• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Rolex Sub 5513 -70

Moorflax

Patek
2-Faktor
"Hej alla! Mattias från Norberg. Lärare som gillar motorcyklar(har en Vespa och en Triumph) och att springa långt och länge. Har precis fått upp ögonen för klockor. Är just nu klocklös men ska köpa en Seiko Sumo att börja med. Kanske blir det fler klockor i framtiden."
Inlägget ovan skrev jag den 13 juli 2014.
Det hinner hända mycket på lite mer än ett år. Lärare är jag inte längre, har sålt Trajan, löpandet är på nedgång men klockköpandet har eskalerat å det grövsta!
Den första Seiko Sumon blev kvar ända till december.
IMG_8320.JPG



Gillade klockan men den var ju lite klumpig och så var det ju faktiskt inte en Marinemaster.
Efter mycket funderande så köpte jag till slut en MM300 och det här var ju verkligen en helt störtskön klocka! Men oj vad dyr den var! 15k för en klocka liksom! :eek:
WP_20151107_11_52_55_Pro.jpg


Seikon var kvar ända till för någon månad sedan. Hur mycket jag än gillade den så fick den inte så mycket handledstid som den förtjänade.
Mellan dessa båda klockor så har det varit ca 20 klockor av olika kvaliteter. Den trevligaste var kanske Tudor Rangern. En sådan här kommer jag nog att ha igen.
WP_20150902_15_51_21_Pro.jpg



Men nu till det väsentliga!
Efter att ha studerat finanserna och tröttnat ur ganska hårt på aktier som det inte händer någonting med, så bestämde jag mig för att sälja av några fonder, aktier och annat jox. MarineMastern och Rangern fick lämna och plötsligt hade jag en rätt så bra slant att handla något riktigt graalliknande för!
Jag bestämde mig på stående fot att köpa en klocka som jag verkligen ville ha!

Jag hade kikat lite på AP Royal Oak.
En skitsnygg klocka med en helt underbar urtavla. men hur är det egentligen med andrahandsvärdet? Hur polerar man en sådan där utan att den ska bli helt rund och kommer jag att tröttna ur på designen?
5CFE27C9-D994-40C1-AEEC-DF31EABBF270-8416-0000059818C2E751_zps0e771fb7.jpg



En annan klocka som jag var riktigt på allvar sugen på var en gammal Tudor Submariner. @Scaramanga visade sin underbara -68:a titt som tätt bara för att reta mig. (det kändes så iaf). Tänk om man kanske skulle leta gammel-Tudor? Kanske kan man till och med hitta en årsklocka?
6488d8fd841658a91e927fb0b26f8cda.jpg


Det vore ju riktigt ballt med en 1970 års Tudor sub!
Men... de börjar komma upp i pris och kanske är det inte så stor skillnad mot en Rolex sub?
Sagt och gjort! Jag började surfa gammel-Rolex på diverse sajter, mestadels Chrono men också på lite olika forum.
Efter ett tag så hittade jag en Rolex sub som såg bra ut. Denna ratades av flera olika Ks-medlemmar och jag vågade inte riktigt slå till. När jag sedan trots allt bestämde mig så var det för sent. Den var såld.
Efter någon dag fick jag svar på en köpesannons på Wus. Klockan var från 1967 och jag var nära att klippa den efter att ha prutat ganska hårt. Men så slog det mig. Varför var det så lätt att pruta? Jag bad om fler bilder och satte ut dessa på Rolexforum.com.
WALK AWAY var det enhälliga svaret från de flesta medlemmar. Det var mycket som inte stämde med klockan, det verkade faktiskt vara ett hopplock.

Tittade lite på Hqmilton som är ett amerikanskt företag. Efter att ha rådfrågat en forummedlem här på Ks så borde det gå att slippa momsen även från Usa om man köper via Hq.
Men problemet var att de inte hade MIN klocka.

Jag letade vidare och hittade så småningom Bobswatches. Där såg jag en klocka som såg ok ut men som hade problemet med olika färger på visare och index. Detta tyder på att visare eller tavlan är utbytt. Inget bra alls :(
vintage-rolex-submariner-5513-107921.jpg

På bilden ovan ser man klart och tydligt att visaren inte har patinerats lika som index. Detta är en riktig "no no" om man ska ha korrekt Sub 5513.
Jag klickade iaf vidare och tittade på bilderna.

2015-11-17 (2).png



På bilden ovan ser man klart och tydligt att både index och visare har patinerats lika!
Jag klickade vidare på sajten och tittade på bilderna...
2015-11-17 (4).png


2015-11-17 (5).png


2015-11-17 (6).png


2015-11-17 (7).png


2015-11-17 (8).png


Det såg ju riktigt bra ut! Förståsigpåarna på rolexforums.com gillade den. Detta var av sekundär betydelse. Jag hade redan bestämt mig!
Jag mailade företaget och lade ett bud.
Det gick inte alls! Det blev kalla handen och jag fick känslan att de inte alls var så sugna att göra affärer med mig.
Jag surnade till...
angry.jpg


Jag skickade ett lite småargt mail där jag frågade varför inte mina pengar dög och hur de kunde vara "in bussiness" med den attityden.
Till svar fick jag att jag på grund av språkförbistring hade fattat fel.
Jaja, de kan ju dra åt h-vete. Jag letar vidare.

Men så får jag ett mail från en kvinnlig medarbetare som tydligen har gått charmkursen. Hon lovade dyrt och heligt att jag inte skulle bli besviken på klockan och hon lovade också att besvara mailen snabbare än hennes kollegor gjort tidigare.
Hon var reko och jag kände att jag fick det förtroende jag behövde för att våga genomföra affären.
Jag satte in en hel hög med amerikanske dollar till Bobs watches och skickade samtidigt ett mail att jag fört över pengarna.
Nu dröjde det över en vecka innan jag svar från den amerikanska firman. Med jobb upp över öronen så hade jag ändå inte tid att tjafsa med dem så jag lät det bero ett tag.
Men igår kväll när jag kom hem från jobbet så ser jag ett paket i brevlådan. Tur för mig att ingen klåfingrig och nyfiken granne eller annan lös person intresserade sig för paketet. Hur 17 kan man skicka ett paket över Atlanten och sedan bara lägga det på lådan?? Vad händer om någon stjäl paketet?
Ja ja... lådan såg oskadd ut iaf...
WP_20151116_16_33_39_Pro.jpg



Den levererades i en fin box
WP_20151116_20_54_45_Pro.jpg



Där är den ju! Äntligen hemma!
WP_20151116_20_54_58_Pro.jpg



Det blev ju riktigt bra det här!
WP_20151117_19_30_38_Pro.jpg



Men jag förstår vad som menas med Rolex-rassel! Länken är tunn och rätt bräcklig men ändå i rätt bra skick.
WP_20151117_19_35_01_Pro.jpg




WP_20151117_19_31_27_Pro.jpg




Till sist lite fakta från Bobs watches
2015-11-17 (11).png



Jag är väldigt nöjd med klockan!
Det är en årsklocka och med en väldigt fin patina på både visare och index. Tavlan är rätt och den har den trevliga fat font bezelen. Länken är förhållandevis bra och kronan skruvar in fint. Superdome-plexit är underbart kupat och givetvis utbytt. Under boettlockett finns flera signaturer som visare att den servats regelbundet.
Priset då? Jo tackar som frågar. Den var skitdyr men ändå värd pengarna.
Frugan tog en snabb titt på den och konstaterade snabbt att den såg ut som alla andra klockor jag haft.
- Vad kostade den där?
- Den kostar som en motorcykel, svarade jag och log pillemariskt.
- Aha, du gav trettitusen för den alltså?
- Nä jag fick ju 40 för Trajan och så lade jag till lite. (allt är ju relativt. "lite" kan ju vara olika mycket liksom)
liar-liar2.png



Jaja... Jag ska köpa en fin klocka till henne, det ska jag.
Kanske en sådan här?
RX116000-OP-01.jpg



Eller en sådan här?
Rolex-Explorer-214270_2012-02-27_13-52-47_800.jpg




Men just nu måste jag slicka de ekonomiska såren och njuta av klockan!
Just ja! Jag glömde ju det obligatoriska vristskottet!
WP_20151117_19_36_22_Pro.jpg
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Underbart! Blir alldeles lycklig, du som slog på stort och köpte Rangern. PANG samma höst dyker denna upp - grattis! Märks att du varit lärare, jävligt trevligt skrivet!

Ang Bob's. Carol bland annat är helvetiskt snabba på att svara. Tom. klockan 04.55AM har hon mailat tillbaka - Teddi har även skickat egentagna bilder efter förfrågan. Super service! Hoppas du fick det till slut.

Återigen grattis till en fet dinka och en ny "thing", jag kallar ditt vrist skott för *MF-Shot* (MK-Shot har fått konkurrens) ;)
 

EmilW

Omega
Grattis och tack för trevlig läsning! Iskallt att vänta en vecka på livstecken efter att skickat pengar och sen tillslut hitta den i lådan!

Kul historia med ett lyckligt slut och en riktigt fin klocka! :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Underbart! Blir alldeles lycklig, du som slog på stort och köpte Rangern. PANG samma höst dyker denna upp - grattis! Märks att du varit lärare, jävligt trevligt skrivet!

Ang Bob's. Carol bland annat är helvetiskt snabba på att svara. Tom. klockan 04.55AM har hon mailat tillbaka - Teddi har även skickat egentagna bilder efter förfrågan. Super service! Hoppas du fick det till slut. Hur blev det med tull och moms? Jag är nämligen väldigt intresserad av att handla från dem.

Återigen grattis till en fet dinka och en ny "thing", jag kallar ditt vrist skott för *MF-Shot* (MK-Shot har fått konkurrens) ;)
Bobs är ju seriösa och skickar bara klockan med fullvärde och försäkrat. Ett fint litet brev med en momsräkning kom idag. Det var tur att jag sålde Marinemaster kan jag säga ;)
Det var Carol jag mailade mest med!
Man får väl se det som att man hjälper farbror Staten och att det faktiskt är det rätta att göra!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Bobs är ju seriösa och skickar bara klockan med fullvärde och försäkrat. Ett fint litet brev med en momsräkning kom idag. Det var tur att jag sålde Marinemaster kan jag säga ;)
Det var Carol jag mailade mest med!
Man får väl se det som att man hjälper farbror Staten och att det faktiskt är det rätta att göra!
Skönt! Är alltid spännande att köpa långväga. Vilken rysare att paketet låg på lådan...

Ang skatten säger jag som Stellan Skarsgård: "Mitt sätt att skänka till välgörenhet är att vara den enda Hollywoodstjärnan som fortfarande är skriven i Sverige":D

Edit: stavfel, TS har ju koll på sånt ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Skönt! Är alltid spännande att köpa långväga. Vilken rysare att paketet låg på lådan...

Ang skatten säger jag som Stellan Skarsgård: "Mitt sätt att skänka till välgörenhet är att vara den enda Hollywoodstjärnan som fortfarande är skriven i Sverige":D

Edit: stavfel, TS har ju koll på sånt ;)
Så länge de inte skymmer teve sikten som din Donna gjorde så är allt förlåtet !
 
  • Like
Reactions: JLW

Simpatico

Rolex
Stort grattis till en fin klocka. Snyggt jagat och skönt med ett lyckligt slut.
Tackar och bockar för välskriven öppning och bilder på en klassiker.
 
Topp