• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Pre-moon

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
WP_20150927_027.jpg
Dags för en liten paketöppning igen. Har varit lite lugnare på flippfronten för mig ett tag nu efter "supertrion" Gilt GMT, DD och PAM233 fullbordades. Hade ändå på känn att något mer skulle trilla in under hösten.

Jag har haft en tanke rätt länge på att gå tillbaka till ursprunget. Tillbaka till klockan som startade mitt stora klockintresse för ganska exakt tre år sen. Ja, inte tillbaks till just den klockan men den modellen, en av de riktigt stora ikonerna i klockhistorien. Omega Speedmaster Professional.

Den Speedyn som var min första "riktiga" klocka var en Ref 3570.50 från 2006. Denna gång var jag ute efter något äldre. Straight lug reffarna med 321-verken är förstås det jag helst vill ha men det tillåter inte budgeten just nu utan att jag gör mig av med något annat.

Man har ju turen att bo i Norrlands kanske Speedytätaste stad och förmånen att ha vänner som är gurus på just denna klockmodell. Dessutom ställer de gärna upp och förser en med lämpligt objekt så fort man bara nämner att man kanske skulle ha en Speedy igen..
WP_20150927_021.jpg

Det som erbjöds denna gång var en ref 145.022-69. Alltså en s.k. Pre-moon fast (troligen) från samma år som månlandningen. Riktigt häftigt om du frågar mig! Främsta kännetecknen på denna är att den alltså inte ännu har fått inskiften "first watch worn on the Moon" på baklocket utan den har istället slätt lock med sjöhästloggan ingraverad. I övrigt har den step dial med korta index, målad logga, DN90 bezel med den större TACHYMETRE texten. Dock är det inte den bezeln som sitter på klockan nu men detta ska åtgärdas inom kort. Inuti tickar 861 verket.
WP_20150927_027.jpg

Skicket är använt men enligt föregående ägare är den troligen inte polerad. Boetten är skarp men man ser att den använts mycket, den har blivit matt i ytan och på de ursprungligen borstade och polerade ytorna ser man numera nästan ingen skillnad. Exakt som jag vill ha det med andra ord. Tavlan är helt felfri med svagt gulnade index. Visarna har förlorat lite lyamassa med åren. Okänd servicehistorik men den håller tiden bra. Kommer dock att lämna in den för att fixa nollställningen på kronotimmen som inte nollställer, byte till tidsenlig bezel (som medföljde) samt polering av plexit och allmän rengöring av klockan.

Köpte denna head-only så tidsenlig 1171 länk skall införskaffas. Blir nog också ett brunt cordovan att växla mellan.

All in all: en mycket fin prisvärd instegs-Speedy som jag är rädd kommer att leda in mig på tyngre referenser vad det lider.
WP_20150927_022.jpg

WP_20150927_025.jpg
 

Bilagor

  • WP_20150927_024.jpg
    WP_20150927_024.jpg
    52.7 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:

Icaras

Rolex
Grattis! Gillar starkt stepdial :)

Skaffa nu inte en 1171/1/633 utan 1171/633, vad jag hört så är den nyare (1) betydligt tråkigare. Har förvisso inte känt sida vid sida :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Gillar starkt stepdial :)

Skaffa nu inte en 1171/1/633 utan 1171/633, vad jag hört så är den nyare (1) betydligt tråkigare. Har förvisso inte känt sida vid sida :)
Tack för tipset om länken. Nördig info uppskattas alltid :) Är det några skillnader utseendemässigt på länkarna?
 

Icaras

Rolex
Tack för tipset om länken. Nördig info uppskattas alltid :) Är det några skillnader utseendemässigt på länkarna?
Enligt MWO så är skillnaderna att spännet ser lite annorlunda ut, är något bredare (15.8mm -> 17.5mm) och längre (30mm -> 35mm) samt att hålen för finjustering är 8 istället för 7 på 1171/1/633. De extra länkbitarna har pins istället för skruvar. Hur mycket detta skiljer i praktiken vet jag inte, men på liknande Omega länkar skiljer det en del i känslan av spännet :)
 
Topp