• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - impulsköp på KS julfest

nissehult

Diamant
2-Faktor
Ett delmål för 2018 med min klocksamling jag har är att minska ner den - både till antal och storleken på klockor (tänk sub-40mm). Det tog ungefär två veckor innan planen sket sig (som vanligt :rolleyes:).

För inte så länge sedan så hade KS en julfest i den stora staden, och vi som bor på landet fick som vanligt bänka oss i sofforna, kolla på TV och önska att vi kunde vara med. Så när jag var snabbare än min fru på att natta ett av barnen lyckades jag smita in lite klocksurfande i väntan på chipsen och virren. Bra för själen, inte så bra för plånboken.

På julfesten hade @ERIKSON URHANDEL generöst lagt upp två klockor för auktion till förmån för BCF. Cancer är skit. Och drabbar det barn så är det dubbelt skit. Så jag tänkte ge mig in i leken. Klockan som jag budade på hade jag haft lite osunda dragningar till tidigare tack vare detta jäkla forum... Så efter lite snabbt tangentbordsknappande var jag den lyckliga person som fick bidra med en rejält summa pengar till BCF och samtidigt bli ägare till en ny klocka.

Impulskontroll? Jaaa... det skulle jag nog säga. I det här fallet är det snarare att jag agerar på magkänsla. Faktum är att alla klockor som jag har införskaffat via KS har varit "impulsköp" baserat på min magkänsla som jag har lärt mig tyda genom åren. Alla klockor har också varit bra köp och fått leva en "lång" tid i klocklådan. Sen att jag bara har kvar en av dom har förstås andra orsaker...

Hur som helst, idag kom paketet från Sundbyberg.

DSCF4888.JPG

DSCF4891.JPG


Vad kan det då vara? Paketet var ganska nätt för att vara en klocka från Schweiz. Märkligt när klockan är så fet - eller stenhård som @yonsson säger. Ingen Speedy-box här inte.

DSCF4893.JPG


Jahapp, en Breitling. Rolig box. Tur att jag har växt upp i Göteborg med omnejd. Här är hela paketet:

DSCF4894.JPG


Breitling Colt Skyracer. Min första Breitling, min första svarta, mitt första Breitling-godis. 45mm, 55g (!), gummi, quartz-teknik. Va "quartz"??? Men va f.. jag gav ju upp det för flera år sedan pga batteribyten vartannat år. Men se, det gäller bara att satsa på rätt teknik. Här pratar vi batteritid upp till 8 år, och en precision på +/- 15s/år. Perfekt. Jag har suktat efter en ordentlig beater och tror att denna Skyracer kan göra jobbet för mig. Vi får se när sommaren kommer med gräsklippning, trädgårdsskötsel och annat som hör ett hårt villaliv till...

Men 45mm då? Passar det på kontorsarmar? Njae...


DSCF4902.JPG














Skojade bara. Lägg till några decennier på den armen så kommer den att se ut så här:

DSCF4900.JPG


För mer och bättre bilder på en Skyracer, kolla in passaround-tråden:
https://klocksnack.se/threads/passaround-breitling-colt-skyracer.82429/
eller @yonsson 's recension:
https://klocksnack.se/threads/duell...olt-skyracer-vs-victorinox-inox-carbon.71690/

Tack Klocksnack och @ERIKSON URHANDEL för att jag fick blir Breitling-ägare och samtidigt få en skön känsla i magen genom att bidra till något bra.

DSCF4895.JPG
 

Bjoerlin76

Guld
2-Faktor
Kul, grattis! Har också ägt en ett tag och den var riktigt trevlig. Komposit, gummiband och termokompenserat verk gör den till en väldigt speciell pjäs.
 
Topp