• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning; kronograf i ädelmetal är vad som har ramlat in idag...

MJ24

Patek
2-Faktor
Faktum är ju att Breitling har en väldans trevlig historia om man bara är villig att göra sin research, här har jag saxat lite från en mycket trevlig sida om just denna modellen CHRONOMAT. Som ni kan läsa så tillkom den första generationen av denna ikon i början av 40-talet, och sedan såg den väl nästan ut så i ca 3 decennium. Sen hände väl något med designen i början av 70-talet och såg väl nästan ut så till mitten av 80-talet, då det hände något ytterligare med designen till denna ikon.

18k bratte1.JPG
18k bratte2.JPG

40-talet.
18k bratte11.JPG


50-talet.
18k bratte12.JPG


60-talet.
18k bratte13.JPG


70-talet.
18k bratte14.JPG


18k bratte3.JPG


18k bratte4.JPG


80-talet.
18k bratte7.JPG
18k bratte8.JPG


90-talet.
18k bratte6.JPG


Slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Denna design är nog den som jag gillar bäst, för här tycker jag att kronograferna ger klockan ett sjukt skönt djup.
18k bratte9.JPG


Som sedan byttes till denna hemska skapelse strax efter 2000, här undrar man ju hur tusan dom tänkte. För kronograferna ser för jäkliga ut.
18k bratte10.JPG



Och som dom ser ut idag.
18k bratte5.JPG


Hm, tänkte först limma in alla sidor, men det blir så ( PIP ) mycket text, så finns det någon eller några som är intresserade så finns det länkar man kan gå in och läsa på när man har tid och lust.

Breitling Chronomat a short history part 1.
https://translate.google.se/transla...1-slide-rule-chronomats-9103.html&prev=search

Breitling Chronomat a short history part 2.
https://translate.google.se/transla...rt-2-pilots-chronomats-13334.html&prev=search

Länk, tagen från Breitlings hemsida.
http://www.breitling.com/en/since1884/

Vill börja med att säga att detta klockköp inte hade till kommit om den där förbaskade @JensBP inte hade lurat in mig i dom banorna ;):D:cool:. För det räckte tydligen inte att bara sno den där super schyssta Red Arrows klockan jag hade hittat på Chrono24, som hade all dom väsentligaste tillbehören som man bör ha, precis framför ögonen på mig, bra jobbat där klockbroder och stort GRATTIS åt trippeln du visade upp för någon dag sedan, Hahaha. Nu var det ju även så, att han la upp en bild på denna klocka i guld, i den officiella Britlingtråden, för där och då, när jag såg den bilden, så kände jag att jag ville ha en sådan klocka till samlingen.

Nu är ju denna paketöppning och klocka inte på långa vägar lika magisk som @yonsson igår, GRATTIS som fan till den snyggingen pöjkvasker bra fångat där, men va tusan gör väl det, för huvudsaken är ju så klart, att jag gillar den, och förmodligen skulle jag nog inte tackat nej till @yonsson skräp heller, om han nu gav mig den :D.

Börjar som vanligt med lådan.
1.JPG
2.JPG
3.JPG


Var ju bara en dryg vecka sedan som min senaste klocka ramlade in till samlingen, och ni som läste den paketöppningen, vet ju att det var också en kronograf. Dock inte i samma material, då denna var stålversionen med en jävligt fet röd tavla.


DSC_6889.JPG

image.jpg

dsc_6762-jpg.330853


Förra veckans paketöppningen.
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-limiterad-upplaga-av-punainen-nuoli.55854

Från början var väl tanken att köpa på sig dom resterande modellerna från serien THE HIGH-FLYING CHRONOMAT. Och den idén finns fortfarande kvar skall tilläggas, men det kom lite hinder på vägen så att säga. Här var jag dock jävligt sugen på att lägga vantarna på den THUNDERBIRD som fanns som oanvänd och i fullset skall tilläggas. Även en Blue Impulse kändes lite aktuellt, Hm, hade som sagt fått 2 st klockor från den tilltalade UFO-familjen/ serien som jag gav för denna K 13050.1, men va FAN, denna är ju klart STEKIGARE tycker jag :D.

dsc_6769-jpg.330852
dsc_6760-jpg.330855


Nu blev det ju jävligt mycket text i förra paketöppningen, nja, blev väl inte så mycket mindre denna gången heller, men jag skall gå "PANG" på rödbetan bara, när jag presenterar denna klocka. Även denna gång så har det blivit en Breitling och precis som förra gången så blir det en CHRONOMAT, denna är åter igen köpt från Tyskland, tom samma handlare som sist, då han verkar vara bra och ha att göra med. Snabba svar, snabb frakt och det är lätt att deala med han till att få ett bra och överkomligt pris, jag rekommenderar den jäveln.

Han finns på C24, men har även en fysisk butik.
http://buxtehuder-uhrenboerse.de/

Nå väl, får jag presentera, BREITLING CHRONOMAT i 18K.
7.JPG

4.JPG

8.JPG


Kommer med lite tillbehör, klockan är såld i Italien 2006.
DSC_9965.JPG


DSC_6925.JPG
DSC_6939.JPG
DSC_6942.JPG
DSC_6941.JPG

DSC_6943_zpsiuhkquiu.jpg


Sådär :D.
DSC_6944_zpssp91ksdq.jpg


MK-SHOT!
DSC_6956_zpsmnuxiiws.jpg

DSC_6957_zpsrtzpw5mx.jpg


Alltid varit lite svag för blåa visare.
blå visare3.JPG

blå visare5.JPG

blå visare6.JPG


Att även denna Breitling i ädelmetall har schyssta detaljer är inget undantag.
DSC_6899.JPG
DSC_6904.JPG


Fakta/Specificationer

Modell; Chronomat Red Arrow. Denna är ifrån 2006.
Urverk; Britling Caliber 13, ETA-Valjoux 7750.
Rörelse/Uppvridning; Automatisk.
Gångreserv; 42 timmar.
Komplikationer; Kronograf, 1/5 second, 30 minuter, 12 timmar, Datum, Tidtagning.
Vibrations/hr. & jeweling; 28.800 v.p.h, 25 jewels.
Boettmaterial; 18K gulguld. .
Armband; Läder.
Lås; Bältspänne i 18K.
Vattentät; 100m/330 feet.
Krona; Screw-locked, two gaskets.
Boett; Skruvad
Glas; Safirglas
Diameter; 40.50.
Tjocklek; 14.70.
Vikt; 113 gr.
Mått luggar; 20mm.

Enda likheten denna Breitling Chronomat har med min DAYTONA, är väl att dom är i GULD, plus att dom är kronografer så klart! Att jämförs urverken mot varandra vore ju som att jämföra äpplen med päron, natt och dag eller mjukglass mot isglass etc, ja ni fattar. Men jag gillar båda på sitt viss, trots att jag bara har haft denna Chronomat i ca 2 timmar, så känns den oerhört trevlig. Kan det vara så att jag är ensam om denna modell i 18k, om inte så kan dom förmodligen inte växa på träd här på forumet iaf. Måste säga att det känns lite småkul att börja handla på sig Breilings igen, har inte känt mig sugen av någon anledning, men det känns som suget kommit tillbaka faktiskt, nu får vi väl se hur länge det varar. Kan ju kanske vakna imorgon redan och tycka att Breitling är skit.

DSC_6913.JPG
DSC_6921.JPG
DSC_6917.JPG
DSC_6923.JPG


En trippel blev till en fyrling! Sammanfattningsvis så är jag nöjd, dock hade dom kunnat sparrat på trissan när dom polerade klockan, men så är det ibland, man kan inte få allt tyvärr.
DSC_6928.JPG
DSC_6933.JPG


Det var aLLt jag hade och bjuda på, jag tackar för mig och tack alla ni som orkade läsa ända hit.

Mvh // Affe
Informativt och bra, grattis!:)
 

Minuteman

Rolex
Grymt kul brattestim du är i just nu!
Väldigt underskattat med Chronomater annars, så kul att du hjälper folk att få upp ögonen för dem :)
 

eastwood

Rolex
2-Faktor
Shit, ännu en till Bratte :wideyed: Snart har du fler än den genomsnittliga göteborgaren och det är inte helt fel. Grattis Affe! ;)
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Grattis @Af Sjodahl ! Riktigt fin är den och nu har du minsann väckt mitt Bratte-begär efter dina senaste paketöppningar. Tror jag måste börja kika på en Chronomat ändå :D
 
Faktum är ju att Breitling har en väldans trevlig historia om man bara är villig att göra sin research, här har jag saxat lite från en mycket trevlig sida om just denna modellen CHRONOMAT. Som ni kan läsa så tillkom den första generationen av denna ikon i början av 40-talet, och sedan såg den väl nästan ut så i ca 3 decennium. Sen hände väl något med designen i början av 70-talet och såg väl nästan ut så till mitten av 80-talet, då det hände något ytterligare med designen till denna ikon.

18k bratte1.JPG
18k bratte2.JPG

40-talet.
18k bratte11.JPG


50-talet.
18k bratte12.JPG


60-talet.
18k bratte13.JPG


70-talet.
18k bratte14.JPG


18k bratte3.JPG


18k bratte4.JPG


80-talet.
18k bratte7.JPG
18k bratte8.JPG


90-talet.
18k bratte6.JPG


Slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Denna design är nog den som jag gillar bäst, för här tycker jag att kronograferna ger klockan ett sjukt skönt djup.
18k bratte9.JPG


Som sedan byttes till denna hemska skapelse strax efter 2000, här undrar man ju hur tusan dom tänkte. För kronograferna ser för jäkliga ut.
18k bratte10.JPG



Och som dom ser ut idag.
18k bratte5.JPG


Hm, tänkte först limma in alla sidor, men det blir så ( PIP ) mycket text, så finns det någon eller några som är intresserade så finns det länkar man kan gå in och läsa på när man har tid och lust.

Breitling Chronomat a short history part 1.
https://translate.google.se/transla...1-slide-rule-chronomats-9103.html&prev=search

Breitling Chronomat a short history part 2.
https://translate.google.se/transla...rt-2-pilots-chronomats-13334.html&prev=search

Länk, tagen från Breitlings hemsida.
http://www.breitling.com/en/since1884/

Vill börja med att säga att detta klockköp inte hade till kommit om den där förbaskade @JensBP inte hade lurat in mig i dom banorna ;):D:cool:. För det räckte tydligen inte att bara sno den där super schyssta Red Arrows klockan jag hade hittat på Chrono24, som hade all dom väsentligaste tillbehören som man bör ha, precis framför ögonen på mig, bra jobbat där klockbroder och stort GRATTIS åt trippeln du visade upp för någon dag sedan, Hahaha. Nu var det ju även så, att han la upp en bild på denna klocka i guld, i den officiella Britlingtråden, för där och då, när jag såg den bilden, så kände jag att jag ville ha en sådan klocka till samlingen.

Nu är ju denna paketöppning och klocka inte på långa vägar lika magisk som @yonsson igår, GRATTIS som fan till den snyggingen pöjkvasker bra fångat där, men va tusan gör väl det, för huvudsaken är ju så klart, att jag gillar den, och förmodligen skulle jag nog inte tackat nej till @yonsson skräp heller, om han nu gav mig den :D.

Börjar som vanligt med lådan.
1.JPG
2.JPG
3.JPG


Var ju bara en dryg vecka sedan som min senaste klocka ramlade in till samlingen, och ni som läste den paketöppningen, vet ju att det var också en kronograf. Dock inte i samma material, då denna var stålversionen med en jävligt fet röd tavla.


DSC_6889.JPG

image.jpg

dsc_6762-jpg.330853


Förra veckans paketöppningen.
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-limiterad-upplaga-av-punainen-nuoli.55854

Från början var väl tanken att köpa på sig dom resterande modellerna från serien THE HIGH-FLYING CHRONOMAT. Och den idén finns fortfarande kvar skall tilläggas, men det kom lite hinder på vägen så att säga. Här var jag dock jävligt sugen på att lägga vantarna på den THUNDERBIRD som fanns som oanvänd och i fullset skall tilläggas. Även en Blue Impulse kändes lite aktuellt, Hm, hade som sagt fått 2 st klockor från den tilltalade UFO-familjen/ serien som jag gav för denna K 13050.1, men va FAN, denna är ju klart STEKIGARE tycker jag :D.

dsc_6769-jpg.330852
dsc_6760-jpg.330855


Nu blev det ju jävligt mycket text i förra paketöppningen, nja, blev väl inte så mycket mindre denna gången heller, men jag skall gå "PANG" på rödbetan bara, när jag presenterar denna klocka. Även denna gång så har det blivit en Breitling och precis som förra gången så blir det en CHRONOMAT, denna är åter igen köpt från Tyskland, tom samma handlare som sist, då han verkar vara bra och ha att göra med. Snabba svar, snabb frakt och det är lätt att deala med han till att få ett bra och överkomligt pris, jag rekommenderar den jäveln.

Han finns på C24, men har även en fysisk butik.
http://buxtehuder-uhrenboerse.de/

Nå väl, får jag presentera, BREITLING CHRONOMAT i 18K.
7.JPG

4.JPG

8.JPG


Kommer med lite tillbehör, klockan är såld i Italien 2006.
DSC_9965.JPG


DSC_6925.JPG
DSC_6939.JPG
DSC_6942.JPG
DSC_6941.JPG

DSC_6943_zpsiuhkquiu.jpg


Sådär :D.
DSC_6944_zpssp91ksdq.jpg


MK-SHOT!
DSC_6956_zpsmnuxiiws.jpg

DSC_6957_zpsrtzpw5mx.jpg


Alltid varit lite svag för blåa visare.
blå visare3.JPG

blå visare5.JPG

blå visare6.JPG


Att även denna Breitling i ädelmetall har schyssta detaljer är inget undantag.
DSC_6899.JPG
DSC_6904.JPG


Fakta/Specificationer

Modell; Chronomat Red Arrow. Denna är ifrån 2006.
Urverk; Britling Caliber 13, ETA-Valjoux 7750.
Rörelse/Uppvridning; Automatisk.
Gångreserv; 42 timmar.
Komplikationer; Kronograf, 1/5 second, 30 minuter, 12 timmar, Datum, Tidtagning.
Vibrations/hr. & jeweling; 28.800 v.p.h, 25 jewels.
Boettmaterial; 18K gulguld. .
Armband; Läder.
Lås; Bältspänne i 18K.
Vattentät; 100m/330 feet.
Krona; Screw-locked, two gaskets.
Boett; Skruvad
Glas; Safirglas
Diameter; 40.50.
Tjocklek; 14.70.
Vikt; 113 gr.
Mått luggar; 20mm.

Enda likheten denna Breitling Chronomat har med min DAYTONA, är väl att dom är i GULD, plus att dom är kronografer så klart! Att jämförs urverken mot varandra vore ju som att jämföra äpplen med päron, natt och dag eller mjukglass mot isglass etc, ja ni fattar. Men jag gillar båda på sitt viss, trots att jag bara har haft denna Chronomat i ca 2 timmar, så känns den oerhört trevlig. Kan det vara så att jag är ensam om denna modell i 18k, om inte så kan dom förmodligen inte växa på träd här på forumet iaf. Måste säga att det känns lite småkul att börja handla på sig Breilings igen, har inte känt mig sugen av någon anledning, men det känns som suget kommit tillbaka faktiskt, nu får vi väl se hur länge det varar. Kan ju kanske vakna imorgon redan och tycka att Breitling är skit.

DSC_6913.JPG
DSC_6921.JPG
DSC_6917.JPG
DSC_6923.JPG


En trippel blev till en fyrling! Sammanfattningsvis så är jag nöjd, dock hade dom kunnat sparrat på trissan när dom polerade klockan, men så är det ibland, man kan inte få allt tyvärr.
DSC_6928.JPG
DSC_6933.JPG


Det var aLLt jag hade och bjuda på, jag tackar för mig och tack alla ni som orkade läsa ända hit.

Mvh // Affe


STORT grattis Affe! :)

Sedan måste du lära dig göra ordentliga paketöppningar, du har alldeles för lite text och bilder. ;)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Stort grattis Affe! Flippar du något någon gång? Det får du göra offentligt i så fall. Hade ju varit en ära att bära tex Rolex som varit i din ägo :D
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
;)Nu Affe, får du ge dig, jag blir aldeles sjuk av avund! Först rödingen och nu gulden. Jag vill ha!!!!! Men, men. Man får nöja sig med att glädja sig åt din lycka, och Jens lycka, och så vidare.... Och åt sin egen lycka:D
Stort Grattis Affe!!!!!;)

Och förträfflig tråd, som vanligt!!
 
Alltid kul att läsa om dina nytillskott, inte minst eftersom den genuina passionen i ditt klockintresse alltid är närvarande. Fina närbilder på en vacker tavla med fina detaljer. Gillar också formen på boetten på dessa gamla chronomater, framförallt sett från sidan, får lite flygande tefat-vibbar (på ett bra sätt alltså). Grattis!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Alltid kul att läsa om dina nytillskott, inte minst eftersom den genuina passionen i ditt klockintresse alltid är närvarande. Fina närbilder på en vacker tavla med fina detaljer. Gillar också formen på boetten på dessa gamla chronomater, framförallt sett från sidan, får lite flygande tefat-vibbar (på ett bra sätt alltså). Grattis!

Tack så mycket för dom snälla orden, jag håller med dig, det är något visst med denna modellens boetter, och det är kul att många börjar gilla dessa klockor igen, hoppas det blir lite fart på Breitling i dagens klocktråd framöver!!!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
;)Nu Affe, får du ge dig, jag blir aldeles sjuk av avund! Först rödingen och nu gulden. Jag vill ha!!!!! Men, men. Man får nöja sig med att glädja sig åt din lycka, och Jens lycka, och så vidare.... Och åt sin egen lycka:D
Stort Grattis Affe!!!!!;)

Och förträfflig tråd, som vanligt!!

Tack Tobbe :happyhappy:! Nu ger jag mig, som våran broder jabla skrev lite längre upp så har jag nog alldeles för mycket fritid för tillfället! Nu...är det nog stopp för en tid framöver, Hehe, din lycka kommer nog snart om jag känner dig rätt min vän :D!
 
  • Like
Reactions: TiE

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stort grattis Affe! Flippar du något någon gång? Det får du göra offentligt i så fall. Hade ju varit en ära att bära tex Rolex som varit i din ägo :D

Det har faktiskt hänt ganska så nyligen faktiskt, tom 2st har lämnat, dock hade jag tre av den modellen så det går ingen nöd tror jag :p!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kul att du knäppte en bild a'la @Omen :) Avser naturligtvis den med den samlade bratte kvartetten på armen.
Är det solida 18k kronografpushers eller de guldbelagda i stål ??
 
Topp