• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Omega Seamaster AT quartz (BILDBOMB)

McOak

Omega
God kväll kära KS:are!

Efter mycket om och men, föll valet till slut på en Omega Seamaster Aqua Terra Quartz ref. 231.10.39.61.02.001. Valet stod mellan den ny varianten, eller denna, som endast producerades fram till -13 (om jag inte minns helt fel). Den nya kändes helt enkelt inte värd pengarna jämfört med föregående modell, då både batteritid och övrig finish på klockan känns mer "riktig" på denna. Klockan är inhandlad hos WatchFinder UK. Mycket trevligt bemötande och trots kontakt endast via mail mycket måna om snabb och gedigen service. Fler frågor besvarar jag gärna via PM eller här i tråden! :)

Lite kort om klockan (saxat från internet):

BRAND: OMEGA
RANGE: AQUA TERRA 150M GENTS
MODEL: 231.10.39.61.02.001
GENDER: MENS
MOVEMENT: QUARTZ
CALIBRE: OMEGA 1538
CASE SIZE: 38.5 MM
CASE: MATERIAL STEEL
BRACELET: MATERIAL STEEL
DIAL: SILVER TECK-OPALINE
WATER RESISTANCE: 150 METRES

Värt att nämna är att dåliga bilder förekommer, hoppades på en dagsleverans (=bättre ljus) från DHL:s sida men det blev lite förseningar. Nog skrivet, dags för lite bilder!

Klockan kom ordentligt förpackad med garantikortet, en putsduk och ett slags dammskydd till ytterboxen.
1.jpeg


WatchFinders egna 12 månaders garantikort.
2.jpeg


Bra skyddade kanter.
3.jpeg


Ytterbox + innerbox.
4.jpeg


5.jpeg


Fullset.
6.jpeg


Detaljbilder.
7.jpeg
8.jpeg
9.jpeg
10.jpeg


Två (extremt dåliga) jämförelsebilder med 007an.
jämförelse skx.jpeg
jämförelse skx 2.jpg


Samt avslutningsvis säljarens egna bilder.
20160322_160311.jpg
20160322_160359.jpg
20160322_160345.jpg
20160322_160409.jpg



Sådärja! Kommer sitta perfekt på handleden i sommar (och alla andra dagar för den delen) ;)

/Viktor
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Grattis! Hoppas det inte är något problem med datumväxlandet? Den första av säljarens bilder ser konstig ut på den delen
 

McOak

Omega
Grattis! Hoppas det inte är något problem med datumväxlandet? Den första av säljarens bilder ser konstig ut på den delen
Testade nu (tack för en mindre hjärtattack) och den börjar övergå till nästkommande datum efter tolvslaget. Skiftar helt vid klockan 03/04. Låter det OK eller bör jag oroa mig?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Undersköterskan är ju kung på de automatiska verken, men inte någon förespråkare för quartz-verk såvitt jag vet.
Utan att ha någon detaljkoll tycker jag det låter extremt segt att det ska ta 3-4 timmar för den att växla datum (om det var det du menade).
Och inte att förringa: grattis till en mycket fin klocka!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Underbar klocka, men vad menar du att finishen skulle vara sämre på den nuvarande modellen? ☺️
 

wotan

Rolex
God kväll kära KS:are!

Efter mycket om och men, föll valet till slut på en Omega Seamaster Aqua Terra Quartz ref. 231.10.39.61.02.001. Valet stod mellan den ny varianten, eller denna, som endast producerades fram till -13 (om jag inte minns helt fel). Den nya kändes helt enkelt inte värd pengarna jämfört med föregående modell, då både batteritid och övrig finish på klockan känns mer "riktig" på denna. Klockan är inhandlad hos WatchFinder UK. Mycket trevligt bemötande och trots kontakt endast via mail mycket måna om snabb och gedigen service. Fler frågor besvarar jag gärna via PM eller här i tråden! :)

Lite kort om klockan (saxat från internet):

BRAND: OMEGA
RANGE: AQUA TERRA 150M GENTS
MODEL: 231.10.39.61.02.001
GENDER: MENS
MOVEMENT: QUARTZ
CALIBRE: OMEGA 1538
CASE SIZE: 38.5 MM
CASE: MATERIAL STEEL
BRACELET: MATERIAL STEEL
DIAL: SILVER TECK-OPALINE
WATER RESISTANCE: 150 METRES

Värt att nämna är att dåliga bilder förekommer, hoppades på en dagsleverans (=bättre ljus) från DHL:s sida men det blev lite förseningar. Nog skrivet, dags för lite bilder!

Klockan kom ordentligt förpackad med garantikortet, en putsduk och ett slags dammskydd till ytterboxen.
1.jpeg


WatchFinders egna 12 månaders garantikort.
2.jpeg


Bra skyddade kanter.
3.jpeg


Ytterbox + innerbox.
4.jpeg


5.jpeg


Fullset.
6.jpeg


Detaljbilder.
7.jpeg
8.jpeg
9.jpeg
10.jpeg


Två (extremt dåliga) jämförelsebilder med 007an.
jämförelse skx.jpeg
jämförelse skx 2.jpg


Samt avslutningsvis säljarens egna bilder.
20160322_160311.jpg
20160322_160359.jpg
20160322_160345.jpg
20160322_160409.jpg



Sådärja! Kommer sitta perfekt på handleden i sommar (och alla andra dagar för den delen) ;)

/Viktor

Grattis och välkommen till klubb Omega - precis som Djurgårdens IF är vi lite finare, lite bättre!;)
 

McOak

Omega
Underbar klocka, men vad menar du att finishen skulle vara sämre på den nuvarande modellen? ☺️

Sämre verk, de har nästan halverat batteritiden. Målade index, jämfört med applicerade index i vitt guld på denna. Det är väl de egentliga och största skillnaderna, sen finns det säkert mer att jämföra med! Det gör att känslan blir lite annorlunda, i alla fall i min mening!
 

McOak

Omega
Undersköterskan är ju kung på de automatiska verken, men inte någon förespråkare för quartz-verk såvitt jag vet.
Utan att ha någon detaljkoll tycker jag det låter extremt segt att det ska ta 3-4 timmar för den att växla datum (om det var det du menade).
Och inte att förringa: grattis till en mycket fin klocka!
Först och främst; tack så mycket!
Nu till tråkigheterna.. Detta är som sagt ingenting jag riktigt kan svara på, har haft klockan i min ägo i ca. 5h nu. Medan jag vred fram klockan så ändrades datumet allt eftersom, men var helt "centrerat" vid kl 03:00. Blir att se hur det ser ut imorgon eller till helgen.

Säg att datumet nu skulle knasa.. vad kan det kosta att åtgärda tror du?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sämre verk, de har nästan halverat batteritiden. Målade index, jämfört med applicerade index i vitt guld på denna. Det är väl de egentliga och största skillnaderna, sen finns det säkert mer att jämföra med!
Kvartsur behandlas ju rätt styvmoderligt av Omega, det är inget företaget satsar på.

Det är för övrigt de vassa applicerade blanka indexen jag tycker gör urtavlan på Aqua terra, så otroligt fin när solen skiner på klockan.
 

McOak

Omega
Kvartsur behandlas ju rätt styvmoderligt av Omega, det är inget företaget satsar på.
Så som jag har förstått det (någon får gärna rätta mig om jag har fel) så är skillnaderna mellan den nya modellen ATQ och gamla ett svar på att gamla modellen var för snarlik premium-modellen (automaten) , och för automaten skulle behålla sin status som mer premium valde man att göra nya ATQ "sämre" än sin föregångare.
 

McOak

Omega
Kvartsur behandlas ju rätt styvmoderligt av Omega, det är inget företaget satsar på.

Det är för övrigt de vassa applicerade blanka indexen jag tycker gör urtavlan på Aqua terra, så otroligt fin när solen skiner på klockan.
På tal om finish, nya modellen känns lite rörig om man tittar på tavlan. Tycker proportionerna känns bättre på denna och det blir inte lika "kladdigt" :)
 

McOak

Omega
Klockan har nu passerat tolvslaget och ser ut så här för tillfället. Bör jag oroa mig?
EDIT; orkar inte hålla mig vaken längre, svänger förbi @ROB-1832 imorgon och frågar om vad det skulle kunna vara. Om någon finner detta suspekt skriv gärna här!
12970654_10154086568674269_1682857037_o.jpg
 
Ser ok ut , den kommer slå ett nytt datum med lite tålamod !
Snyggt skick på klockan och den kommer se mycket nice ut med en snygg sommar bränna på armen.
Grattis
 

McOak

Omega
Ser ok ut , den kommer slå ett nytt datum med lite tålamod !
Snyggt skick på klockan och den kommer se mycket nice ut med en snygg sommar bränna på armen.
Grattis
Tack så mycket, det var lite det som var planen ;)
Känns bättre när du säger så i alla fall, sitter och tittar på den nu. Datumet är snart centrerat, gissar på att det sker ca. 01:00, vilket för mig inte känns så konstigt? Eller?
 
Senast ändrad:
Topp