• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Sinn MRP SA

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6567.JPG
IMG_6565.JPG

Jag har varit allmänt kär sedan jag köpte min CWC från 1996 med boett från MRP SA. Boetten är supermysig och det är enkelt och billigt att hitta nya packningar och nytt glas.

IMG_6553.JPG

Som tur är har vi en rastlös vän som heter @Seikosthlm , han köpte en något mystisk Sinn med till synes samma boett fast med den äldre vridringen som användes av exempelvis CWC 1980-1985-nånting.

Efter några snabba foton och lite tjat från mig så fick jag ta över den mystiska Sinnen:)

IMG_6632.JPG
IMG_6627.JPG
IMG_6626.JPG

Under tiden jag väntade på paketet fick jag även svar från Sinn. Sinn har inget register innan 1994 så att få information om klockan, den enda jag sett i sitt slag antog jag var en omöjlighet.

IMG_6633.JPG
IMG_6634.JPG
IMG_6635.JPG

Men jag hade "tur", på Sinn fanns två medarbetare som arbetat där länge och som kände igen modellen. Den ena hade arbetat där i 25 år och den andra i 35 år. Båda kände alltså igen modellen av hade följande information:

Sinn 805
Tillverkad 1983-1989.
Urverk: Ronda 375 eller ETA 955.122
Glas: Akryl eller safir.
Pris: 190 DMark / 300 DMark beroende på glas.
Boett: MRP SA, 45mm inkl krona, 20mm bandbredd, ej fasta bandstift.

IMG_6639.JPG
IMG_6645.JPG


IMG_6618.JPG

Schysst duo som faktiskt kompletterat varandra rätt bra trots alla likheter. :)
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Tack för info, ser riktigt trevlig ut.Grattis till klockan. Sinn är lite underskattat som märke, jag tycker att de tillverkar en hel del kul grejer.
 

AB

Panerai
2-Faktor
Kanonfin! Märkligt att de inte har något register för innan 1994...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul!

Gillar ju Sinn.

Och gillar gamla Sinn ännu mer. Det här var en modell jag aldrig sett tidigare så tack för lektionen!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Rolig klocka som ger ett gott visuellt intryck. Kul med ett alternativ till cwc, och kul att det är just Sinn
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt fångat (Eller tjatat rättare sagt), MRP SA är verkligen grymma boetter, och har ju ännu inte sprungit iväg i pris som Squale etc.

Mina två franska MRP SA brevet 503.305. (Inte lika flådiga märken som dina dock) :)
IMG_20170627_211144.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt fångat (Eller tjatat rättare sagt), MRP SA är verkligen grymma boetter, och har ju ännu inte sprungit iväg i pris som Squale etc.

Mina två franska MRP SA brevet 503.305. (Inte lika flådiga märken som dina dock) :)
IMG_20170627_211144.jpg
"Flådiga" vete fan, men jag gillar Sinn och CWCn är issued, så rolig på grund av det, tycker CWCn är härligt avvägd designmässigt medan Sinnen känns mer lekfull.

Jag tycker dessutom det känns skönt med kvarts i kombination med en boett där krona och baklockspackning kostar 200kr. :) Är ganska trött på vintageklockor som inte går att få täta eller där det kostar en halv miljard med service.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra där @yonsson, har inte varit sugen på en kvartsklocka sedan 80-talet tror jag, men den sinnen var riktigt schysst och cool, gillade allt med klockan, den gulfärgade inserten gjorde det där lilla extra, en vill ha klocka helt enkelt!
 
Topp