• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, Leonidas triple calendar moonphase

Btotheb

Omega
Att vara klart med plugget, och komma ut i arbetslivet, har främst nackdelar. Hej då till sovmorgon och tentafester, hej till arbete fem helger i rad och 13-timmars nattpass. Men inget ont som inte för något gott med sig, för lite mer i plånboken blir det i varje fall vilket möjliggör spontana inköp när tillfälle bjuds.

Leonidas, döpt efter en grym gammal krigare från Sparta, är ett anrikt gammalt schweiziskt urmärke. Grundat 1841 och erkänt duktiga på att bygga kronografer och andra komplicerade klockor. Så duktiga, att Heuer i början av 60-talet köpte upp hela klabbet och började göra klockor under namnet Heuer-Leonidas. Vi vet alla historien därefter, Leonidas förpassades in i Hades dödsrike och Heuer glömde sitt stolta arv och började så småningom tillverka linkserien, en styggelse av rang.

Den aktuella klockan spontanhandlades på nätauktion. Jag har länge velat ha en klocka med månfas, denna onödiga men grymt vackra komplikation. Tillverkad någon gång på 50-talet, med som jag förstår det ett modifierat ETA 1100 som drivmotor vilket skall vara hyfsat lätt att få tag på delar till vid service. Guldpläterad boett, i princip utan en enda skråma. Fantastiskt eleganta bandhorn. Om baksidan är bytt eller om skyddsplasten sitter kvar sedan 50-talet vet jag inte. Konan ser ut att vara original, baserat på andra exemplar jag hittat på nätet och gamla annonser. Datumvisaren är jag lite mer osäker på, de flesta andra jag sett har inte en pil utan en ”halvmåne”. Nåväl, jag är glad ändå. Nu skall hon få ett nytt band, troligen brun ödla, och sen testköras ett tag för att se om en service är akut förestående. Fler och bättre bilder får komma vid ett senare tillfälle, men dessvärre är jag en katastrofal fotograf.

IMG_2619.JPG


4070206.jpg


IMG_2628.JPG
 

plattfot

Rolex
Grymt fin, grattis.
Tycker pointer-visaren ser ut att passa fint med de övriga visarna och längden är perfekt, jag hade inte varit orolig.
 

Btotheb

Omega
Mycket fin! Är loggan original eller målad i samband med tavelrenovering?

Jag vet faktiskt inte? Varken om tavlan är renoverad eller om den är ommålad. Jag har mailat auktionshuset för att se om jag kan få kontaktuppgifterna till den som lämnade in klockan, för att efterhöra dess historia. Om den är renoverad/ommålad är det i varje fall gjort bra, detaljerna är väldigt fina och den ser precis ut som de andra exemplar jag hittat. Ganska skarpa bilder på modellen finns i den här artikeln:

http://www.fratellowatches.com/vintage-love-leonidas-triple-calendar-moon-phase/
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte? Varken om tavlan är renoverad eller om den är ommålad. Jag har mailat auktionshuset för att se om jag kan få kontaktuppgifterna till den som lämnade in klockan, för att efterhöra dess historia. Om den är renoverad/ommålad är det i varje fall gjort bra, detaljerna är väldigt fina och den ser precis ut som de andra exemplar jag hittat. Ganska skarpa bilder på modellen finns i den här artikeln:

http://www.fratellowatches.com/vintage-love-leonidas-triple-calendar-moon-phase/
OK, jag var bara osäker på att Leonidas använde det typsnittet men det ser ju bra ut !
 

Btotheb

Omega
Fick dessvärre besked från auktionshuset idag att klockan kommer från ett dödsbo utan arvingar, så dess historik kommer jag nog aldrig bli klokare på. Trist!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jäklar va kul! Äntligen någon som köper en Leonidas. Du verkar fått ett bra exemplar, de flesta är i ganska risigt skick tyvärr:(

EDIT: Om du ska flippa så hör av dig
 
Topp