• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla klockfantaster,

Här nedan tänker jag presentera min första seriösa paketöppning. Jag har tidigare gjort någon av det mer banala slaget, så jag tänkte att de var dags att få sväva iväg lite. Jag kommer att dra hela förloppet och det kommer att bli en aning bildtungt. Men förhoppningsvis skall den vara tillräckligt komplett och omfattande för att kvala in som en legitim paketöppning i en större regi.

Jag har ägt samt äger en del klockor, mestadels Rolex... men har även ett stort antal med andra ur men detta får ändå klassas som min första enhörning. Med detta menas en av de första klockorna som gjorde att mitt intresse startade, att nyfikenheten väcktes och att pengarna sakta fick börja rulla. Då detta klassas som en enhörning av det mer emotionella slaget så är det ekonomiska utlägget inte de största jag gjort men för mig håller den ett mycket högre värde på ett personligt plan. Givetvis har man sina enhörningar som tids nog kommer att finna sin plats i lådan och därmed skapar ett ofantligt hål i plånboken, men allt har sin tid.

Likt tidigare sagt så var detta en av klockorna som startade mitt intresse, så simpel men ändå komplex och elegant. Jag har sen ett par år tillbaka suktat efter detta ur och sökt efter det med ljus och lykta precis som många andra på detta forum. Jag har vänt mig till lite handlare och mötts av skratt samt blivit erbjuden diverse men ej i det skicket jag önskat, (Story of my life, perfektionist)

Men sen kom dagen, detta bestämt ett fåtal dagar sedan. Jag var på väg till London med föra att fira nyår med min respektive och henne bästa vän från NY och Pojkvän från Colombia. Slagen likt alltid av Londons storhet och alla de fantastiska intryck man utsätts för på Oxford Str så lallade vi runt och bara njöt. Av en ren slump styrdes stegen hastigt mot Rolex grön/gula lysande logga som uppenbarade sig framför oss, men på vägen stannade tjejen till och vilade ögonen på en diamantklädd Omega. Som den fantastiske pojkvän man är eskorterades damen in genom dörrarna för att mötas av ett glas bubbel, en mycket bekväm stol och en bricka full av blänkande urverk. (Såhär skulle man ha det när man har det som sämst)

Med full vetskap om att detta skulle ta sin lilla stund så strosade jag runt och beslöt mig för att prova lyckan, så jag glider fram till en av de välklädda herrarna och ställde frågan: Ni råkar inte sitta och ruva på en Aqua terra Skyfall, den äldre modellen med datumring och helborstade länkar?

Han log lite och smet iväg, efter några om och men med sina kollegor så kom han glidande igen, med klockbricka i högsta hugg och ett leende på läpparna. Jag står och väntar förväntansfullt och med ögon likt ett tecknat rådjur så skuttar jag fram och doppar ansiktet i brickan…. Där finner jag en splitterny blåskimrande AT…. UTAN datumram och med PCL… Jag tittar upp, suckar lite och säger but sir, this isn´t the previous one… Han svarar: I know, i just brought u this one to compare.. Sen låser han upp en låda och ut plockar han en Splitter ny AT 8500 Co-axial med Datumram och helborstad länk!!

Det fantastiska i hela historien är att jag är en herre med handleder modell grövre och har alltid velat ha just denna modell i 41,5mm (42), den ända som fanns hemma! Givetvis frågade jag av princip om den äkta Skyfall modellen i storlek 38,5mm fanns hemma. Men denna var helt borta. Jag citerar en äldre herre som jobbade på Omega i Harrods: I havn´t seen this watch since the movie...

Kort och gott, min enhörning är funnen, men examenspresent är räddad och min kommande födelsedag kommer att bli mycket bra, detta pga 2017 första inköp! Datum 2017-01-01.

Efter att ha drömt mig iväg så fick vi kasta oss ut i ösregn och in i en Uber då flyget gick 2h senare från Luton... spännande värre! Klockan i travelcase och Rolle på armen! Fantastisk vistelse i London, dubbla klockor med hem och en flickvän som fått upp ögonen för en diamantklädd AT. Vilken resa!

Gällande ren fakta om klockan så kommer jag inte att posta någon större utsvävning då @Undersköterskan har prentat ner en föredömlig recension av klockan under denna länk. (Se: https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/)

Lite snabb rippad fakta från Omega:
Calibre: Omega 8500, Ref: 231.10.42.21.03.001.
Self-winding movement with Co-Axial escapement. Free sprung-balance, 2 barrels mounted in series, automatic winding in both directions. Bridges and the oscillating mass are decorated with exclusive Geneva waves in arabesque.
Power reserve: 60 hours
Type: Self winding
Crystal
Domed scratch-resistant sapphire crystal with anti-reflective treatment on both sides
Case
Steel
Dial
Blue
Water resistance
15 bar (150 metres / 500 feet)
Size
Case Diameter: 41.5 mm

Så, färdigt med all text! Över till de roliga, BILDERNA!!


Resan börjar i detta fall i Södra Sverige, närmare bestämt Helsingborg för att därefter bege sig mot CPH.
WS av min trogna 116610LV.
IMG_0702.jpg


Här står vi och hänger på låset... jag, madame och Hulken.
IMG_0744.jpg



Här har vi radarparet efter rådjursincidenten med den stora besvikelsen som följdes av pure joy! Ganska intressant bild då man i min mening väldigt sällan får se dessa ex i splitternytt skick bredvid varandra. Likt den goda herren som plockade fram dem beskrev så har vi den uppenbara skillnaden med PCL och datumram, för övrigt så skiljer den sig i den blå färgen påstod han. Även jag skulle vilja tro detta då jag tycker mig se en ganska tydlig nyansskillnad (vänligen rätta mig vid fel)

IMG_0752.jpg


Kan man annat än att bli kär?? (Kärringen har inte KS) så det är safe att utrycka ord som detta ;)
IMG_0749.jpg


Väl hemma i Sverige börjar det riktiga öppnandet!
IMG_1023.jpg

IMG_1025.jpg

Då klockan var helt ny så insisterade den ack så rara damen på att ge mig den nya lådan och ett travelcase till hulken, då det är en keeper så gjorde detta mig ingenting då jag personligen föredrar den nya lådan på ALLA plan :)

IMG_1026.jpg

IMG_1028.jpg


Trumvirvel!!! (Onödigt med trummor då ni redan sett den) MEN vi behöver alla lite mer trummor i våra liv!

IMG_0992.jpg

IMG_0993.jpg

IMG_0994.jpg

IMG_1019.jpg

IMG_1020.jpg

IMG_1022.jpg

IMG_1018.jpg

IMG_0995.jpg


Avslutningsvis säger jag tack för mig och hoppas att ni har fått er lite trevlig läsning och tycker att bilderna föll er i smaken. Jag personligen är fantastiskt nöjd med min nya klocka och kommer absolut att ha den som min första riktiga keeper. Stort! En fantastisk start på året med det absolut första inköpet och så är min examenspresent i hamn.

Det har sagts ett flertal gånger men kan inte sägas för ofta, ett stort tack till Skapare och admins för ett fantastiskt forum som stjäler alldeles för mycket tid från vardagen men detta men detta med glädje. Ni, samt alla otroligt artiga och trevliga medlemmar är fantastiska och stämningen på detta ack så högt värderade forum är en av de många glimtarna i vardagen.

Gott nytt år på er alla Klocksnackare
IMG_1029.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Tack för mycket trevlig läsning och stort grattis till en riktig fullträff. Jag har den nyare varianten som jag gillar skarpt men måste säga att med din fina bild sida vid sida hade jag nog tusan tagit den tidigare.
 
Topp