Då var det dags för den perfekt pandemiklocka. Dressad till när man sitter hemma i mysbyxor och inte behöver klä upp sig för kontoret. Ett märke som inte har bra andrahandsvärde, så kanon i dessa tider när allt känns stabilt och säkert.
Men va f-n, precis nu man behöver unna sig och ha något vackert att titta på.
Vi börjar med en introduktion av märket.
Ulysse Nardin
Grundades 1846 av Ulysse Nardin i Le Locle Schweiz där de fortfarande har sitt huvudkontor. Trots att Ulysse växta upp i Jurabergen så var han fascinerad av havet. Detta kombinerat med intresse för precision ledde till att UN specialiserade sig på att producera skeppskronometrar. Från 1900-talets början fram till 1950 levererade de kronometrar till fler än 50 av världens flottor. Bl.a USA, Storbritannien, Ryssland och Japan.
Under kvartskrisen på 70-talet hade de som många andra stora problem och 1983 köptes bolaget av affärsmannen Rolf Schnyder och urmakaren Ludwig Oechslin plockades in. De ville fokusera på att tillverka komplicerade ur med moderna material och processer. Oechslin grundade senare Ochs and Junior där UN är delägare. Ochs and Junior har blivit kända för sina speciella månfasklockor och Oechslin har alltid haft ett stort intresse för astronomi. Under tiden hos UN tog han fram tre astronomiska klockor som tillsammans kallas "Trilogy of Time" döpte efter tre kända astronomer, Galilei, Kupernikus och Kepler. Astrolabium Galileo Galilei var 1989 världens mest komplicerade armbandsur
2014 såldes UN till Kering group som äger många andra märken såsom Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga och Girard-Perregaux
Genom åren har UN varit väldigt innovativa inte minst vad gäller materialval. När de presenterade sin Freak 2001 (också denna framtagen av Oechslin) var det den första klockan som hade ett verk med kiseldelar, något som nu blivit allt vanligare. Freak är en karusell-tourbillon där hela verket fungerar som minutvisare och roterar därför ett varv på 60 minuter. De fortsätter att använda kiselkomponenter i sina egna urverk som de idag har ett 10-tal av. De har ett dotterbolag som tillverkar alla deras kiseldetaljer, inkl. balanserna, vilket gör dem helt in-house
(Freak Blue Crusier som lätt hade varit med i min 3-klockssamling om inte pengar var ett problem)
2011 köpte de även Donzé Cadrans, en Schweizisk emaljverkstad. De tillverkar idag alla UN's emaljtavlor, samt urtavlor till ett antal andra Schweiziska märken. De har bl.a gjort tavlor till Patek, Lange, Cartier och Hermés.
Emalj och urtavlor
Emaljering innebär att sk. glasfluss blandas med olika ämnen för att sen appliceras på en yta så som porslin, glas eller som i fallet med urtavlor metall och som sen bränns i ugn.
En emaljerad yta kräver flertalet appliceringar och inbränningar innan den är klar och kan spricka eller på andra sätt väldigt enkelt förstöras under arbetet. Detta gör att felprocenten oftast är över 50% där varje urtavla som inte är perfekt måste kasseras. Men om allt går som det ska får man å andra sidan en yta som är nästan helt okänslig för tidens tand. En emaljerad yta kommer inte att blekas av solljus t.ex.
Olika typer av emaljeringstekniker som används för urtavlor:
Cloisonné/Cellemalj: Små trådar löds fast på tavlan i olika intrikata mönster. Sen fylls cellerna med emaljen,
Champlevé/Gropemalj: Här graveras mönstret i tavlan och fylls med emalj. Så man jobbar ner i tavlan istället för Cloisonne där man bygger väggar.
Flinque: En tavla som antingen graverats med en Guillochemaskin alternativt stämplats med ett mönster täcks med emalj och bränns.
Grand Feu: "Den stora elden" betyder att emaljen bränns i ugnen i temperaturer upp mot 900 grader.
Mer om Donzé Cadrans: https://www.watchprozine.com/horolo...cadrans-the-famous-enamel-dial-maker/5472928/
Nu till klockan i fråga. Den introducerades 2017 och jag såg den själv första gången på WatchOut oktober samma år.
Ulysse Nardin Classico Manufacture Grand Feu
3203-136-2/E3
Verk: UN-320 Manufacture movement
Boett: Stål
Safirglas
Diameter: 40 mm
Tjocklek: 10 mm
WR: 30 m
Tavla: Blå flinque Grand Feu-emalj
UN-320
Automatisk | Frekvens: 21,600 vph (3 Hz) | Juveler: 39 | Balansstopp | Gångreserv: 48 timmar
Använder balans och gånghake i kisel. (Ulysse Anchor Escapement)
Datumet går också att växla både framåt och bakåt utan att verket skadas
Bilder:
Initiala tankar: Har älskat denna klocka sen jag såg den första gången på bild. Begäret minskade inte när jag fick möjlighet att prova den på WatchOut. Många tycker nog den är för stor, men 40mm är en perfekt storlek för mig som har 21cm handled.
Boetten har lite intressanta vinklar och UNs vanliga bricka med nr på sidan. Gillar att bandhornen har fått lite arbete och inte ser ut som alla andra.
Verket är OK finisherat men verkligen inget speciellt och är väl lite litet för boetten, men inget som stör mig.
Visst kunde visarna varit lite elegantare och utan lysmassa. Datumet hade inte behövt vara där, men spelar inte så stor roll när man väl ser tavlan. Det är den som gör klockan. Fantastisk blå färg som skiftar beroende på ljus och vinkel. Emalj ger verkligen en speciell lyster och finish man inte får med andra tekniker. Tyvärr lär vi väl inte se någon sol i Sverige förrän i April, men då kommer den verkligen att komma till sin rätt. Mina första bilder gör den verkligen inte rättvisa.
Men va f-n, precis nu man behöver unna sig och ha något vackert att titta på.
Vi börjar med en introduktion av märket.
Ulysse Nardin
Grundades 1846 av Ulysse Nardin i Le Locle Schweiz där de fortfarande har sitt huvudkontor. Trots att Ulysse växta upp i Jurabergen så var han fascinerad av havet. Detta kombinerat med intresse för precision ledde till att UN specialiserade sig på att producera skeppskronometrar. Från 1900-talets början fram till 1950 levererade de kronometrar till fler än 50 av världens flottor. Bl.a USA, Storbritannien, Ryssland och Japan.
Under kvartskrisen på 70-talet hade de som många andra stora problem och 1983 köptes bolaget av affärsmannen Rolf Schnyder och urmakaren Ludwig Oechslin plockades in. De ville fokusera på att tillverka komplicerade ur med moderna material och processer. Oechslin grundade senare Ochs and Junior där UN är delägare. Ochs and Junior har blivit kända för sina speciella månfasklockor och Oechslin har alltid haft ett stort intresse för astronomi. Under tiden hos UN tog han fram tre astronomiska klockor som tillsammans kallas "Trilogy of Time" döpte efter tre kända astronomer, Galilei, Kupernikus och Kepler. Astrolabium Galileo Galilei var 1989 världens mest komplicerade armbandsur
2014 såldes UN till Kering group som äger många andra märken såsom Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga och Girard-Perregaux
Genom åren har UN varit väldigt innovativa inte minst vad gäller materialval. När de presenterade sin Freak 2001 (också denna framtagen av Oechslin) var det den första klockan som hade ett verk med kiseldelar, något som nu blivit allt vanligare. Freak är en karusell-tourbillon där hela verket fungerar som minutvisare och roterar därför ett varv på 60 minuter. De fortsätter att använda kiselkomponenter i sina egna urverk som de idag har ett 10-tal av. De har ett dotterbolag som tillverkar alla deras kiseldetaljer, inkl. balanserna, vilket gör dem helt in-house

(Freak Blue Crusier som lätt hade varit med i min 3-klockssamling om inte pengar var ett problem)
2011 köpte de även Donzé Cadrans, en Schweizisk emaljverkstad. De tillverkar idag alla UN's emaljtavlor, samt urtavlor till ett antal andra Schweiziska märken. De har bl.a gjort tavlor till Patek, Lange, Cartier och Hermés.
Emalj och urtavlor
Emaljering innebär att sk. glasfluss blandas med olika ämnen för att sen appliceras på en yta så som porslin, glas eller som i fallet med urtavlor metall och som sen bränns i ugn.
En emaljerad yta kräver flertalet appliceringar och inbränningar innan den är klar och kan spricka eller på andra sätt väldigt enkelt förstöras under arbetet. Detta gör att felprocenten oftast är över 50% där varje urtavla som inte är perfekt måste kasseras. Men om allt går som det ska får man å andra sidan en yta som är nästan helt okänslig för tidens tand. En emaljerad yta kommer inte att blekas av solljus t.ex.
Olika typer av emaljeringstekniker som används för urtavlor:
Cloisonné/Cellemalj: Små trådar löds fast på tavlan i olika intrikata mönster. Sen fylls cellerna med emaljen,

Champlevé/Gropemalj: Här graveras mönstret i tavlan och fylls med emalj. Så man jobbar ner i tavlan istället för Cloisonne där man bygger väggar.
Flinque: En tavla som antingen graverats med en Guillochemaskin alternativt stämplats med ett mönster täcks med emalj och bränns.
Grand Feu: "Den stora elden" betyder att emaljen bränns i ugnen i temperaturer upp mot 900 grader.
Mer om Donzé Cadrans: https://www.watchprozine.com/horolo...cadrans-the-famous-enamel-dial-maker/5472928/
Nu till klockan i fråga. Den introducerades 2017 och jag såg den själv första gången på WatchOut oktober samma år.
Ulysse Nardin Classico Manufacture Grand Feu
3203-136-2/E3
Verk: UN-320 Manufacture movement
Boett: Stål
Safirglas
Diameter: 40 mm
Tjocklek: 10 mm
WR: 30 m
Tavla: Blå flinque Grand Feu-emalj
UN-320
Automatisk | Frekvens: 21,600 vph (3 Hz) | Juveler: 39 | Balansstopp | Gångreserv: 48 timmar
Använder balans och gånghake i kisel. (Ulysse Anchor Escapement)
Datumet går också att växla både framåt och bakåt utan att verket skadas
Bilder:
Initiala tankar: Har älskat denna klocka sen jag såg den första gången på bild. Begäret minskade inte när jag fick möjlighet att prova den på WatchOut. Många tycker nog den är för stor, men 40mm är en perfekt storlek för mig som har 21cm handled.
Boetten har lite intressanta vinklar och UNs vanliga bricka med nr på sidan. Gillar att bandhornen har fått lite arbete och inte ser ut som alla andra.
Verket är OK finisherat men verkligen inget speciellt och är väl lite litet för boetten, men inget som stör mig.
Visst kunde visarna varit lite elegantare och utan lysmassa. Datumet hade inte behövt vara där, men spelar inte så stor roll när man väl ser tavlan. Det är den som gör klockan. Fantastisk blå färg som skiftar beroende på ljus och vinkel. Emalj ger verkligen en speciell lyster och finish man inte får med andra tekniker. Tyvärr lär vi väl inte se någon sol i Sverige förrän i April, men då kommer den verkligen att komma till sin rätt. Mina första bilder gör den verkligen inte rättvisa.
Senast ändrad: