• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Rolex Explorer II

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Så blev det dags för paketöppning igen. Körde en 1000-inläggs tävling för ett tag sen där uppgiten var att komma med förslag på hur jag borde komplettera min samling. Det vinnande förslaget var Rolex Day-date. DD är mycket riktigt ett tydligt mål för året och en klocka som jag är rätt säker på att när den kommer in i min klockrulle så stannar den för en längre tid.

Men det blir lite senare framåt hösten. Fram till dess har jag tänkt testa några olika klockor som jag varit småsugen på ett tag.

Klockan jag nu packar upp behöver ingen närmare presentation, den är nog en av de vanligaste klockorna bland medlemmarna här fast då i den vita varianten. För mig är den spännande för att det är ett första avbrott från mina vintage ur. (Har förvisso en Tudor Chrono från 90-talet men det räknas inte :)). Klockan i fråga är långt från ny men den är i fantastiskt fint skick, full set och framför allt har den Lume! Första klockan för mig med fungerande lume! Bara en sån sak. :watching:

20140527_194612.jpg


Klockan är alltså en Rolex Explorer II, ref. nr. 16570, P serie, vilket daterar den till 2000. Storleken är 40mm och verket är Rolex cal. 3185. Var egentligen ute efter ett ex med vit tavla men skick fick gå före tavelfärg och det är ju en rätt överkomlig kostnad om man bestämmer sig för att byta tavla. Tycker ändå det är lite intressantare med svart tavla på denna modell eftersom man oftast ser den med vit.

Första intrycket är att den är väldigt solid men ändå smidig. Jag gillar den borstade bezeln. Ni får komma ihåg att jag är van med vintage så det behövs inga underverk för att jag ska tycka att en länk är tight.

Jag får inte samma varma känsla som när jag unboxar en vintage Rolle med plexi och matt, målad tavla med rasslig länk men det var ju en av poängerna med köpet. Att jag vill ge en nyare klocka en chans. Denna får nu stanna på obestämd tid tills jag bildat mig en bra uppfattning om det är något för mig eller inte. Nu lite bilder!

20140527_172921.jpg
20140527_173036.jpg
20140527_173348.jpg
20140527_194856_LLS.jpg
20140527_195623.jpg
20140527_195635.jpg
20140527_195652.jpg
 

calzone

Vacheron
Tack för trevlig läsning o härliga bilder. Stort grattis :) Du gör helt rätt i att sikta mot en DD verkligen en underbar klocka:cigar:
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Jättefin klocka och verkar vara i toppenskick för att ha sisådär 13-14 år på nacken!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Expy2:an är så jäkla rätt vare sig det är den svarta eller den vita modellen. Stort grattis! (och glöm nu inte att komplettera med vit tavla så du har både den perfekta sommar- och vinterklockan!)
 

jabla

Sarlacc
Grattis! trevligt skick på den där. Känner igen mig, letade efter en vittavlad Daytona men det blev en svart och frågan är om det inte var rätt.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stort GRATTIS Jonas och tack för en trevlig paketöppning! Extra kul att du törs bryta mönstret och välja den svarta! Njut av den tills du har din DD sittande på armen.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Oväntat! Och därmed också lite kul! Grattis!

Väl skrivet och snygga bilder.

Förväntar mig en utvärdering och ett battle, gammalt vs. 'nytt' när den fått sitta på armen ett tag.
 
Topp