• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning... Omega

tdn-dk

Panerai
Har köpt några klockor på Bruun Rasmussen auktioner :)
I dag i sommervarmen kom denna paket:
1.JPG

2.JPG

3.JPG


Først en Omega 8-days fra den Svenska marine med 3 kronor i fint fungerande skick med et caliber 59-8D, kender dock inte årstal, kan inta selv åbne den, mycket nøjd med den :)

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG


Så er mycket fin Omega Seamaster F300 chronometer. Ref. 198.0016, cal. 1250 fra 1972. den har en stor boett på 42 mm. utan krona :)

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG


Och til sidst en fin liten herr klocka fra 1937, ref. CK3615 med et caliber T17. Den var listet som en dam klocka, men disse T17 var inte så store dengang :)

16.JPG

17.JPG

18.JPG
 
Senast ändrad:

pjmb

Cartier
Har köpt några klockor på Bruun Rasmussen auktioner :)
I dag i sommervarmen kom denna paket:
1.JPG

2.JPG

3.JPG


Først en Omega 8-days fra den Svenska marine med 3 kronor i fint fungerande skick med et caliber 59-8D, kender dock inte årstal, kan inta selv åbne den, mycket nøjd med den :)

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG


Så er mycket fin Omega Seamaster F300 chronometer. Ref. 198.0016, cal. 1250 fra 1972. den har en stor boett på 42 mm. utan krona :)

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG


Och til sidst en fin liten herr klocka fra 1937, ref. CK3615 med et caliber T17. Den var listet som en dam klocka, men disse T17 var inte så store dengang :)

16.JPG

17.JPG

18.JPG
Grattis till grymma och roliga klockor! Håller med @Greven , Seamastern ser väldigt härlig ut!
 

tdn-dk

Panerai
- Nu har jag funderat en del; mitt ur är märkt 47, vilket jag tror tillhört HMS Sökaren en minsvepare. Länk till lista över Svenska örlogsfartyg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_örlogsfartyg
Jag tror att de övriga tre kronor märkta uren förekom i övrig verksamhet under svenska staten. Jag har hört talas om ur som varit placerade på en fyrplats. De ur som var ombordplacerade (permanent och följde båten fick troligen denna märkning som mitt ur har).

Vet inte rigtigt om det er rätt, se denna som skulle komme fra Älvsnabben https://klocksnack.se/threads/Älvsnabben.29684/ har nummer 1171 och Älvsnabben har nummer M01 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Älvsnabben_(M01) der inte nogen sammenhæng mellem bät nummer og klock nummer.
 

tdn-dk

Panerai
Kan man inte kontakt försvaret? Hvad heter den sektion der köper materiel/inventar til försvaret, kanske kan man skicka en mail til dom? eller finns der nogon historiska militär föreningar som vet nogot om detta?
 
Topp