• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Omega f300 Seamaster 120m, 1975

Monk

Panerai
2-Faktor
Jag har en Omega Speedmaster (005) sedan tidigare, men beslutade mig nu för att skaffa en lite mer udda 70-tals Omega. Jag har alltid gillat dykare och har samlat på mig några stycken, så det blev en Omega f300 Seamaster 120m dykare från 1975. Jag kör en egen paketöppningstråd för denna. Hojta till om jag fått någon fakta fel i texten, så uppdaterar jag. Det är min första trådstart efter 1,5 år som medlem, så ha lite tålamod här.

Omega f300 Seamaster 120m Silver Dial
Storlek: 40 mm
Höjd: 12 mm
Årtal: 1975
Boett: Stål
Armband: Stål (original)
Glas: Safir

Jag gillar 70-tals och 80-tal klockor och den här föll mig i smaken för retro-stilen, länken (original) samt urtavlan i silver.
Jag beställde klockan från Tyskland och valde just detta exemplaret för att det gjorts en fullservice på den i december 2017 och att den kom med garanti. Tur att man kommer ihåg lite av sin skoltyska, det blev smidig affär där det gick att pruta lite rimligt på det begärda priset.
Detta är alltså en elektrisk klocka. Inuti sitter ett ESA 9210 verk, Omega Calibre 1250. Just detta exemplaret är en Chronometer, vilket är den mer exklusiva varianten. Till skillnad från dagens kvartsur så tickar inte sekundvisaren framåt, utan flyter fram. De sk stämgaffelverken dog dock ut relativt snabbt när kvartsklockorna kom ut några år senare. Om man håller den klockan mot örat hör man ett surrande ljud, men det går inte att höra vid den dagliga användningen. Klockan var relativt dyr när den släpptes på 70 tal och det rekommenderade priset låg då över priset på en Omega PloProf.

Klockan är relativt stor för att vara en 70-tals dykare, 40 mm. (med en längd 46 mm). De flesta 70-tals dykarna är annars lite mindre.

Som så mycket annat med klockor, så är detta såklart inget logiskt uträknat köp, utan ett emotionellt köp. Klockan är inte automatisk och även om den tillverkades för att hålla till 120 meters djup (och nyligen är provtryck med godkänt resultat), så lär jag inte dyka med den. Jag har många andra klockor som lämpar sig bättre för det. Men jag gillar tyngden i den och den känns bra på handleden.

Skall försöka ta lite bättre bilder framöver när jag hunnit anpassa länken till handleden.

Här kommer själva paketöppningen:

IMG_8325.jpg

Snabb leverans

IMG_8326.jpg

Bra packat
IMG_8329.jpg

Serviceetui
IMG_8332.jpg

Omega f300, 120 m
IMG_8330.jpg

På handleden.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
En udda, men mycket fin fågel :)
Vad menas med elektrisk klocka? Är det kvarts eller inte? Batteridriven iallafall antar jag?
 

Omega87

Rolex
Häftig klocka! Grattis till den. :) Blev intresserad av caseskyddet i svart. Är det något från omega eller någon annan tillverkare?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt bra fångat! När jag läste rubriken trodde jag något guld och brunt men denna var riktigt nice! :)
 
Topp