• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning - Stor och blå. Omega Big Blue

Paketöppning: Omega SMPO ”Sea Master Planet Ocean” Big Blue

Hej alla KS:are.

I skuggan av @RicVin : s resa till Svalbard som verkar vara hur ball som helst så blir detta blir min första paketöppning.

Jag valde att göra det i en egen tråd och tar risken att bli uppäten av kritiska medlemmar :)

Alla bilder på själva klockan, box etc är mina. Övriga har jag snott på nätet. Texten jag skriver är min personliga tolkning av allt jag läst mig till samt hört.

När det gäller klockor så finns det två saker som jag går igång på lite extra och det är tekniskt avancerade klockor och blåa klockor, så när jag fick se nedanstående bild från Basel 2017 (stulen bild) blev jag mer eller mindre stum. Det tog mig typ 20ms innan jag hade bestämt mig för att den ska jag ha. Så från den dagen fram tills idag har det varit ett olidlig väntande. De första klockorna har precis börjat levererats.
untitled2.png

Så till klockan:

Först lite snabbfakta

Märke: Omega

Modell: Seamaster Planet Ocean

Ref nr: 215.92.46.22.03.001

Diameter: 45,5mm

Tjocklek: 17,8mm

Material boett: Keramik, glasbaksida

Ringen: Blandning mellan keramik och ”Liquidmetal”. Även gummi (orange) de första femton minuterna.

Material band: Gummi (Antibakteriellt behandlat)

Material lås: Keramik

Funktioner: Datum och GMT

Vattentäthet: 600 meter

Urverk: Kaliber 8906 Co-Axial

Gångtidsreserv: 60 timmar

Certifikat: COSC och METAS

Det som gör denna klocka så fantastiskt ball är den keramiska boetten. Ett år innan denna släpptes så kom motsvarande klocka i svart som heter ”Deep Black”. Nu har Omega utvecklat den keramiska processen vidare och kan göra homogena genomfärgade blåa keramiska boetter.

Man använder sig av en form som man bakar keramiken i och som man injicerar ett Zirkonium baserat pulver. Detta sker i en process under skapligt högt tryck. Typ 1000 bar. Då tar boetten form och ”krymper till nästan rätt storlek. För att få rätt storlek och addera ytterligare hårdhet gör man en sinterbehandling i ungefär 1500 grader Celsius. För att sen kunna gravera i detta hårda material måste man genomföra en plasmabehandling i några timmar till typ 20000 grader Celsius. (Ja du läste rätt 20000… rätt imponerande tycker jag :) ). I denna keramiska klocka finns det med andra ord ingen innerkärna i stål som de flesta andra keramiska klockor har.

Så vad ger då detta? Jo, ett material som är 5-6 gånger hårdare än vanligt rostfritt stål (316L). Stentufft!! Tål med andra ord en hel del stryk får man hoppas.

BigBlue3.jpg

Även båda kronorna, ringen och bandlåset är tillverkat i samma material. Ringen är faktiskt en blandning mellan denna keramik och en legering som kallas ”Liquidmetal” – flytande metall. Den i sig är också mycket hårdare än 316L. En annan rolig detalj på ringen är det orangea gummit som man pressat dit de första femton minuterna. Man pressar dit en hel ring med gummi, som sedan slipas bort för att endast fasta i de urfräsningar som är de första femton minuterna.
BigBlue4.jpg

Denna klocka har även en glasbaksida, vilket är rätt ovanligt för klockor som är vattentäta ner till 600 meter. Baksidan är inte skruvad utan sitter fast med en lösning som Omega kallar ”Naiad Lock”. Detta gör att efter man öppnad klockan och stänger den igen så kommer alltid texten att hamna på samma symetriska ställe.
IMG_5348.JPG

Värt att nämna är att denna klocka även av Omega kallas för ”Big Blue”. Detta namn har tidigare också använts på en Omega, nämligen en Seamaster Automatic 120m (ref 176.004). Men som jag tolkat det så var det inte Omega i det läge som namngav den. Mer om den klockan går att läsa i denna länk:

https://monochrome-watches.com/omega-seamaster-automatic-120m-chronograph-ref-176-004-k-big-blue/

Old Big Blue.jpg

Så i omvänd ordning kommer här paketöppningen. Håll tillgodo :)

FullSizeRender-2.jpg

IMG_5344.JPG

IMG_5345.JPG

IMG_5346.JPG

IMG_5349.JPG

IMG_5350.JPG

IMG_5357.JPG

IMG_5364.JPG

Jag gillar stora klockor och denna är stor, fast den bärs inte så stor som man kan tro. Sen sitter den väldigt skönt på handleden. Delvis tack vare formen på boetten, men även gummit gör sitt till.

Jag hoppas att ni fann detta intressant. Tack för ordet. Avslutar med en bild där jag ställt in tid och datum.
IMG_5362.JPG

Bilagor

• BigBlue2.jpg
    BigBlue2.jpg
    63.6 KB · Visningar: 63
  • untitled.png
    untitled.png
    231.9 KB · Visningar: 64
  • IMG_5341.JPG
    IMG_5341.JPG
    111.8 KB · Visningar: 65
  • IMG_5342.JPG
    IMG_5342.JPG
    125.3 KB · Visningar: 65
  • IMG_5343.JPG
    IMG_5343.JPG
    105 KB · Visningar: 65
  • IMG_5351.JPG
    IMG_5351.JPG
    142.5 KB · Visningar: 69
Vilken pjäs! Underbar blå färg. Riktigt imponerande och häftig teknik också. Stort grattis och tack för intressant läsning! :)

Brutalt bra! För mig som älskar färg på klockor är ju en blåfärgad boett en riktig fullträff. Plus också för en extrakrona kl 10/11 samt de orangea inslagen. Ser riktigt vass ut som helhet.:) Grattis till en riktigt skön dykare!:happyhappy:

Grattis och tack för en fin öppningspost!

Fråga: gummit mellan 0-15, ligger det "öppet" med risk att det nöts bort eller finns det något skyddande lager över?

Grattis och tack för en fin öppningspost!

Fråga: gummit mellan 0-15, ligger det "öppet" med risk att det nöts bort eller finns det något skyddande lager över?
Gummit känner man tydligt om man te.x drar en nagel över ringen. Hur nötbeständigt det är vet jag inte, men skulle gissa på att det kan nötas relativt enkel om man är oförsiktig.

Härlig paketöppning! Intressant information om tillverkningen av boetten, hade ingen aning om att det var en så knepig process. Spontant så vill jag ogilla den, jag menar, stor, blå/orange och tjock som en gris? Men det är just det som gör den så grym! Gött att det då och då trillar in lite roliga dinkor bland alla skintorra standardval (jag själv är också skyldig...).

Den klockan hamnar inte i skuggan av någonting!! Grattis! Riktigt cool!
Men blå...skit i det blå. Det är det ORANGEA som får klockan att lyfta ju!!;-)
6E0123F1-6F58-4C30-BAB0-EA1DC0F7DD9F.jpeg

Fräckt! Grattis!
Men jag saknar en uppgift, vikten. Vilken är den och hur mycket väger standardversionen i jämförelse?

Paketöppning: Omega SMPO ”Sea Master Planet Ocean” Big Blue

Hej alla KS:are.

I skuggan av @RicVin : s resa till Svalbard som verkar vara hur ball som helst så blir detta blir min första paketöppning.

Jag valde att göra det i en egen tråd och tar risken att bli uppäten av kritiska medlemmar :)

Alla bilder på själva klockan, box etc är mina. Övriga har jag snott på nätet. Texten jag skriver är min personliga tolkning av allt jag läst mig till samt hört.

När det gäller klockor så finns det två saker som jag går igång på lite extra och det är tekniskt avancerade klockor och blåa klockor, så när jag fick se nedanstående bild från Basel 2017 (stulen bild) blev jag mer eller mindre stum. Det tog mig typ 20ms innan jag hade bestämt mig för att den ska jag ha. Så från den dagen fram tills idag har det varit ett olidlig väntande. De första klockorna har precis börjat levererats.
untitled2.png

Så till klockan:

Först lite snabbfakta

Märke: Omega

Modell: Seamaster Planet Ocean

Ref nr: 215.92.46.22.03.001

Diameter: 45,5mm

Tjocklek: 17,8mm

Material boett: Keramik, glasbaksida

Ringen: Blandning mellan keramik och ”Liquidmetal”. Även gummi (orange) de första femton minuterna.

Material band: Gummi (Antibakteriellt behandlat)

Material lås: Keramik

Funktioner: Datum och GMT

Vattentäthet: 600 meter

Urverk: Kaliber 8906 Co-Axial

Gångtidsreserv: 60 timmar

Certifikat: COSC och METAS

Det som gör denna klocka så fantastiskt ball är den keramiska boetten. Ett år innan denna släpptes så kom motsvarande klocka i svart som heter ”Deep Black”. Nu har Omega utvecklat den keramiska processen vidare och kan göra homogena genomfärgade blåa keramiska boetter.

Man använder sig av en form som man bakar keramiken i och som man injicerar ett Zirkonium baserat pulver. Detta sker i en process under skapligt högt tryck. Typ 1000 bar. Då tar boetten form och ”krymper till nästan rätt storlek. För att få rätt storlek och addera ytterligare hårdhet gör man en sinterbehandling i ungefär 1500 grader Celsius. För att sen kunna gravera i detta hårda material måste man genomföra en plasmabehandling i några timmar till typ 20000 grader Celsius. (Ja du läste rätt 20000… rätt imponerande tycker jag :) ). I denna keramiska klocka finns det med andra ord ingen innerkärna i stål som de flesta andra keramiska klockor har.

Så vad ger då detta? Jo, ett material som är 5-6 gånger hårdare än vanligt rostfritt stål (316L). Stentufft!! Tål med andra ord en hel del stryk får man hoppas.

BigBlue3.jpg

Även båda kronorna, ringen och bandlåset är tillverkat i samma material. Ringen är faktiskt en blandning mellan denna keramik och en legering som kallas ”Liquidmetal” – flytande metall. Den i sig är också mycket hårdare än 316L. En annan rolig detalj på ringen är det orangea gummit som man pressat dit de första femton minuterna. Man pressar dit en hel ring med gummi, som sedan slipas bort för att endast fasta i de urfräsningar som är de första femton minuterna.
BigBlue4.jpg

Denna klocka har även en glasbaksida, vilket är rätt ovanligt för klockor som är vattentäta ner till 600 meter. Baksidan är inte skruvad utan sitter fast med en lösning som Omega kallar ”Naiad Lock”. Detta gör att efter man öppnad klockan och stänger den igen så kommer alltid texten att hamna på samma symetriska ställe.
IMG_5348.JPG

Värt att nämna är att denna klocka även av Omega kallas för ”Big Blue”. Detta namn har tidigare också använts på en Omega, nämligen en Seamaster Automatic 120m (ref 176.004). Men som jag tolkat det så var det inte Omega i det läge som namngav den. Mer om den klockan går att läsa i denna länk:

https://monochrome-watches.com/omega-seamaster-automatic-120m-chronograph-ref-176-004-k-big-blue/

Old Big Blue.jpg

Så i omvänd ordning kommer här paketöppningen. Håll tillgodo :)

FullSizeRender-2.jpg

IMG_5344.JPG

IMG_5345.JPG

IMG_5346.JPG

IMG_5349.JPG

IMG_5350.JPG

IMG_5357.JPG

IMG_5364.JPG

Jag gillar stora klockor och denna är stor, fast den bärs inte så stor som man kan tro. Sen sitter den väldigt skönt på handleden. Delvis tack vare formen på boetten, men även gummit gör sitt till.

Jag hoppas att ni fann detta intressant. Tack för ordet. Avslutar med en bild där jag ställt in tid och datum.
IMG_5362.JPG
Gratulerar till en jäkligt häftig o blå klocka. Snygg presentation.

Tillbaka
Topp