• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - I rymden kan ingen höra dig skrika

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Då var det dags, ännu en paketöppning. Har väl inte gjort så himla stort väsen av mina senaste inköp men nu trillade det in en liten klassiker.
-Elementärt min käre Watson den misstänkte har haft ute en köpesannons på en Speedmaster!?
Njae , hade gärna velat det men tyvärr. Ni kommer snart att få se men först en liten nöt att knäcka…

250px-Radiotjänst_1937[1].jpg
250px-Spacelab_Module_in_Cargo_Bay[1].jpg
images[1].jpg


Speedmaster var det… Jo, det var kanske omedvetet startskottet till dagens paketöppning och tarvar en viss bakgrundsbeskrivning. Jag har rotat runt och läst på i Speedyträsket och började väl så smått känna mig lite hemma i djungeln av modeller och versioner, började få kläm på vilken font på Tachymetre som tillhörde vilken bezel, på vilken sida om 70 och 90 pricken ska sitta, ja ni fattar. Lyckades till och med övertyga frugan om att det här sparandet i klockor som jag håller på med går riiiktigt bra och det är nog dags att… Javisst säger hon!! Sen gick det undan och utan förvarning small det till överallt på KS, Flera vintage Speedys bytte ägare. Men var jag än vände mig var jag tvåa på bollen. Vänligt men bestämt ”du är inte direkt först i kön” Damn. Men vafan, vittring, det var ju en ST-69 jag var ute efter… men låg det inte en ST-71 ute på köp/sälj? Klockfeber, du är ju inte född 71 utan 69 lugna ned dig… Nä jag pallar inte, stepdial får räcka. Tyvärr tvåa där med. Satt och surade ett tag men övergick snart till att studera italienska på chrono 24 och leta rätt på mitt gamla lösenord till WUS men depressionen kom snart krypande tillbaka. La ut en köpesannons på KS men tyst. Det enda som hördes var ekot av det varje dygn återkommande bump, bumpelibump, bumpelibump. Som sonarpingen i en ubåtsfilm men här ville man bara att den där jävla sjunkbomben ska träffa och göra slut på lidandet.

Plötsligt vänder det. Efter en natt med yngste sonens kaskadspyor och tillhörande dålig sömn försattes hela familjen i karantän i väntan på att vinterkräksjukan skulle sätta tänderna i oss alla och att därefter invänta de 48 symtomfria timmarna. Min närvaro på KS var väl aningen mer aktiv än vanligt och det tog ungefär 23 sekunder efter Fixoflex la ut klocka så fick han ett PM – Jag tar den!

Orkade inte hustla eller vara kall, behövde fan en kronograf lika mycket som en missbrukare behöver sina droger, jag är dessutom så jävla dålig på att pruta, efter några snabba PM hade han sina stålar och klockan var strax därefter på väg. (OBS köpesannonsen på Speedyn finns kvar om någon vill göra en snabb och bra affär)

Sååå... Sven Jerring= Japaner, japaner, japaner, Spacelab, sköna färger

Självfallet är det en Seiko Pouge! Det mesta är väl känt om modellen sedan tidigare utom kanske att den ansvarige chefsdesignern på Seiko vid sidan av sin passion för klockor också var en hängiven hockeyfantast och efter Sveriges 19-0 seger mot Japan i vinter OS i Squaw valley 1960 åkte han över för att se hur det lilla landet i norden kunde få fram så bra hockeyspelare. Så som en hyllning till Djurgårdens IF som genom Tumba, CG Örberg, Rolle Stoltz med flera var ryggraden i Tre Kronor så kom han några år senare fram till vilka underbara färger han ville använda på Seiko Pougen.

För er som hoppat över allt skitsnack och vill se specsen (och så man slipper tjalla till forumledningen)Here it is

Seiko 6139 aka Pouge
Automatisk
Enkelregister kronograf dvs ingen separat sekundvisare och kronografen kan bara räkna 30 minuter
Inre vridring
Dag och datum (med pumpfunktion)
70 meter waterresist
Verkshöjd! Finns två – se bild- (Tack Exxet för lånet )
6139a sch[1].jpg
6139b sch[1].jpg


Myter och konspirationsteorier saknas inte och de flesta får ni svar på här:
https://monochrome-watches.com/revisiting-an-icon-the-seiko-speedtimer/
https://klocksnack.se/threads/seiko-pouge-6139-frågor-och-kanske-svar.25134/
http://blog.dreamchrono.com/2013/11/seiko-6139-pogue/

Här finns det mesta att läsa om Colonel William Pouge och Spacelab 4 där han 1973 smög med sin Seiko som han var van vid under träning inför uppdraget. När han skulle ut på rymdpromenad så fick han dock följa rutinerna och sätta på sig Speedyn.
När han senare sålde klockan fick han 8000 dollar som han skänkte till utbildning för astronauter. Att jämföra med Dave Scott's Bulova som var med på Apollo 15 som gick nyligen för 1,6 miljoner dollar. De Speedys astronauterna har med sig är ”issued” och får inte säljas utan lämnas tillbaka till uncle Sam.

Utsikterna att jag i framtiden skulle ge mig ut i rymden är marginella även om jag inte skulle tacka nej om jag fick chansen. Men ett är säkert, om jag gör det så kommer det bli med min Pouge och framtida Speedy som resesällskap… Sen skulle jag självklart ta med mig en limiterad KS-klocka som senare skulle auktioneras ut till hugade rymdnördar.

Avslutar med några bilder och vill passa på och tacka Fixoflex för en bra och smidig affär!
image1.JPG
image2.JPG


Tack för att ni orkade läsa och det där med DIF fattade väl alla att det var önsketänkande, eller hur

Mvh
Matts
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Underbar klocka, bra skrivet! Stort grattis.

Hade klipp den om jag hunnit:)
Den hade passat bra i min låda;)
image.jpeg

Har inte den tavlan du har vilket jag har för mig är originalversionen.

Den ska vara "true Pouge" samma tavla och länk som din mörka med waterresist på tavlan. Går ju att nörda ned sig något helt enormt i denna modell också, det stora diskussionsämnet är väl färgen på de inre vridringarna. kolla länkarna... om du har tid!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis till klockan! Kan tyvärr inte lajka ditt inlägg pga det där hemska du lagt klockan på. Jag har anmält detta övergepp till @Denke och hoppas att de nollställer din postcount.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den håller på och bekantar sig med sitt nya hem, sitter och tittar på när husse gör mockaband
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mycket skön paketöppning. Historian bakom var ny för mig. När kom modellen? Härlig sjuttiotalare (C-case) i vilket fall som!
 
Topp