• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - oskulden...

Camo00

Patek
Så var det dags!
u6yjena2.jpg


Nämen, en gammal Seiko 5?? Och min allra första automatare?! Och den tickar på fint ur paketet!!! Gud vilken skön känsla... :)
nedymaqa.jpg


Har inte kollat upp exakt ålder än, men den kan väl vara sent 60- eller tidigt 70-tal? Fräsch och i stort repfri!
y6azu2ez.jpg


Kan inte öppna den, då jag inte har nåt boettverktyg än. Jag gissar dock på ett tidigt 6119-movement pga att den har snabbdatum men ej snabbdag. Snabbdatumet var en överraskning; man trycker in kronan så byter den datum med ett tjusigt ljud, vilket jag lekt med en kvart nu... :)
ytata7ug.jpg


Verkar vara originallänk? Riktigt snygg men oerhört rasslig. Även rotorn och ev andra rörliga delar rasslar och smäller, men den funkar iaf!
umyde9ah.jpg


Hoppas Ni förstår hur skoj det här var..?!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Första automataren är ju riktigt stort! Har du testat att trycka in knappen lite till och lite längre? Kanske finns det snabbändring för dag på den oxå?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grattis till en fin automatare! Härligt! Jag gissar 70-tal utan att egentligen ha koll. Min säger hej!
IMAG1265.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning - oskulden...

theargonaut skrev:
Grattis! Första automataren är ju riktigt stort! Har du testat att trycka in knappen lite till och lite längre? Kanske finns det snabbändring för dag på den oxå?
Inte vad jag märkte, men jag ska prova!

Tack för feedback!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt trevlig! Seiko 5 är bra bruksisar!

Gällande datum/dag så tycker jag också du ska testa att trycka med olika hårdhet. Jag har en äldre seiko (se bild) med likadan, infälld, krona där man skiftar dag och datum med olika hårt tryck på kronan.

39cc02fb.jpg


:)
 

hans

Petrus Kenicius
Grattis till din första automat! Jag minns känslan av att lyssna på verket på den första automat som jag köpte. Häftigt! Kul med dag/datum också.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Härligt att se, tänk vad mycket glädje och gedigen klocka man kan få för de pengarna du lagt ut...underbart! Den ser tålig ut och skicket är det inget fel på, hoppas du får njuta länge med den!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning - oskulden...

Ariste skrev:
Härligt att se, tänk vad mycket glädje och gedigen klocka man kan få för de pengarna du lagt ut...underbart! Den ser tålig ut och skicket är det inget fel på, hoppas du får njuta länge med den!
Ja, till priset av två goda öl och en liten bit ost så... :grin:
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Grattis till nyförvärvet

Som Denke och TF redan tipsat om så skulle jag testa att trycka in kronan olika långt för att se om du hittar även dagväxlingen. Alternativt har jag för mig att jag ägt en gammal Seiko som växlade dag när man tryckte in kronan och datum när man drog ut kronan ett snäpp och visarjusteringen vid två snäpp.

JoberMan
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JoberMan skrev:
Som Denke och TF redan tipsat om så skulle jag testa att trycka in kronan olika långt för att se om du hittar även dagväxlingen. Alternativt har jag för mig att jag ägt en gammal Seiko som växlade dag när man tryckte in kronan och datum när man drog ut kronan ett snäpp och visarjusteringen vid två snäpp.

JoberMan

Bra tips! Eller så är det som TS själv antog, att det är just ett sådant urverk utan quick-set för dagvisningen... Men det är väl härligt att många vill hjälpa till :) Ytterligare ett exempel är att @JoberMan avlastar nyblivne pappan Spencer66 med mögelpassarounden! Bra jobb!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning - oskulden...

Jag hade fel.

När man trycker in kronan jättehårt snabbyts även dagen. Tack för tipsen!!

Såvitt jag förstår daterar det även klockan senare? Jag har beställt verktyg så jag kan öppna och kolla. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har ju all info på baksidan. Där står urverk (6119-3410) och klockans eget nummer;
50....
Det betyder att årtalet slutar på 5 och att den tillverkades i oktober (månad 10)
Eftersom klockan har suwa-märket, så innebär det oktober 1975. Suwa-märket slutade man med i början av 80-talet.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning - oskulden...

Ah, super! Tack! Då fattade jag helt fel när jag läste på igår kväll... :roll:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Du har ju all info på baksidan. Där står urverk (6119-3410) och klockans eget nummer;
50....
Det betyder att årtalet slutar på 5 och att den tillverkades i oktober (månad 10)
Eftersom klockan har suwa-märket, så innebär det oktober 1975. Suwa-märket slutade man med i början av 80-talet.

Fråga... Hur vet man att serienummer 501 inte tyder på Januari 1975? Jag har glömt bort hur man daterat dessa? Blandar jämt ihop dem med Citizen.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andra siffran är i princip alltid månad
1 januari
2 februari
...
9 september
0 oktober
På gamla modeller står det N för november och D för december.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning - oskulden...

yonsson skrev:
Andra siffran är i princip alltid månad
1 januari
2 februari
...
9 september
0 oktober
På gamla modeller står det N för november och D för december.
Aha! Stort tack för att Du redde ut det, jag fattade helt fel... :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Andra siffran är i princip alltid månad
1 januari
2 februari
...
9 september
0 oktober
På gamla modeller står det N för november och D för december.

November då?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det står säkert N för November och D för december även på nya Seikos, men jag har inte sett några nya (Från senaste tio åren) exemplar med N eller D i serienummret.

Edit: Kollade precis mina Seikos och på min skx171, är de första två tecknen i serienummret 0N (2010, november), så de använder fortfarande N och D.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Det står säkert N för November och D för december även på nya Seikos, men jag har inte sett några nya (Från senaste tio åren) exemplar med N eller D i serienummret.

Edit: Kollade precis mina Seikos och på min skx171, är de första två tecknen i serienummret 0N (2010, november), så de använder fortfarande N och D.

Toppen, tack för infon!

Edit: Kollade lite på Citizendateringen, och de verkar köra systemet med 01=jan, och 11=november, för den som är intresserad...
 
Topp