• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - (min allra första) Rolex

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Så har det då hänt, äntligen är min Rolex-oskuld spräckt!
I inledningen av min relativt korta KS-karriär (debut i somras), köpte jag min första "riktiga" klocka. Om det är rätt eller fel att använda den terminologin låter jag vara osagt; men visst har vi här på KS för vana att säga så.. Med första riktiga klocka avses i mitt fall Omega PO Chrono. Denna adderades till två vintage-Omegor som sedan tidigare kommit in som arvegods.

Jag hann knappt landa den nya Omegan förrän ett inneboende sug tog tag i mig.. Ju mer jag lurkade här på KS (vilket handlar om avsevärd tid), desto starkare blev suget. De flesta av er vet precis vad jag talar om och många har säkerligen vid något tillfälle upplevt det själva. Jag talar om en önskan att äga och nyttja Rolex.

Jag bestämde mig tidigt för att köpa nytt (även om jag rätt nyligen hade en 16710-period; det är ju mumma att kunna hoppa mellan Coke och Pepsi), och har under en tid lagt pannan i mången djupa veck över vilken modell som egentligen ska få utgöra min första Rolex. Då jag är lite svag för komplikationer utöver datum siktade jag ganska snabbt in mig på två olika modeller..

Den ena (som alltså inte inhandlades denna gång):

116710LN.jpg



Storleken har ingen betydelse heter det, men jag är inte benägen att hålla med i det fallet. Storleken var en faktor som ingick gällande mitt slutliga val. Jag är benägen att hålla med många kritiker om att min PO:s 45,5 mm är i gränslandet mot för stort, även om jag tycker den funkar fint för mig (ca 18,5 cm runt handleden). Jag är förvisso redo att hoppa ner till de 40 mm som GMT II utgör, men kände ändå att jag ville ta en mellanlandning på vägen.

Den andra, och än viktigare faktorn till mitt val av klocka, var mångsidigheten. Med detta menar jag möjligheten att växla mellan vit och svart tavla med tillhörande visare, vilket i denna klockas fall i mitt tycke ger två helt olika karaktärer.

Den allra viktigaste faktorn i mitt val var det uppenbara; klockan är ju toksnygg både med vit och svart tavla!

Ni som har ens basal Rolex-kunskap vet nog vid det här laget vilken klocka jag har köpt..






IMG_1428.JPG


Rolex Explorer II!
Klockan är bestyckad med det tåliga 3187-urverket, och den mäter 42 mm. Det är en relativt färsk version av modellen, då denna med referens 216570 introducerades under Baselmässan 2011.

Yes, det syns att all plast inte är bortpillad än!

IMG_1431.JPG


IMG_1433.JPG


IMG_1444.JPG


Vad gäller svart tavla var jag igår inne på Rob och rekade. De säljer inte tavlan och visarna löst, men när det är dags att byta lagom till hösten, kommer de att utföra bytet och jag får gå hem med den vita tavlan i en liten påse. Kommer nästan att kännas som en ny klocka när det blir dags!

Bild lånad från nätet:

Vitsvart.jpg


Avrundar givetvis med den obligatoriska wristshoten och tackar för uppmärksamheten. Hoppas det är ok med en egen tråd i dessa kontroversiella paketöppningstrådtider :)

IMG_1448.JPG

Snyggt! Grattis :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Grym presentation :), visst är den kittlande och härlig känslan man har när man köper på sig sin allra första Rolex! Mycket trevligt val av första Rolexklockan och ett stort GRATTIS Palenkovich!!!
 

mega

Rolex
Supergrattis! Siktar på antingen denna eller den något mindre äldre modellen som nästa klocka. Tycker den är extremt läcker, nästan lite hemlighetsfull.
 
Topp