• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning och passaround tråd Bulova Curved!

Träna svingen
IMG_3153.JPG

Senast ändrad:
Väntar på ett tåg i Falsketa. Den överlevde denna prövning!
IMG_2718.JPG

Gillar designen väldigt mycket, ljuset speglar sig verkligen snyggt i glaset. Härlig tyngd i klockan, den känns robust och välbyggd. Lätt att läsa av ifall det är ljust; betydligt svårare i mörker. Stämmer in i klagomålet på gummibandet, det är inte särskilt bekvämt, är inte speciellt smidigt att ta på/av, och är betydligt tjockare än jag hade väntat mig. Gummit liksom fastnar lite mot min skinnjacka pga större diameter än mina andra klockor. (Dålig bild men den visar i alla fall mitt problem)
IMG_2720.JPG

Summering hittills: gillar designen väldigt mycket, gillar den mindre på handleden.

Lite reflektioner:
+ Snygg och annorlunda i design
+ Perfekt golfklocka
+ Satt riktigt bra trots mina späda handleder.

- Vättentätheten
- Gummit blir ett minus pga vattentätheten. Hade den varit mer vattentät så jag inte hade behövt ta av den vid varje dusch hade jag inte brytt mig om friktionen.
- Lite tjockt gummi. När jag såg undersidan på handleden och gummit fick jag lite pulsklocka-vibes.

Nu listade jag fler minus än plus. Men det som egentligen bara stör mig är att jag inte kan bada/duscha med den.

Ni som hittills haft den, tycker ni att den sitter skönt på handleden?

IMG_2788.JPG

Jag tror att kombinationen av längden på bandhornen och att den är curved gör att den inte sitter bekvämt. Den klämmer liksom på "knölen" på utsidan av handleden. Hade den haft samma längd på bandhornen men utan att vara konkav hade förmodligen bandet inte ens haft kontakt med handleden, det hade legat spänt upp mot bandhornet som "svävat" ovanför handleden. Jag tror helt enkelt att jag har för breda och platta handleder för att dem ska sitta bekvämt.

Bild i profil, här syns hur bandhornet helt enkelt är för mycket böjning på för mina handleder.

IMG_2789.JPG

Ni som hittills haft den, tycker ni att den sitter skönt på handleden?

IMG_2788.JPG

Jag tror att kombinationen av längden på bandhornen och att den är curved gör att den inte sitter bekvämt. Den klämmer liksom på "knölen" på utsidan av handleden. Hade den haft samma längd på bandhornen men utan att vara konkav hade förmodligen bandet inte ens haft kontakt med handleden, det hade legat spänt upp mot bandhornet som "svävat" ovanför handleden. Jag tror helt enkelt att jag har för breda och platta handleder för att dem ska sitta bekvämt.

Bild i profil, här syns hur bandhornet helt enkelt är för mycket böjning på för mina handleder.

IMG_2789.JPG
Jag bär klocka strax ovanför knölen, så upplevde inte riktigt det :)

IMG_2781.JPG

Min tid med körven är nu över. Har burit den 95% av tiden, för att försöka bli kompis med den. Jag tycker den är skitsnygg. Både på bild och på handleden. Den känns robust och stryktålig, synd bara på (avsaknad av) vattentåligheten. Bandet är verkligen ingen höjdare. Efter att jag klagade på hur den satt på min handled testade jag att spänna den ännu lösare än innan. Jag gillar verkligen inte bilhandlarhäng eller löst sittande band, men föredrog ändå det över att den satt åt som sjutton.

Alltså: snygg, men kanske inte något för mig. Hoppas den passar nästa testare bättre!

En liten intro till att börja med. Bulova curved har nu anlänt till sitt senaste vandrarhem.

Förväntningarna var inte skyhöga direkt. Intrycket från bilder var att den kunde vara hiskeligt stor, på längden. Den skulle förmodligen komma att se ut som en pajasklocka på undertecknad och pinsamt associera till uttrycket "don efter person", med bandhorn utstickande som mordiska lansar på respektive sidor om handleden. Så blev det inte riktigt. Passformen är, när gummibandet från helvetet äntligen är hjälpligt på plats, en positiv överraskning och då att betänka att bilderna kanske ändå överdriver klockans proportionerliga storlek något.

Det här är en handled som mäter mellan 16,5 och 17 cm. I ärlighetens namn närmare det förstnämnda än det sistnämnda:rolleyes: Ganska platt formad dock.

Bul1w.jpg

Bul10w.jpg

Senare,
förhoppningsvis redan i kväll kommer rapport från den officiella installationen med invägning etc. och med ett ganska känslosamt möte med... ja det visar sig.
Och det vill nog ingen missa...

Det meddelas i skrivande stund att resultaten från invägning och mätning är klara. De är som följer:

Bredd: 44,5 mm exkl. krona och knappar
Längd: 52,5 mm
Boettens tjocklek (höjd, kurvaturen oräknad): 11,2 mm

Vikt: 84 gram.

BulvW.jpg

----------------------------------

Vidare är nykomlingen presenterad för en äldre, låt vara aningen avlägsen, släkting Devil divern. Tanken är att denne ska kunna fungera som en slags mentor för den nye under vistelsen här. De sociala färdigheterna är inte oväsentliga att ha koll på i en tänkt situation där någon skaffar en och redan har andra klockor hemma.

Bulx2w.jpg

Baksidan av klockan är inte så dum. Bara det att det är ett glasat quartzverk (safirglas) är ovanligt, i detta fallet är det ett böjt glas och till och med ett böjt verk, världens första böjda kronografverk och som dessutom omtalas som "high performance".

Klockan i övrigt har ett randmönstrat tema där man inte väntar sig några ränder, på tavlan och på gummibandet. Var det ibland brukar hittas är på verken, Genéveslipning kallar en del det då. I det här fallet kan man emellertid lätt bli en aning snopen om man väntar sig temat ska vara konsekvent med en fin randslipning även på verkplattan och som pricken över i blånerade verkskuvar. Det skulle ha varit snyggt. Kanhända hade det blivit för dyrt.

Några boettskruvar till baklocket ser ut att varit skruvade på i efterhand. Kanske ser de ut så från tillverkningen eller någon har servat den med nytt batteri innan leverans? Vem vet...

BulM1w.jpg

Några kurvade bilder är jag böjd att bjuda på också.

BulC1w.jpg

Gummistrapen är tjock och klaffsig och vill som fastna i sig själv. Snudd på åt det otympliga hållet.

BulC10w.jpg
BulC2w.jpg

Senast ändrad:
Baksidan av klockan är inte så dum. Bara det att det är ett glasat quartzverk (safirglas) är ovanligt, i detta fallet är det ett böjt glas och till och med ett böjt verk, världens första böjda kronografverk och som dessutom omtalas som "high performance".

Klockan i övrigt har ett randmönstrat tema där man inte väntar sig några ränder, på tavlan och på gummibandet. Var det ibland brukar hittas är på verken, Genéveslipning kallar en del det då. I det här fallet kan man emellertid lätt bli en aning snopen om man väntar sig temat ska vara konsekvent med en fin randslipning även på verkplattan och som pricken över i blånerade verkskuvar. Det skulle ha varit snyggt. Kanhända hade det blivit för dyrt.

Några boettskruvar till baklocket ser ut att varit skruvade på i efterhand. Kanske ser de ut så från tillverkningen eller någon har servat den med nytt batteri innan leverans? Vem vet...

BulM1w.jpg

Några kurvade bilder är jag böjd att bjuda på också.

BulC1w.jpg

Gummistrapen är tjock och klaffsig och vill som fastna i sig själv. Snudd på åt det otympliga hållet.

BulC10w.jpg
BulC2w.jpg
Härliga bilder!

Åh nej, fasa!:eek: Vatten!!

Ska detta bli slutet för den lovande unge Curven? Han som förutspåddes en så lysande och lång, om än krökt, bana...

Men lugna, jag lägger han i ugnen, kanske micron, över vatt... natten. Högsta värme i tio-tolv timmar ska göra susen. Kanske resulterar det i en fin patina på kuppen. Då ökar han i värde.

BULvaw.jpg

Allt väl, alla mår bra efter en natt i micron.

Med den obligatoriska am steuer-bilden meddelas att idag kommer höghastighetsprov att utföras på testobjektet. G-krafter, centrifugalkrafter, accelerationskrafter och retardationskrafter (vid ev. krocktest) kommer gissningsvis att utsätta objektet för avsevärda påfrestningar. Testen utföres i den gamle sommarhäcken vars livsmål är att återställas till en ärrad safarirallybil från 70-talet.
Det räknas med att nå hastigheter uppemot 60-70 km/h om väderförhållandena är gynnsamma.

Resultaten av proven kommer eventuellt att redogöras för. Om allt går bra.

BulAS1.jpg

Det gick väl bra, tror jag. Några små grejer ramlade ur den som synes men vet inte hur viktiga de kan vara, om de verkligen måste sitta i. Kanske kan pilla tillbaka dem eller så får jag skicka med dem i en påse till nästa person som nog är händigare än jag.

Den klarade sig åtminstone bättre än bilen:rolleyes:...

BulRec1w.jpg

En liten utvärdering och preliminär sammanfattning kommer redan nu. Kan komma kompletteringar.

Blir inte helt klar över vad jag tycker om den här klockan. Den är snygg på sitt sätt men samtidigt upplever jag den som aningen odefinierbar och möjligen därför lite intetsägande och karaktärslös fast den enligt papperet inte borde upplevas så.

En klocka med dressiga ambitioner som samtidigt vill vara lite sportig utan att riktigt vara det. High tech är väl vad designen eftersträvar att ge intryck av och det kan också klockan sägas vara till en del med sin titanboett och sitt "high perfomance"verk. Mycket... hm... "urban" i stilen.

Jag skulle inte köpa den för det som begärs för den men det beror mycket på min egen personliga smak mer än att det är nåt egentligt fel på den.

Positivt:

* Säkert ett bra och exakt verk

* Det böjda glaset, verket och boetten gör att den sitter rätt bra trots ganska väl tilltagen storlek

* Lätt, låg och smidig för storleken (utom när den ska på och av, då är den inte smidig)

Negativt:

* Bandet, är rent otympligt att ta på och av

* Läsbarheten på tidtagningen undermålig pga pyttesmå markeringar (Mr Magoo-varning?)

* Även tidvisningen störs då glaset reflekterar hejdlöst

* Vattenskyddet i underkant

Till det ovan kunde läggas en till minuspost om jag ska vara noggrann. Kapaciteten hos lysmassan är inte något att hänga i julgranen. Nu är jag i grunden en vintageperson och fäster mig inte så mycket vid sånt på klockor av den här typen och andra har redan nämnt det har jag för mig.
Trots allt, klockan är rolig och intressant på sitt sätt. Även om jag inte skulle köpa den skulle jag gärna "ha den". Den är trevlig i det stora hela och till och med unik på sitt sätt.

------------------
Den är nu på väg till en ny spännande destination. Vad månde det bliva av Curven som inleder sin karriär med en sådan Eriksgata?:pompus: Allt har inte kunnat visats som den varit med om den gångna veckan. Det kanske blir en annan gång.

Självklart deltog den tidigare nämnda Mentorn vid det officiella inlämningsceremonielet vilket förevigades på ögonblicksbilden nedan. Det behöver väl inte sägas att gripande scener utspelade sig...

BulAvlw.jpg

Tillbaka
Topp