• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Rolex Day-Date 18038

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Då var det dags att presentera min klockhöjdpunkt i år. En klocka jag faschinerats av under lång tid. En ikon bland klockor som utstrålar makt och pondus samtidigt som den är rätt liten, slank och smidig. Den har burits av allt från amerikanska presidenter till MC klubbpresidenter. Jag pratar förstås om klockornas klocka: Rolex Day-Date!

Min jakt tog sin början i våras. Det startade lite lätt och blev allt intensivare ju längre tiden gick. Rätt länge visste jag inte vilken referens jag skulle välja. Det som ställer till det är att jag gillar plexi men har svårt att leva utan quick-set på datumet. Det existerar tyvärr ingen sån referens bland Day-Dates. Referenserna som var aktuella var 1803 med plexi utan quick-set, 18038 med safirglas med quick-set samt 18238 med safirglas och dubbel quick-set. Sexsiffriga referenser gick bort av två orsaker: polerade bandhorn och dessutom utanför min budget.

Lät det förbli öppet mellan de andra referenserna tills vidare och bestämde mig för att leta upp ett bra exemplar oavsett ref. Insåg snart att det inte är lätt att hitta ett ex med bra boett OCH länk, för länk var ett måste. Har varit och nosat på ett antal klockor under det senaste året och en gång var det mycket nära att det blev en 1803 från mitt födelseår -77. Det föll på att den hade länken med vanlig clasp, den typ av länk som inte går att korta för att passa min handled utan ingrepp av en guldsmed. Minst sagt mycket man ska ha koll på när man köper DD.

Letade vidare och när denna dök upp på en välkänd affär i San Francisco så tog det inte många dar för mig att bestämma mig.

Lite fakta om klockan:
Modellnamn: Day-Date
Tillverkare: Rolex
Referens: 18038
Årsmodell: 1982
Urverk: Rolex 3055
Boett: Oyster gulguld 18k
WR: 100 meter
Diameter: Ø 36 mm
Armband: Presidentlänk, 23 länkbitar
Urtavla: Svart tapestry
Glas: Safir
Bezel: Gulguld, räfflad.
Datumangivelse: Datum (quick-set)
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad)
Mer läsning om DD hittar ni i Dagens klocka av Whedda:
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-söndag-v-20.24158/

Lite bilder (ber om ursäkt för kvalitén, dåligt ljus)
MAqKLwj.jpg

xd0MM2j.jpg

enRr4rm.jpg

i3B9wej.jpg

ieRJgGG.jpg

IMvthKh.jpg

L9HF5vY.jpg

IVUgQF6.jpg

KpQ9yDT.jpg

88JyADi.jpg

TFl81yC.jpg


Sitter som gjuten på handleden och jag kan inte sluta stirra på den!

Klockan har fin och tjock boett som nyligen har fått sig en lätt polering. Komplett länk med lite stretch för sin ålder. En fantastisk black tapestry tavla som troligen är något senare än klockan. Lysmassan på tavlan är som ni kanske ser ljusare än den på visarna. Inget som stör mig. Okänd servicehistorik så den kommer att få sig en översyn så småningom för att vara på den säkra sidan.

Målet för mitt klockår 2014 är därmed uppnått och jag tror inte att det blir några fler paketöppningar för min del under 2014. Man ska dock aldrig säga aldrig ;)

Tack till Aurum Falcone och acce1999 för hjälp med bedömningen av klockan!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt kul att det blev en guldis till slut!

Och jäklar, jag är en nybörjare på DDs men det där caset ser riktigt fint ut enligt min lekmannabedömning - såg den hos Jacek också, lustigt att klockorna ofta ser bättre ut 'i verkligheten' än på hans bilder!

Grattis!

Du får gärna rapportera lite åsikter om hur det känns att bära guld när du provat ett tag, med tanke på att vi har lite liknande klocksmak i övrigt vore det kul att få lite input!
 
Riktigt trevlig! Gillar tapestry tavlan även om den är ett senare påhitt. Skönt med quickset på datumet också. Det är något jag kan sakna på min lille 1601.

Grattis!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt kul att det blev en guldis till slut!

Och jäklar, jag är en nybörjare på DDs men det där caset ser riktigt fint ut enligt min lekmannabedömning - såg den hos Jacek också, lustigt att klockorna ofta ser bättre ut 'i verkligheten' än på hans bilder!

Grattis!

Du får gärna rapportera lite åsikter om hur det känns att bära guld när du provat ett tag, med tanke på att vi har lite liknande klocksmak i övrigt vore det kul att få lite input!
Tack! Mer bilder och intryck kommer så småningom, var så säker. :)
 

Apansson

Torpare
Den ser fantastisk ut i boett och länk! Grym jävla tavla, fantastisk lyster i den rackaren! Där har du hittat något som är värdigt att kallas keeper tills det är dags för platina! ;)
 
Topp