• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning - Maurice Lacroix Pontos S Diver

Kapten

Basic
Då det blev lite för mycket rom förra lördagen så råkade jag köpa en Pontos S Diver på nätet framåt småtimmarna. Efter att ångesten så småningom lagt sig så har jag nu fått den och är extremt nöjd. Vilken fantastisk klocka, älskar storleken och tyngden. Första klockan med selittaverk för mig och tycker den känns bättre än motsvarande eta ( eller så är det bara nyhetens behag). Var lite tveksam till läder men ville inte ha stållänk eller gummi heller, och med facit i hand så passar det ju klockans vintagelook ypperligt.
Lite bilder:
323B4A90-6500-44CD-AA4E-3B7D1C44D532.jpeg
D679D339-210E-4FA8-92D4-B65325708A5B.jpeg
A61F90A1-25DC-479F-9E23-B295C9B82152.jpeg
FC95A56B-A1ED-47F6-A1DF-8D4C6A02D63B.jpeg
8CD6D722-AF0A-4E56-AA7C-1F94212D8F18.jpeg
124966EE-E997-4C49-89FE-A3EE78172996.jpeg
7A6BE13C-2A3B-44EE-A488-51A2A5E87ED9.jpeg

Lite info om modellen:
Ø 43 mm, stainless steel case
- Sandblasted aluminum turning scale, matching dial finish
- Automatic helium escape valve at 9 o’clock
- Domed sapphire crystal with antireflective coating on both sides
- Stainless steel screwed case-back
Water-resistant to 600 m / 60 atm

DIAL
- Black mat dial
- White and orange printings
- Applied indexes with large area of luminescent coating for excellent legibility when diving
HANDS
- Rhodied diamond-cut hands with large area of luminescent coating for excellent legibility when diving
- Minute hand with ornage tip
- Orange second hand with white tip

STRAP/BRACELET
- New technical genuine calfskin strap with textile finishing on top and veal on bottom
BUCKLE
- Stainless steel buckle

MOVEMENT
AUTOMATIC MOVEMENT ML115

- Functions:
– Hours, minutes, seconds indicated by central hands
– Date indicated in an aperture at 6 o’clock

VIBRATION: 28800 alt/h, 4 Hz
POWER RESERVE: 38 hours
JEWELS: 26
ADJUSTMENTS: 3 positions after full winding and after 24 hours
DECORATION: rhodium plated movement

Maurice Lacroix klockor tillverkas i stora kvantiteter, cirka 150 000 klockor om året skickas ut från den lilla fabriken i Saignelégier. Maurice Lacroix tillverkar exklusiva klockor, ofta med många komplikationer, till ett bra pris.

Bilagor

• 01FF8A86-2FCA-4375-8FA9-6244F44C74DF.jpeg
    01FF8A86-2FCA-4375-8FA9-6244F44C74DF.jpeg
    141.2 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:
Har alltid varit lite avigt inställd till deras klockor men den där modellen är fan en ”home run”.
Stort grattis!

Grattis! Den modellen är ju en riktig fullträff, den i deras sortiment som verkligen passar med visarna (samma återfinns på elegantare modeller, men ser inte rätt ut då tycker jag). Jag köpte min på länk och fick den då i en högblank träbox, kan det vara olika box beroende på om man väljer lädernato eller gummi tro?

så här ser min box ut
Och så här ser den ut på Hirsch Heritage
Ingen av bilderna är ifrån idag vilket datumet skvallrar om...

Kanske är så att det var träbox på första årsmodellerna? Är väl ganska vanligt att man börja snåla med boxarna efter ett tag, som t.ex. Oris som hade en dykahjälm i början till Aquis.

Snygg på Hirschen!
Jag några band som det säkert kommer experimenteras med så småningom men just natoläder gör ju att den sticker ut lite i mängden

Mycket snygg! Grattis!

Nyfiken: Vad var det som gjorde att du valde den över Longines Legend Diver, förutom romen?

Jag har varit och klämt på Legend Divern flera gånger men jag tycker att den är mycket snyggare på bild än i verkligheten. Känns helt enkelt lite för klen för mig då jag gillar tooliga dykare. Pontosen känns mycket mer gedigen och fältmässig, Legenden känns mer som en dressad dykare och jag har redan en Longines Conquest som fyller det hålet.

Mycket snygg! Grattis!

Nyfiken: Vad var det som gjorde att du valde den över Longines Legend Diver, förutom romen?
Ingen aning om varför @Kapten valde så, men jag testade Longines LD först och tyckte de långa luggarna satt fult på min handled (ca 17,5) plus att jag tycker Pontos S är snyggare. Lite modernare intryck men med samma vintage stuk, lite cleanare tavla, sedan hade jag något oförklarligt sug efter en heliumventil :bag: Jag som brukar bada med 5atm ville helt plötsligt ha 600m och heliumventil :hilarious:

Tack för infon @Kapten och @BarbaBaba! Är nämligen själv sugen på en LLD. Att den inte satt bra på 17,5 lät oroväckande dock, jag har klenare handleder. Aja, sorry för trådkapningen. Pontosen är verkligen supersnygg!

Tack för infon @Kapten och @BarbaBaba! Är nämligen själv sugen på en LLD. Att den inte satt bra på 17,5 lät oroväckande dock, jag har klenare handleder. Aja, sorry för trådkapningen. Pontosen är verkligen supersnygg!

Jag har alltid trott att jag har ganska klena handleder men så fort jag provar en klocka runt 40mm så känns den för liten. Var därför tvungen att mäta nu och de är 19,5 så det är kanske inte så klent ändå. Man måste helt enkelt prova sig fram sen kan man ta mod till sig på fyllan och beställa:)

Tillbaka
Topp