• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - There´s a storm coming

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
En Blizzard med andra ord, Grand Seiko SBGA125 ;-)

Jag har redan sedan introduktionen av Spring Drive varit nyfiken på Grand Seiko, alla varianter, inte uteslutande modellerna med Spring Drive alltså, men det var där mina ögon öppnades upp för dessa härliga ögonstenar.
Dock hade jag då en Panerai i sikte samt begränsad plånbok.
På senare år har intresset för GS bara växt, och nu var det äntligen dags att slå till. Deg fanns slutligen på kontot och inget annat stod i vägen.

Eftersom jag inte har någon klocka med ljus tavla samt att Spring Drive facinerade mig så snöade jag så småningom mest in på Snowflake (SBGA011) men upptäckte sedan även Blizzard där allt bara stämde!
Fantastisk tavla med underbar struktur, orimligt detaljarbete, blånerad sekundvisare, samt det boxade glaset som ger en sådan skön vintage känsla. Jag gillar ju även dubbelindex vid 12.

Äntligen började jakten på allvar.
Men eftersom det är en limiterad upplaga (1000 exemplar) oach jag anade att den kunde bli knepig att hitta så jag höll även ögonen öppna för en Snowflake.
Jag missade en Snowflake här på forumet men bara dagar efteråt hittade jag faktiskt en Blizzard på ett internationellt forum, BNIB till och med!
Efter lite diskussioner samt fixande med att få till en internationell betalning och rimlig hantering av försäkrad frakt m.m. så var affären till slut i hamn.
Ganska snabbt jagat med andra ord. Det går snabbt när det går fort!

Direkt efter jobbet drog jag till Klockmaster Hansson för att korta länken. Fick ett mycket trevligt mottagande som även slutade med att jag beställde ett snyggt band som jag tror kommer passa riktigt bra. Som gammal Panerai strapaholic måste man ju köpa band till alla sina klockor, så det så!
Passade även på att jämföra den mot den Snowflake de hade hemma. Skönt att kunna jämföra och ändå känna att jag gjort rätt val, trots att Snowflaken är fantastisk den också.

Lite fakta:
I samband med 55 år jubileum av Grand Seiko introducerades ett antal limiterade serier i den historiska kollektion 62GS, till minne av Grand Seikos första automat från 1967.
SBGA125, som även har fått smeknamnet "The Blizzard" är alltså en del i den serien och tillverkades i 1000 exemplar.
Detta är en titanium modell med deras egna legering high-intensity/Bright titanium som skall tåla repor bättre samt är ljusare än vad titanium normalt brukar vara.
I sann Grand Seiko anda är den polerad med Zaratsu metoden som även användes för att polera samuraisvärd på tiden det begav sig.
Inuti tickar en Spring Drive 9R65 kaliber som avviker max 15 sekunder/månad.

Specs från hemsidan:
REF.: SBGA125
Limited Edition: GRAND SEIKO HISTORICAL COLLECTION 62GS
Limited: 1,000 pcs
Driving system: Spring Drive
Caliber No.: 9R65
Case: High-intensity titanium Case back: High-intensity titanium and sapphire crystal
Glass: Box-shaped sapphire crystal
Coating: Anti-reflection coating on inner surface
Clasp: Three-fold clasp with push button release
Power reserve: Approximately 72 hours
Accuracy: ±1 per day (±15 seconds per month)
Water resistance: 10 bar
Magnetic resistance: 4800 A/m (60 gauss)
Weight: 100.0 g
Case size: Diameter 40.0mm Thickness 12.8mm
Remarks:
・Screw down crown
・Screw back
・Jewels: 30
・Power reserve display function

Ni får stå ut med kassa mobilbinder på en väldigt hastig paketöppning eftersom jag egentligen inte alls hade tid med detta på jobbet idag:
IMG_20161212_110002.jpg

IMG_20161212_110756.jpg

IMG_20161212_110851.jpg


Fösta wristshottet, med lite för lång länk:
IMG_20161212_111643-01.jpeg


Wristshot på spårvagnen på väg hem efter besöket på Klockmaster Hansson, nu med justerad längd på länken:
IMG_20161212_183418-01.jpeg


Får försöka ta bättre bilder framöver helt enkelt.

Orimligt nöjd ikväll ;-)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du gjorde helt klart rätt val, den där boetten är underbar. Har varit nära avtryckaren på en sådan många gånger, ägde den blåa under en kort period men blått är inte riktigt min grej.
 

Geparden

Audemars
Fan va nice! Finns ju ett gäng blåa här redan.

Man undrar ju stilla om "diamond dust"-tavlan är en "blizzard" med strösslat glitter på?.
 
Topp