• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning med lite guldkant.

cab

Audemars
2-Faktor
Mycket bra, grym klocka. Jag gillar verkligen big date på VC. Lite synd att de tog bort det på nya modellen.

Tycker också du bör prova på gummit. Guld och gummi är helrätt på sommaren!

Grattis!
 
Det här är en klocka som har vart på gång ganska så länga, kan väl säga att jag aldrig har ändrat mig så många gånger inför ett inköp tidigare.
Om man bara tar de fyra önskemål jag hade från början så låter det kanske inte så avancerat att välja en kandidat. Det ska vara en kronograf, roséguld, på brun krokodil och en sportklocka.
Men efter mycket funderade så kanske det inte nödvändigtvis måste vara en kronograf. Kanske skulle vara roligare med månfas? Och där blev det mycket svårare att bestämma sig för nu kom även Patek 5712 upp som en möjlig kandidat.
Efter att ha klämt och provat några 5712r så är jag fortfarande väldigt sugen på en men inte den här gången. Fortfarande en favorit klocka och jag har flera gånger tvivlat på om jag gjorde rätt som valde bort den, men gjort är gjort och nej jag ångrar mig inte. Sedan får man se vad som kan hända med framtida inköp.
När vi ända är inne på Patek så finns även 5980 men det är något med den som inte tilltalar så den var aldrig med från början.

Rolex Daytona kanske någon tänker på, men nja. Har en redan och är inte så där jättesugen på en i rose/gulguld. Vill för övrigt ha något mera lite ovanligt. Trevlig klocka men behöver inte en till.

AP Royal Oak. Tittade på flera olika modeller och det var nära att det blev en. Men varje gång så var det något som inte var 100%. AP RO i stål på länk är grym, en riktigt klassiker men är något med deras kronografer. Kan inte riktigt säga vad och inget negativt om de men den där känslan infann sig inte riktigt.
Ja, det har vart mycket fram och tillbaka och skulle jag skriva allt så blir det säker en sådär tio sidor, fanns med en hel del flera kandidater som jag inte orkar skriva om nu och jag inte tror någon orkar läsa om för den delen. Men hur som helst, det var en lång beslutsprocess och här är vad det blev!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.JPG


Det blev alltså en VC Overseas. Som någon redan kanske har noterat så finns det en liten röd tråd med att jag tidigare tog upp AP RO och PP Nautilus. Alla tre är barn av samma tid, det vill säga 70-talet. I VC fall så var det deras 222. Vilken inte är designad av Gerald Ganta som en del tror men han är pappan bakom både PP Nautilus och AP RO och det finns en klar koppling mellan de tre och eftersom jag gillar Gantas stålsportisar så var inte steget till VC så långt.

Vacheron Constantin är den äldsta ännu aktiva tillverkaren av exlusivare klockor och grundades 1755 av urmakaren Jean-Marc Vacheron. Dennes barnbarn Jacques-Barthélemy Vacheron slog 1819 följe med Francois Constantin och märket bytte då namn till Vacheron & Constantin. De tillverkar i sammanhanget blygsamma 20 000 klockor per år, att jämföra med Pateks 53 000 och AP:s 32 000 samt Rolex vilka antas tillverka ca 2000 klockor om dagen! (i alla fall enligt Wikipedia)
5.jpg

6.JPG

7.JPG


Referans: 49150
42,5 mm bred
12,45 mm hög
Vattentät 150m
Kaliber 1137, 21,600 vph
37 juveler och power reserve på 40 h
Skruvad krovna både på "vanlig" och på kronografen.

Indication: minutes, Large date, column-wheel chronograph with 12-hour and 30-minute counters, small seconds at 6 o'clock, hours

Även ett gummiband följer med men utan att ha provat det på så är jag lite tveksam till gummi på guld. Har provar en VC OS i stål på gummi och där känns det rätt men inte riktigt rätt på guld, brun läder ska det vara.

Grymt lås, inte mycket att säga om det mer än att det är vad man kan förvänta sig.
9.JPG



En lite detalj som jag gillar men I praktiken kanske inte är så nödvändig är att datumhjulet inte är ett utan två hjul.
VC OS Urverk.png
VC OS urverk 2.png

8.JPG
Snygg!
 
Topp