• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning I.N.O.X: This watch is not indestructable!

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag vann ju, med minsta möjliga marginal, en passaroundklocka efter en rafflande omröstning, och nu har jag då äntligen varit och hämtat ut den.
Man ska ju inte skåda given häst i mun, men om jag nu ska ha en rejäl paketöppningstråd får jag allt göra lite research och ta reda på vad som gömmer sig innanför boetten.

Klockan är en Victorinox Swiss Army INOX professional diver.
Det finns en rad filmsnuttar på tuben om hur tuffa och tåliga klockorna är och Victorinox gör en stor grej av att klockorna klarat 130 av Victorinox Swiss Armys stresstester. Personligen kan jag tycka att filmerna om dessa stresstester mer är tramsiga och sensationslystna.
Det borde räckt med fem;
Slå den hårt
Skaka den hårt
Släng den hårt
Slaska ner den rejält
Sänk den djupt
Klart!

Klockan är vattentät till 200 meter, och i A blog to watch finns tillverkarens förklaring till varför man inte dammat till med det mer vanliga 300 meter. Den extra millimetern safirglas som skulle krävas för att klara trycket skulle höja priset med ca 100USD och det trodde inte Victorinox att kunderna skulle vara redo att ge och det har de nog rätt i. I kommentarerna efter artikeln sågades dock argumentet på studs så jag får nog leva i ovisshet om vad det egentliga skälet är. Även om jag inte lär vara mer än 4 meter under ytan känns 200 meter lite udda.

Det svarta gummibezelskyddet som fanns på tidigare modeller är ersatt med ett genomskinligt i gummi och dessutom finns det nu ett skydd för glaset med viss förstoring. För att öka läsbarheten när man är nere i djupet sägs det, men jag tror snarare det är för att öka läsbarheten för oss som ännu inte förlikat oss med begynnande ålderssyntet och som nog är klockans egentliga målgrupp, för hur många dyker egentligen djupt med sina dykarur och är detta verkligen förstavalet om man nu dyker med sin klocka?

Armbandet är av elastisk gummi som egentligen är för att passa över dykardräkten men jag vet av erfarenhet att det gör att klockan sitter skönt trots sin ansenliga vikt på 143 gram.

För de som får betala för sin klocka ligger priset på runt 7000 och jag kan tycka att har man 7000 att köpa tålig dykare för finns det mycket annat roligt på marknaden.

Hur ser specen då ut?
Glas över urtavla: Safirglas
Armbands typ: Gummiarmband
Diameter: 45,00 mm
Datumvisare: Ja
Urverk: Quartz
Kaliber: Ronda 715
Boett material: Rostfritt stål
ATM: 20 ATM (200 meter)

Och här har vi öppningsbilderna.
Handdukar fick jag med priset.
image.jpg

image.jpg

image.jpg
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Visst är den fin?

Och citatet i trådtiteln är hämtat från Victorinox själva.
Ha det i åtanke när du leker med din gula @jabla !

Och här är passaroundklocketråden
https://klocksnack.se/threads/passaround-victorinox-i-n-o-x-professional-diver-den-röda.53911/
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
Tack för en trevlig paketöppning, kunde inte gjort det lika bra som du. :)
Tackar även för tipsen hur vi skall testa våra klockor, slaska ner den rejält har jag ju redan gjort. :D
Slå den hårt
Skaka den hårt
Släng den hårt
Slaska ner den rejält
Sänk den djupt
Klart!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Tack för en trevlig paketöppning, kunde inte gjort det lika bra som du. :)
Tackar även för tipsen hur vi skall testa våra klockor, slaska ner den rejält har jag ju redan gjort. :D
Slå den hårt
Skaka den hårt
Släng den hårt
Slaska ner den rejält
Sänk den djupt
Klart!
Öh, @jabla, det var inte menat som en utmaning... men jag förstår att du ser det som en sådan.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag missade ju att tacka @Foxbolt för de tre grymt bra uppstyrda passarounderna. Inte illa att tillsammans med Klockmaster Globen få till tre klockor för en passaround och rodda ihop det här så bra.
Tack! Kalasbra jobbat!
 
Topp