• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: LadyA’s nya klocka (många bilder)

L

LadyA

Guest
En fråga: Ska det vara sådär glest mellan länkbitarna? I mina ögon ser det ut som den har en stretch utan guds nåde, men jag är å andra sidan inte proffs när det kommer till klockor och deras länkar.

Det är en jubliée-länk och det ska vara mellanrum mellan (förstår dock hur du menar med "streck utan guds nåde" om den skulle vara tät:D). Det finns lite strech, men det går i sidledes. Om du förstår hur jag menar?
 
L

LadyA

Guest
@LadyA var alltså inte ens född under "Vintage epoken"? Underbart att du som är så pass ung gillar äldre små fina femenina damur! :happyhappy:
Grattis till en riktig klassiker i Datejusten! Roligt hur relativt allt är, hur din nya 26mm känns stor :D
Mycket trevlig paketöppning, tack. Keep em coming!

//Rozzy

Haha, nej jag är faktiskt inte vintage - än ;)
Jag kan faktiskt inte förstå varför så få gillar små damur, men alla kan ju inte ha bra smak som mig :D

Gissar att det är en vanesak det där med storleken... men alltså, allt över 20 mm känns för mig som 50 mm för er herrar!
 
L

LadyA

Guest
Stort grattis till ett stiligt ur!
Sparkar in en öppen dörr men vill snällt påpeka att boxen inte är tidsenlig, så ingen ny i träsket missar detta

Tack!
Det blev faktiskt en besvikelse med boxen skall erkännas. I annonsen visades aldrig boxens ovansida (utan bara när klockan var i lådan) så jag tog för givet att det skulle vara originalbox eftersom den ändå hade garantipapper och originalkvitto kvar! Fast det kanske är dumt att anta saker i annonser, så det har jag lärt mig till nästa gång.
 
L

LadyA

Guest
Bra där @LadyA :p, två riktigt bra kandidater var av du valde helt rätt i slutänden, Catier är bra mycket bra i och för sig, men Rolex is da shit! Stort GRATTIS och kul att du delade med dig med en trevlig paketöppning!

Vem vet vilken Cartier framtiden bär med sig, men just nu är jag väldigt nöjd med Rolex-valet!
Tack så mycket :happyhappy:
 
L

LadyA

Guest
Efter bad i ultraljudstvätt (länken alltså, inte själva klockan!) och rätt inställning av tid och datum:

IMG_5132.JPG


IMG_5118.JPG




Här bland sina "syskon":
IMG_5129.JPG
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vem vet vilken Cartier framtiden bär med sig, men just nu är jag väldigt nöjd med Rolex-valet!
Tack så mycket :happyhappy:

VasseGo! Och klart att du skall utöka samlingen med en Cartier santos i framtiden, men fram tills dess så gör du helt riktigt av att njuta och vara nöjd över din senaste klocka LadyA, det var ett mycket bra och trevligt val.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Efter bad i ultraljudstvätt (länken alltså, inte själva klockan!) och rätt inställning av tid och datum:

IMG_5132.JPG


IMG_5118.JPG




Här bland sina "syskon":
IMG_5129.JPG

Trevlig liten samling du hade där, det är fyra klockor mer än vad min Los Tantos har :D! Kul att du även har hittat dit eget intresse i klockor och inte bara lånar gubbens klockor som är oversize för dom flesta damer.
 

meo_swe

Audemars
Grattis till en riktigt jävla bra klocka! Tyvärr ska ju alla tjejer ha gigantiska michael kors klockor nu för tiden...
Man kan aldrig gå fel med rolex!:)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Den är INTE för stor! Tycker den är alldeles utmärkt i storleken och tror att du skulle kunna ha ännu större, om andan föll in :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag börjar att ta med er på resan som ledde fram till köpet!
När LadyA köper en klocka så är det säkert att den är 1) vintage och 2) allra helst i ädelmetaller. Med det i tanken begav det sig.

Första vägskälet: vilket märke ska det bli?
Två kandidater var utsedda redan från start: Cartier och Rolex.

Cartier har alltid tilltalat mig med sina romerska siffror och fyrkantiga form. Santos med automatiskt urverk och guld/stål-länk är lika stilren som tidlös!
1.jpg



Fast Rolex har mycket vackert i sitt sortiment: klockor lika ljuvliga på början av 1900-talet som nu. De som känner igen mitt alias vet måhända att jag älskar så kallade ”coctail watches”.

Rolex är trots allt Rolex - och en sådan borde man ha i sin samling någon gång… Så jag svängde in på Rolex vägbana.


In i rondellen: vilken utgång och modell blir det?
Här blev det desto svårare. Utbudet på vintage Rolex är skralt - i alla fall om de ska tilltala mig (till såväl utseende som skick).

Fastade för en sagolik Rolex i 18 k guld från -20/-30 talet som dessvärre blev såld. Här är bilder på snarlika så ni förstår varför man inte ska vänta med att klicka ”KÖP” när man har chansen:
2.jpg

3.jpg



Sneglade även på ”Princess”-modellen som verkligen gör skäl för sitt gulliga namn (damversion av ”Prince”). Den hittade jag emellertid enbart i 14 karats vitguld och denna gång ville jag bestämt ha gult.
4.jpg

5.jpg

Herrmodellen "Prince". Kostar kring £10.000


Ut ur rondellen med målet i sikte
Till slut tog frustrationen över och jag kollade nyare modeller. Runda 60-tals Rolex tilltalade mig inte (och påminner om en annan klocka jag redan har). Kanske en årsklocka vore något istället?

Ebay, Chrono24 och svenska internetsidor besöktes frekvent men ingen klocka som uppfyllde mina krav (om att det skulle vara guld/stål och box från en pålitlig säljare) fanns tillgänglig.

Plötsligt klickade jag mig in på ett företag som hade en klocka med box och papper där det endast hade varit en ägare. Årtalet stämmer dock inte överens med mitt födelseår, men va sjutton: en sådan skulle inte platsa bland ”Vintage-delen” på KS så vad gör det att den är något äldre än mig?!


På parkeringen
Således hesiterade jag inte utan drog i handbromsen på denna:
6.jpg

Rolex lady date
26 mm
Årtal: 1984
Referens: 6917/3
Automatiskt urverk.
Guld/stål-länk och guldbezel.


Efter 10 dagar av otålig väntan kom slutligen ett paket!
IMG_5094.JPG


IMG_5098.JPG


Tadaaaa!
IMG_5100.JPG



Första tanken på armen var verkligen: "Vad STOR den är!" :woot:
Har inte riktigt smällt hur stor den faktiskt är... får se om jag vänjer mig ju mer jag har den.
IMG_5102.jpg



Jag återkommer med fler bilder då länken justerats och rengjorts!
Grattis!:)
 
B

Banankontakt

Guest
Grattis till den fina klockan och en läsvärd paketöppning.
Jag tycker storleken ser bra ut på din handled :)
 

Tarkovski

Omega
Grattis till den fina klockan och för den trevliga läsningen i studievilan! Vintageklockor är intressanta då det är klockor med historia och inte minst klockor med tilltalande design.
 

egbert

Panerai
Grattis, och tack för en roligt skriven paketöppning! Uppfriskande med lite kvinnligt perspektiv också.
Gillade pay-offen på paketet!
 
Topp