• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Orient WV0041TX Panda (bildtung)

MasterChief

Rolex
2-Faktor
I början av december, när jag satt och dregglade i köpavdelningen här på KS, insåg jag att jag inte hade någon klocka med panda-utseende. Efter ett gediget arbete (läs: googling) kom jag fram till att det finns många, många fina pandor därute. Orients Panda talade till mig på nåt sätt och i mitten av december blev det en deal mellan mig och en trevlig japan via Ebay.

Nog om det. Först, kvällens wrist. En moddad Seiko Padi med julperlonen på.

Foto 2017-12-21 20 45 44.jpg


Oooh! Bubbelplast!

Foto 2017-12-21 20 46 45.jpg


Efter låda på låda kom man till slut fram till själva kärnan.
Det icke ifyllda garantibeviset till vänster gäller ändå enbart i Japan, så har man inte vägarna förbi där så tror jag inte att man skulle ha så mycket användning för det ändå...

Foto 2017-12-21 20 49 51.jpg


Se, där är den. Min Panda. Det tog åtta arbetsdagar från beställning till att den kom hem. Helt ok. Jag trodde faktiskt att jag skulle få den i mellandagarna.
Värt att notera är att den ska klara 10 bar och inte bara lite regnplask som många andra i Orients billigare sortiment. Allt som allt landade denna på ca 2500 kr med tull och moms inräknat.

Foto 2017-12-21 20 49 41.jpg


Klockan mäter cirka 49 x 42 x 12 mm och känns mer rejäl än jag trodde. (Det är ju ändå bara en solladdande quartz)
Läser mig till att den väger "cirka" 129 gram.

Kändes gött att se Seikos namn i sammanhanget också. Men Epson?! Gjorde inte de skrivare???

Foto 2017-12-21 20 50 28.jpg


Såg nu att bilderna nedan blev lite suddiga (körde med nåt wideobjektiv till mobilen... lesson learned :banghead: :rage: )

Foto 2017-12-21 21 01 25.jpg
Foto 2017-12-21 21 01 56.jpg
Foto 2017-12-21 21 02 55.jpg
Foto 2017-12-21 21 05 26.jpg


Åsså lite macro för de som gillar sånt. :)

Foto 2017-12-21 20 58 16.jpg
Foto 2017-12-21 20 59 49.jpg
Foto 2017-12-21 21 00 19.jpg


Padi, min Padi, du får ursäkta, men nu åkte perlonen på Orienten... julur - check!

Foto 2017-12-21 21 12 18.jpg


Finns lite fler bilder här nere för den som vill suga på lite fler detaljer, dekaler och skyddsplast... håll till godo folks!

Och GOD JUL på er alla KS:are!

Remember! Den bästa klockan är alltid nästa klocka era sjuka jävlar! :D :D :D
 

Bilagor

  • Foto 2017-12-21 20 45 33.jpg
    Foto 2017-12-21 20 45 33.jpg
    228.5 KB · Visningar: 38
  • Foto 2017-12-21 20 46 25.jpg
    Foto 2017-12-21 20 46 25.jpg
    194 KB · Visningar: 37
  • Foto 2017-12-21 20 48 06.jpg
    Foto 2017-12-21 20 48 06.jpg
    138.5 KB · Visningar: 41
  • Foto 2017-12-21 20 51 03.jpg
    Foto 2017-12-21 20 51 03.jpg
    170.4 KB · Visningar: 39
  • Foto 2017-12-21 20 51 16.jpg
    Foto 2017-12-21 20 51 16.jpg
    147.5 KB · Visningar: 39
  • Foto 2017-12-21 20 51 24.jpg
    Foto 2017-12-21 20 51 24.jpg
    248.4 KB · Visningar: 38
  • Foto 2017-12-21 20 51 35.jpg
    Foto 2017-12-21 20 51 35.jpg
    260.8 KB · Visningar: 38
  • Foto 2017-12-21 21 06 54.jpg
    Foto 2017-12-21 21 06 54.jpg
    133.6 KB · Visningar: 38
  • Foto 2017-12-21 21 12 04.jpg
    Foto 2017-12-21 21 12 04.jpg
    202.2 KB · Visningar: 39
  • Foto 2017-12-21 21 14 07.jpg
    Foto 2017-12-21 21 14 07.jpg
    127.8 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
EPSON: SON of Electric Printer. :D
Jäkligt cool att de faktiskt skrivit det på baksidan.
Ser ut att vara en kanonklocka för de pengarna, hoppas du blir nöjd!
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Omg! Det står Epson på baksidan... har jag en skrivare på armen?! Schyst feature isåfall. ;)

Nä, men det verkar som att Seiko kan ta ut svängarna lite mer under Orient-flaggan.

Sitter och gosar med den nu (såklart!) och tror att jag kan ha hittat den storlek som passar mina handleder (19cm) bäst. Den känns inte liten, inte stor, bara bra liksom.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den är som sagt bra! Riktigt bra!

Det där med Epson på boetten är det hittills enda som ändrats iom att de blev direkt moderbolag till Orient,
Detta trots våra domedagsprofetior, i Orienttråden alltså, när det blev känt. Fast det har nu kanske läst redan.

Grattis!
 

Zacko

Omega
Grattis! jävligt snygg! Epson gör de bästa projectorerna! visste inte att de var ägda av SEIKO!
Åter igen riktigt fin klocka! hoppas att du njuter ordentligt av den nu :)

Saxar detta från orienttråden rätt av angående ägare av Orient.


  1. Eterna SverigeEwok
    Sidor som orientuhren säljer orient och använder Orients namn utan tilllåtelse, de är de sidorna som Orient vill åt, de förstör marknaden. Det här är inget jag har att göra med men som jag kan se rent företagsmässigt fördärvar marknaden och försvårar för seriösa AD. Gällande quartz verken så har jag fått informationen att Epson gör delar till Orients quartz verk, resten monteras och görs på Orients fabriken. Det här är information från Epson, Orients ägare. För övrigt tillverkar Epson väldigt stora delar av Seiko's klockor. Där av kan du ha kopplingen till Seiko. Vet inte vad som officiellt eller inte så kan inte nämna några siffror men skall kolla upp vad som får nämnas.

    8 november 2017
    Gilla+ CitatCiteraAnmäl


  2. Eterna SverigeEwok
    Missade en sak, Seiko Epson & Seiko är två helt skillda företag. Seiko köper väldigt mycket av Seiko Epson men de har inget ägande andel i varandra. Folk från Seiko Epson sitter i Seiko's styrelse och tvärtom. Detta endast på grund av nära sammarbeten. Men Seiko Epson har endast ett klockmärke och det är Orient. Även på wikipedia står det fel har jag fått förklarat för mig.

    8 november 2017
 

Psykel

Patek
Grattis till klockan!
För att fylla på lite mer info efter @yonsson så var Electronic Printer en liten skrivare som kunde kopplas till ett stoppur Seiko tillverkade på 70-talet.
För att fylla på info från @Zacko så ingår Seiko Holdings Corporation (klocktillverkaren), Seiko Instruments Inc. (SII) och Seiko Epson Corporation (där Orient ingår) i Seiko Group. Här kan man läsa mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Seiko_Group
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Saxar detta från orienttråden rätt av angående ägare av Orient.


  1. Eterna SverigeEwok
    Sidor som orientuhren säljer orient och använder Orients namn utan tilllåtelse, de är de sidorna som Orient vill åt, de förstör marknaden. Det här är inget jag har att göra med men som jag kan se rent företagsmässigt fördärvar marknaden och försvårar för seriösa AD. Gällande quartz verken så har jag fått informationen att Epson gör delar till Orients quartz verk, resten monteras och görs på Orients fabriken. Det här är information från Epson, Orients ägare. För övrigt tillverkar Epson väldigt stora delar av Seiko's klockor. Där av kan du ha kopplingen till Seiko. Vet inte vad som officiellt eller inte så kan inte nämna några siffror men skall kolla upp vad som får nämnas.

    8 november 2017
    Gilla+ CitatCiteraAnmäl


  2. Eterna SverigeEwok
    Missade en sak, Seiko Epson & Seiko är två helt skillda företag. Seiko köper väldigt mycket av Seiko Epson men de har inget ägande andel i varandra. Folk från Seiko Epson sitter i Seiko's styrelse och tvärtom. Detta endast på grund av nära sammarbeten. Men Seiko Epson har endast ett klockmärke och det är Orient. Även på wikipedia står det fel har jag fått förklarat för mig.

    8 november 2017
Det där är ju direkt missvisande och förvirrande.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Saxar detta från orienttråden rätt av angående ägare av Orient.


  1. Eterna SverigeEwok
    Sidor som orientuhren säljer orient och använder Orients namn utan tilllåtelse, de är de sidorna som Orient vill åt, de förstör marknaden. Det här är inget jag har att göra med men som jag kan se rent företagsmässigt fördärvar marknaden och försvårar för seriösa AD. Gällande quartz verken så har jag fått informationen att Epson gör delar till Orients quartz verk, resten monteras och görs på Orients fabriken. Det här är information från Epson, Orients ägare. För övrigt tillverkar Epson väldigt stora delar av Seiko's klockor. Där av kan du ha kopplingen till Seiko. Vet inte vad som officiellt eller inte så kan inte nämna några siffror men skall kolla upp vad som får nämnas.

    8 november 2017
    Gilla+ CitatCiteraAnmäl


  2. Eterna SverigeEwok
    Missade en sak, Seiko Epson & Seiko är två helt skillda företag. Seiko köper väldigt mycket av Seiko Epson men de har inget ägande andel i varandra. Folk från Seiko Epson sitter i Seiko's styrelse och tvärtom. Detta endast på grund av nära sammarbeten. Men Seiko Epson har endast ett klockmärke och det är Orient. Även på wikipedia står det fel har jag fått förklarat för mig.

    8 november 2017
Att det är skilda företag/varumärken är väl inget konstigt. Dock ingår de i samma koncern under Seiko Holdings.

Läs 2001
http://www.seikowatches.com/corporate/history.html

Grupper inom koncernen där Orient faller in under Seiko Epson Corp.
http://www.seikowatches.com/corporate/group/index.html

Rätta mig gärna om jag har fel. Det här är resultatet av 5 min googling.
 

Mojbjörn

Cartier
Att det är skilda företag/varumärken är väl inget konstigt. Dock ingår de i samma koncern under Seiko Holdings.

Läs 2001
http://www.seikowatches.com/corporate/history.html

Grupper inom koncernen där Orient faller in under Seiko Epson Corp.
http://www.seikowatches.com/corporate/group/index.html

Rätta mig gärna om jag har fel. Det här är resultatet av 5 min googling.
Hur som så har de starka kopplingar till varandra. Annars hade Orient aldrig skrivit Epson på boettlocket! och Orient i sin tur ägs av Seiko! så SEIKO äger allt! snart äger de Volvo! :hilarious:
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Har inte använt klockan på ett tag och började fundera på försäljning. Sen slängde jag på ett färgat band och kom åter ihåg vilken mysig klocka det här är till jeans och tee. Försäljningen är inställd! Nu kör vi ett tag till! :) :D

ED59BB5F-D00B-4C2A-A335-C770E6AC3A98.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp