• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning: Tidlös Omega

Anarch

Basic
2-Faktor
Jag säger som Astrid Lindgren: Mängden varianter i Omegas sjuttiotalsutbud skojar man inte bort.

Omegas Genève-linje kom under det sena sextiotalet att användas på en mängd modeller, alla med samma högkvalitativa verk som Omegas övriga klockor, men sålda till ett mer konkurrenskraftigt pris i syfte att attrahera yngre konsumenter. När Genèvemodellerna slutade produceras 1979 hade de stått för 60 procent av Omegas totala försäljning.

Efter att ha skrapat på ytan och främst botaniserat bland referenserna med integrerad länk skaffade jag i fjol en variant med den automatiska kalibern 1022. Klockan var från 1972 och hade dag- och datumfunktion. Jag gillade den, men den hamnade slutligen hos någon som gillade den ännu mer. Jag hade nämligen fått upp ögonen för ett manuellt syskon, en referens som också kom 1972.

Skärmavbild 2022-06-09 kl. 14.50.47.png

Det fanns en i Turkiet. Utan originalkrona, men till ett bra pris. Vi pratar ju faktiskt om relativt prisvärda klockor. Jag beställde den. Leveransen med FedEx tog ett dygn. På golvet framför mig hade jag nu ett litet paket.

IMG_6526x.jpg

Kniv behövdes för att skära upp den rikliga förpackningsplasten.

IMG_6528.jpg

En plastask.

IMG_6529.jpg

Ännu mer förpackningsplast.

IMG_6530.jpg

Spännet ser okej ut.

IMG_6531.jpg

Och så vänder vi på kudden.

IMG_6532x.jpg

Omega Genève. 1972. Manuellt verk, kaliber 613. Integrerad länk, referens 1189, påminnande om den design Rolex skulle komma att använda till sina Oysterquartz. Designen är stilren och kyligt industriell med sina skarpa linjer, borstade stål och tavla matchande resten av klockan. Tidlös är ett starkt ord, men i det här fallet ytterst berättigat.

IMG_6535x.jpg

Boetten är knappa 36 mm, men tack vare den integrerade länken bärs den större.

Nu behöver jag bara rengöra klockan, kanske borsta boetten lätt för att få bort lite repor, men framförallt hitta en originalkrona.

Tack för ordet.

IMG_6539x.jpg

Väldigt tjusig, är själv stort fan av Géneve modellerna :). Producerades denna ända från -72 till-79 (När Omega slutade med Géneve) ?

Väldigt tjusig, är själv stort fan av Géneve modellerna :). Producerades denna ända från -72 till-79 (När Omega slutade med Géneve) ?

Har bara sett 72 som årgång av just denna manuella referens, med 1189-länken, men Omega tenderade ju att experimentera med design och blanda friskt, så jag är inte hundra. Vet att den automatiska versionen med kaliber 1481 producerades i början av sjuttiotalet, medan den automatiska med kaliber 1012 producerades de närmast följande åren. Av dem har jag bara sett 1481:an med denna länk. Produktionsåret var också då 72.

Kanske någon annan vet säkrare.

Men visst är Genèvemodellerna ofta riktigt fina, särskilt de välbevarade med integrerad länk. Värt att undersöka närmre för den som vill ha en prisvärd klocka med den stilrena sjuttiotalsdesign som fulländades av Gerald Genta.

Tillbaka
Topp