• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Matematik=succé?

M021

Rolex
2-Faktor
Vad kan vara en bättre tisdagsmorgon än att skriva en paketöppningstråd på tåget med det senaste tillskottet?

Let's get on with it.

Har den senaste tiden gått igen en rad klockor, dock mestadels sportrollar. Har testat lite annat men alltid trillat tillbaka i tRäsket med stort R. Så försökte sätta fingret på vad jag egentligen sökte.

Vi backar klockan ett par tusen varv. I slutet på 2014 fick min AP diver lämna, en klocka jag verkligen gillade. En anledning i efterhand var avsaknaden av Keramisk bezel och rädslan att sätta djupare spår i klockan med mitt dåvarande mera "hands on" yrke. Därefter hade jag en klocka på min bucket list, Daytona.
Dock så insåg jag rätt snart att Daytonan inte var den rätta för mig trots att det var en ungdomsfling som jag haft på armen i form av kopia vid 16års ålder, detta blev tydligt då jag stod och klämde på en VC chrono overseas och dennes finish med min Daytona på armen.

20151031_143854.jpg


Så daytonan fick lämna.
Sedan dess har jag letat efter något från "The big three" igen. Har sneglat på VC chrono, samt PP av olika slag, här kände jag dock att det är mycket för en stålis i dagsläget. Kikade även på YM i rose och andra varianter men guld plockades bort, något som jag endast valt att bära på helger och inte på jobbet.

Samtidigt är reptåligheten något jag ville utforska vidare. Började en resa med en keramisk Panerai 292 under 2013, vi klickade aldrig och den fick snart lämna. Under 2015 landade jag en Omega DSOTM, en av de skönaste klockor jag burit, men den blev lite platt och jag kom inte riktigt överrens med den svarta färgen, samtidigt har jag min Speedmaster 62' i lådan vilket jag tyckte räckte. Så denna fick tyvärr lämna trots att det var en ganska komplett klocka.

Så ekvationen jag började göra ser ut som följande:
(AP,PP,JLC+Reptålighet) - (helkeramisk-gulguld)= årets sommarklocka :cool:?

Så vart landade jag tillslut? En klocka som har skymtas här på forumet under senaste året, verkar det som den fått vandra vidare ganska hastigt så jag hoppas jag kan stå emot flippsjukan och att vi kommer överrens.

Resan började igår eftermiddag, mot Per Gessle-land och Halmstad.
20160523_181800.jpg

Och såhär på morgonkvisten var det dags för lådöppning.
Ni känner igen lådan?
20160524_054614.jpg


Hm.
20160524_054554.jpg

Gummi..
20160524_054633.jpg





Here it is,
REF. #15706AU.OO.A002CA.01
Audemars piguet ROO Diver forged Carbon
20160524_054656.jpg


20160524_054756.jpg


Info om klockan:
WR: 300m
Diameter: 42mm
Höjd: 13,90mm
Dial: Mega tapisserie
Urverk: 3120, 3hz,
PR: 60H
Boett: Forged carbon
Bezel: Keramisk
Spänne: Titanium

20160524_055621.jpg


Första intrycket är vikten, den väger in mellan 100-150g. (Har inte den exakta siffran) och bärs otroligt lätt med gummit i jämförelse med ståldivern samt en vanlig stålrolle.

20160524_054856.jpg

Min stora förhoppning är även att boetten och det osymteriska mönstret från det pressade kolet skall ge den variation och det utrycker jag saknat i tidigare keramiska klockor.
Redan igår märkte jag att vitguldsmuttrarna gav en riktigt skön kontrast mot den keramiska bezeln i lite sämre ljusförhållanden.
20160524_061328.jpg

Här är den.
Så nu har man gått och blivit med "DJ" klocka igen samt att jag tycker den flyger lite under radarn vilket kanske låter motsägelsefullt.

20160524_061456.jpg


Mega tapisserie tavlan gillar jag skarpt, En grövre faseringen i jämförelse med Grande tapisserie som sitter i 15400 samt petite tapisserie som sitter i 15202.

Nu är jag redo för sommaren.
Tack för mig, hej!
 

Maydate

Breitling
Riktigt fin har också funderat på aå dykvarianten, vet du om den är högre än vanliga roo?
Hur upplever du den? Känns den klumpig eller är det en vanesak?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Grattis! Saknar den faktiskt väldigt mycket. En av de mest störda, roliga, mysiga och skönaste klockor jag haft.
Lätt en klocka som hade fått stanna om det inte var för att suget efter annat som vanligt infunnit sig.
Enjoy! :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Riktigt fin har också funderat på aå dykvarianten, vet du om den är högre än vanliga roo?
Hur upplever du den? Känns den klumpig eller är det en vanesak?
Denna känns knappt pga av materialet. Själv har jag sällan skjortor och kavaj så den stör ej! Vet inte om den är högre, förmodligen bygger kronografen lite till.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Grattis! Saknar den faktiskt väldigt mycket. En av de mest störda, roliga, mysiga och skönaste klockor jag haft.
Lätt en klocka som hade fått stanna om det inte var för att suget efter annat som vanligt infunnit sig.
Enjoy! :)
Måste säga att jag är riktigt nöjd, och som du nämnde är det en riktigt håll käften klocka, med Stealth funktion, typ
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Måste säga att jag är riktigt nöjd, och som du nämnde är det en riktigt håll käften klocka, med Stealth funktion, typ
Översatta inte stealthigheten. Den syns tydligen. :)
Är den enda klocka jag burit som genererat kommentarer. Och då har jag ändå lallat omkring med helguldssub, twotone, Panerai etc som inte är helt diskreta.
 
Topp