• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Ich bin ein Frankfurter

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Så var det dags för den officiella paketöppningen av min nya dinka, jag har haft den en vecka, men man skall ju ha möjlighet och tid att skriva också.

Jag har funderat ett tag på vilken nästa klocka i samlingen skulle bli. Sedan början av oktober har jag huvudsakligen sportat en sinn 556i, mer klocka för de pengarna har jag svårt att tänka mig. Under hösten försökte jag konsolidera mina klockor, och var på jakt efter något jag verkligen tycker om (vem är inte det). Jag funderade fram ock tillbaks och kom fram till att jag vill ha något som inte är så vanligt (varken här eller "på stan"), passar bra på både länk och läder samt är lite lagom sportig. Och något som är tooligt...

Jag är otroligt förtjust i Tyskland, varesig det gäller arkitektur (bauhaus exempelvis), historik (besökte Neues museum i Berlin härom veckan), musik (vem minns inte 99 luftballon), mat (korv – eisbein – sauerkraut) och inte minst det vackra språket. Kanske beror det på mina tyska förfädrar (kom till Danmark från Schleswig-Holstein i slutet av 1700-talet), eller på min gamla tysklärare... Jag delar f.ö. våningsplan med tysk-svenska handelskammaren på kontoret.
Skärmavbild 2015-01-22 kl. 14.35.58.png


Jag tittade runt på de olika tyska alternativen och fann det logiskt att fortsätta med Sinn. Vad skulle man nu köpa då... Det låg (ligger) en 356 här på KS... Den kändes lite för tråkig... Men plötsligt fanns den där, en 103 St Sa. Modellen är en trevlig flygarkronograf som delvis har ett par av Sinns smarta uppfinningar... Jag slog till och efter ett par meddelande fram och tillbaks växlades pengar mot ett trackingnummer. Ett par dagar senare var den i min hand... Så djävla snygg. Helt underbar... Tyvärr var länken lite för kort, så det blev till att montera racingstrappet jag fick till, och beställa en länkbit från erikssons i sumpan. Förhoppningsvis ligger det i lådan idag...

Lite info om klockan
Urverk: Klassiska arbetshästen (hesten??) Valjoux 7750 med dag och datum.
Bredd 41mm
Ca 17mm hög. Går under manschetten på mina skjortor...
Bezel minutmarkerad s.k. Count down bezel (dvs den går från 60 min – 1 och inte tvärt om som man kanske typiskt har på en dykare) Safirglas på fram och baksida. Framsida doomat.
Vattentät till 200m.
Skruvad krona
Skruvade kronografknappar
Trevlig lume... ;)


Avslutar med en bildkavalkad.

Skärmavbild 2015-01-22 kl. 14.30.22.png
Skärmavbild 2015-01-22 kl. 14.31.09.png
Skärmavbild 2015-01-22 kl. 14.31.37.png
Skärmavbild 2015-01-22 kl. 14.32.12.png
Skärmavbild 2015-01-22 kl. 14.32.27.png



Nu behöver jag dock en beater... ;) tack för mig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Snyggt! Men vilken jävla höjd, har glasbaksidan i kombination med 200m vattentäthet ett finger med där? Eller tjockis urverk? :D
 

Ice

Omega
Jaaao, snygg, grattis. Älskar Sinn. Har själv en finanzplatzuhr. Tjock den också men sååå snygg och grymm kvalitetskänsla.
 
Lite såhär. Som vanligt ser det värre ut på bild... Slänger med en bild på baksidan.

image.jpg
image.jpg

Jag suktade länge efter en 358 Diapal men efter att ha haft den runt handleden tyckte jag den var alldeles för tjock och det verkar som att alla Sinn kronografer är tjocka?! Stämmer det?

Hittade dock en tjocklek som passar mig bra i en 556I som jag köpte av en en trevlig herre här på KS.;)
 
Tack.
Mätte om, och kom fram till att den bara var 17mm..;)


17 mm. Är det möjligt? Om så, varför? Detta behöver utredas.
Då jag använder mitt måttband och mäter mina klockor då de sitter på handleden så förefaller 17 mm rent mammutaktigt.
Det kan ju knappast vara av nöden tvunget. Snyggt tvivlar jag på.
Möjligen om jag spelat hockey så kanske jag tyckt om det
De äldre modellerna med mindre omkrets och höjd tycker jag om men detta ser groteskt ut.

Kom nu ihåg att detta är min uppfattning och att huvudsaken är att du trivs med uret.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Stort grattis! Jag har själv nyligen fått upp ögonen för Sinn och måste säga att de ger en grym kvalitet för pengarna! Var själv sugen på den där 103:an men hann inte på avtryckaren... Slit den med hälsan!

/Henrik
 
Topp