• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Grand SEIKO SBGH037

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Historik
IMG_2617.JPG

1967 lanserar Grand SEIKO sin först modell med automatiskt urverk. Kronan var överdrivet liten och nedsänkt i boetten för att förtydliga att du som ägare inte kommer behöva pilla på kronan särskilt ofta. Modellen hade även ett boxat glas som satt fast direkt i boetten utan att låsas av en glasring.


IMG_2337.jpg
IMG_2342.jpg

2015 firade GS 55 år och de lanserade därför i samband med detta några modeller som var näst intill identiska med modellen ovan (62GS) samt 4 modeller som var moderna tolkningar av ursprungsmodellen. Som du ser ovan var 2st Springdrive-modeller i titan och 2st hi-beat modeller i stål.


IMG_7324.JPG

Förra året (2016) köpte jag en SBGA127 av @john b och jag älskade allt med klockan förutom att den var lite för blå och lite för lätt för min smak (titan). Detta fick mig osökt att bli sugen på en SBGH037 och igår landade den hemma.


SBGH037
DSC02926.JPG

DSC02896.JPG

Boetten är alltså i stål och som du kanske ser är poleringen inverterad jämfört med titanmodellerna.

DSC02893.JPG

Som du ser sitter alltså glaset rakt i boetten utan glasring, precis som på originalet från 1967. Det finns däremot en fasning mellan bandhornen som gör att man knappt tänker på detta när man tittar på klockan rakt uppifrån, sjukt cool.

DSC02912.JPG

DSC02892.JPG

Bandhornen är härligt kantade precis som på ursprungsmodellen från 1967. Detta är helt klart en av mina absoluta favoritboetter från Grand SEIKO och jag tycker det är väldigt synd att boetten bara används till limiterade modeller. Komiskt nog hade designern Mr Kobu en SBGA125 på sig när jag träffade honom i Japan.

DSC02944.JPG
DSC02955.JPG

Baksidan finns det inte mycket att orda om.

DSC02932.JPG
DSC02923.JPG

Tavlan har en ljus sunburst-finish och visare samt index är högblanka. Den blånerade sekundvisare passar kanon och skiftar i färg beroende på ljus.

DSC02971.JPG
DSC02976.JPG

40mm x 12,9mm sitter klockrent på min 18cm handled. 24 hrs in i ägandet känns det kanon. :D
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis :)
Känns som du verkligen har stampat gasen i botten senaste tiden, många klockor på kort tid.
 

jek6094

Omega
Grattis till en grymt vacker klocka! Den där första modellen från -67 i inlägget är ju förresten ren och skär magi! Dom indexen alltså... :)
 

Geparden

Audemars
Mycket bra! Måste testa den boetten någon gång. Kul detalj med skillnaden på slipning/polering mellan titan och stål, aldrig lagt märke till det förut.
 

bartoldous

Cartier
Stort grattis!
Galet fin GS duo du har där :) Eller har du kvar din kvarts dykare också?
I så fall grattis till en mycket fin trio :p Ingen koll på om du har några vintage kvar men men grattis i vilket fall ,lol :gs:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stort grattis!
Galet fin GS duo du har där :) Eller har du kvar din kvarts dykare också?
I så fall grattis till en mycket fin trio :p Ingen koll på om du har några vintage kvar men men grattis i vilket fall ,lol :gs:
Tack! Sålde kvartsaren så en duo är det just nu. Dåligt med vintage i lådan, får lite lätt magsår av vintage när jag tänker på att det kan gå åt helsike.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Grymt fin! En riktig helylle-GS det där, hi beat och klassisk design. Magisk!

Förövrigt föredrar jag denna ”gamla” tavelkombinationen, med Seiko överst.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Historik
IMG_2617.JPG

1967 lanserar Grand SEIKO sin först modell med automatiskt urverk. Kronan var överdrivet liten och nedsänkt i boetten för att förtydliga att du som ägare inte kommer behöva pilla på kronan särskilt ofta. Modellen hade även ett boxat glas som satt fast direkt i boetten utan att låsas av en glasring.


IMG_2337.jpg
IMG_2342.jpg

2015 firade GS 55 år och de lanserade därför i samband med detta några modeller som var näst intill identiska med modellen ovan (62GS) samt 4 modeller som var moderna tolkningar av ursprungsmodellen. Som du ser ovan var 2st Springdrive-modeller i titan och 2st hi-beat modeller i stål.


IMG_7324.JPG

Förra året (2016) köpte jag en SBGA127 av @john b och jag älskade allt med klockan förutom att den var lite för blå och lite för lätt för min smak (titan). Detta fick mig osökt att bli sugen på en SBGH037 och igår landade den hemma.


SBGH037
DSC02926.JPG

DSC02896.JPG

Boetten är alltså i stål och som du kanske ser är poleringen inverterad jämfört med titanmodellerna.

DSC02893.JPG

Som du ser sitter alltså glaset rakt i boetten utan glasring, precis som på originalet från 1967. Det finns däremot en fasning mellan bandhornen som gör att man knappt tänker på detta när man tittar på klockan rakt uppifrån, sjukt cool.

DSC02912.JPG

DSC02892.JPG

Bandhornen är härligt kantade precis som på ursprungsmodellen från 1967. Detta är helt klart en av mina absoluta favoritboetter från Grand SEIKO och jag tycker det är väldigt synd att boetten bara används till limiterade modeller. Komiskt nog hade designern Mr Kobu en SBGA125 på sig när jag träffade honom i Japan.

DSC02944.JPG
DSC02955.JPG

Baksidan finns det inte mycket att orda om.

DSC02932.JPG
DSC02923.JPG

Tavlan har en ljus sunburst-finish och visare samt index är högblanka. Den blånerade sekundvisare passar kanon och skiftar i färg beroende på ljus.

DSC02971.JPG
DSC02976.JPG

40mm x 12,9mm sitter klockrent på min 18cm handled. 24 hrs in i ägandet känns det kanon. :D
Älskar att lyssna på 36000 rasslet:)
Snygga bilder!
 

JesperO

Rolex
Historik
IMG_2617.JPG

1967 lanserar Grand SEIKO sin först modell med automatiskt urverk. Kronan var överdrivet liten och nedsänkt i boetten för att förtydliga att du som ägare inte kommer behöva pilla på kronan särskilt ofta. Modellen hade även ett boxat glas som satt fast direkt i boetten utan att låsas av en glasring.


IMG_2337.jpg
IMG_2342.jpg

2015 firade GS 55 år och de lanserade därför i samband med detta några modeller som var näst intill identiska med modellen ovan (62GS) samt 4 modeller som var moderna tolkningar av ursprungsmodellen. Som du ser ovan var 2st Springdrive-modeller i titan och 2st hi-beat modeller i stål.


IMG_7324.JPG

Förra året (2016) köpte jag en SBGA127 av @john b och jag älskade allt med klockan förutom att den var lite för blå och lite för lätt för min smak (titan). Detta fick mig osökt att bli sugen på en SBGH037 och igår landade den hemma.


SBGH037
DSC02926.JPG

DSC02896.JPG

Boetten är alltså i stål och som du kanske ser är poleringen inverterad jämfört med titanmodellerna.

DSC02893.JPG

Som du ser sitter alltså glaset rakt i boetten utan glasring, precis som på originalet från 1967. Det finns däremot en fasning mellan bandhornen som gör att man knappt tänker på detta när man tittar på klockan rakt uppifrån, sjukt cool.

DSC02912.JPG

DSC02892.JPG

Bandhornen är härligt kantade precis som på ursprungsmodellen från 1967. Detta är helt klart en av mina absoluta favoritboetter från Grand SEIKO och jag tycker det är väldigt synd att boetten bara används till limiterade modeller. Komiskt nog hade designern Mr Kobu en SBGA125 på sig när jag träffade honom i Japan.

DSC02944.JPG
DSC02955.JPG

Baksidan finns det inte mycket att orda om.

DSC02932.JPG
DSC02923.JPG

Tavlan har en ljus sunburst-finish och visare samt index är högblanka. Den blånerade sekundvisare passar kanon och skiftar i färg beroende på ljus.

DSC02971.JPG
DSC02976.JPG

40mm x 12,9mm sitter klockrent på min 18cm handled. 24 hrs in i ägandet känns det kanon. :D

Grymt snygg, och klassinlägg som vanligt...galen boett.
Har alltid kikat på 127:an utan att veta att den finns tre contenders till.
039:an var ju urcool ju - är den brun?
Hur många ex tillverkades av varje?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt snygg, och klassinlägg som vanligt...galen boett.
Har alltid kikat på 127:an utan att veta att den finns tre contenders till.
039:an var ju urcool ju - är den brun?
Hur många ex tillverkades av varje?
Tackar!
  • SBGH037 , 1000st
  • SBGH039 , 700st
  • SBGA125 , 1000st
  • SBGA127 , 700st
Färgen på 039 låter jag vara osagd, tror Google ger dig bättre svar än jag kan vad gäller färgen. :)
 
Topp