• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

paketöppning? ...jag???

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag har ALDRIG tidigare haft tålamod att vänta med att riva upp ett paket tills jag kom hem,
än mindre ta bilder på processen...

Men denna paketöppning blev annorlunda. Redan på parkeringen utanför ICA kändes det att denna lilla pärla förtjänade att mötas med respekt från första stund... inget uppslit vid papperskorgen inne på affärn...

Långväga paket...


Japaner är trevliga


Japaner är VERKLIGEN trevliga


The good stuff



Reverso!!!




Framsidan, kanske sämre än förväntat, lite fuktskador, men en trevlig brownish ton...




MEN...till saken... Detta mina vänner, är nog faktiskt första klockan jag äger som finns beskriven i litteraturen... nåja, typ nämnd i alla fall...!!!

Om ni kan er Reversohistoria så vet ni att modellen kom 1931 och typ dog efter kriget, men....
http://people.timezone.com/library/extras/201101184819
:bookworm:
"By the time of World War II, no less than 11 different movements had been used in the Reverso. But, constraints on the manufacture brought about by wartime caused the Reverso take a backseat to round, simpler timepieces. During the 1940s, 50s, and 60s few, if any, Reversos were produced by JLC.

In 1972, the Italian distributor for JLC visited the Swiss manufacture and noticed unused Reverso cases. He purchased all the cases from JLC and placed movements into them to be sold in his stores back in Italy. As the story goes, they sold out within weeks.

In the early 1980s, the manufacture ceded to both countless requests from collectors and a large
push from the same influential Italian distributor, and reintroduced the Reverso. In 1985, Jaeger-LeCoultre introduced an updated case that consisted of over 50 components, while the original case was made from less than 30. The result was the first ever water-resistant Reverso."
...

Detta ÄR en av de originalboetter från 30-talet som hittades 1972 och nya verk stoppades i!!! :happyhappy:


Historiskt, legendariskt värre minsann...
så ...detta är alltså en av de mycket mycket få klockorna som var startskottet som fick igång JLC igen...
...som fick JLC att satsa på nytt case och nytt inhouse-verk...
...vilket ledde till storsäljaren Reverso....
...vilket ledde till JLC:s återuppståndelse som ebauche-gudar...
...vilket hjälpte hela industrin att komma på fötter efter 1990...
...well... ...släng dig i väggen dear Mr Hayek... ...det HÄR är den lilla utsökta klockan som personligen räddade hela den Schweiziska ur-industrin!!!

På något bättre band.


(lovar att pesta er med bättre icke-mobil-bilder vad det lider...)

Wristshot


Men, nu återstår det att fastställa vad det var som hände egentligen i början av 70, tror att ursprunget till historien ovan är boken "Reverso the living legend"? Men den går inte att få tag i längre... Men nånstans på nätet finns det nördar som sitter inne med sanningen, det vet jag!

Inget superfancy verk, ett litet damverk K840, som såklart inte passade i boetten (verken från 1940
var annorlunda och ur produktion) utan en distansplatta fick tillverkas...


Jävlar vad jag är nöjd...!!! :D :D :D
 

TKVF

Panerai
Grattis till en fin klocka.

PS! För Japaner är oftast paketet och inslagningen viktigare än innehållet :) DS.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Så fin, intressant paketöppning med tillhörande info....tack för en riktigt trevlig lunchläsning och känn dig inte främmande för att överösa oss med fler bilder, elegant handledsskott!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Härlig som fan!!

Får man önska lite goa makrobilder på tavlan?

Tänkte på det, du kanske borde ta bort ditt telefonnummer på bilderna, det är ju ändå ett öppet forum.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hoppsan, det var verklingen inte en dussin-klocka du ropat hem! Stort grattis, cool som satan :D
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Super kul klocka och väldigt intressant, grattis så jätte mycket!

Mvh
Micke E
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en riktigt härlig gamling, och tack för historialektionen! Ser redan fram emot bättre bilder!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Grattis! Fick upp ögonen för dessa på riktigt när Molle plockade hem sin Grande GMT. Riktigt gött exemplar du har fiskat upp. Tack för läsning.
 

jabla

Sarlacc
Grattis! den är underbar.
Känner att jag måste läsa in mig på Reverson nu när du väckt intresset :)
 

OBRKV

Cartier
Riktigt snygg! Som halvjapan kan jag säga; alltid kul att öppna saker från Japan. Eftersom tinget i flesta fallen är så fint packat blir öppningen mycket roligare :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Gratulerar! En äldre Reverso har funnits en tag på önskelistan, så tack för läsningen!
 
Topp