• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, vintage! *Bildtung*

Donkii

Boushh
2-Faktor
Så var det dags att göra en @vaniljglass, låta klockan presentera sig i smyg under några dagar för att sedan göra en paketöppning. Precis som glassen så tycker jag den är värd att presenteras och jag låter klockan kliva ur vintage för att på så sätt kanske locka över lite fler till den mysigaste delen på forumet ;)

Jag har alltid varit en Heuer fantast och är det fortf. men jag har börjat få en fabläss för Omega och i synnerhet 60 och 70 talet.
Klockan som presenteras idag är lite av en ikon och kanske i vissas ögon en styggelse men det är just detta formspråk som jag älskar med vintage Omega, något som Omega idag tyvärr tappat helt och hållet.

Klockan är en Flightmaster 910 ref 145.013. Flightmastern är en variant av den ikoniska Speedmastern men byggdes och designades om för att passa piloter och marknadsfördes direkt gentemot denna grupp. Flightmaster hade sin levnadstid från -69 till nånstans tidigt 70-tal och detta var sista gången som Omega utvecklade ett mekaniskt urverk designat för en pilots behov.
cover.jpg

Sedan Omega slutade med originalet så har Omega förstås inte legat på latsidan utan man utvecklade och lanserade Speedmaster Prof. X-33 även kallad "The Mars Watch" och denna har ett Quartz-verk och är den moderna efterföljaren till Flightmastern. Faktum är att de tidiga beta versionerna av X-33 kallades för Flightmaster innan dess att beta testningen var över och den slutgiltligen fick sitt namn Speedmaster X-33. Här nedan följer några oskarpa bilder på dess olika faser i beta stadiet.

.............................................Gen1............................................................................................Gen2.
x33-b1.jpg
x33-b2.jpg


.............................................Gen3..............
x33-b3.jpg


Originalet (vintage) Flightmaster serien bestod av två versioner med ett antal olika tavel konfigurationer inom varje version. Att addera till de två standard versionerna fanns bland annat en version i solid guld. Här nedan två bilder på 910 respektive 911 serien.

dial_145013.jpg
..............
dial_145036.jpg

Vänster: Omega Flightmaster c.910 (ST145.013) - Höger: Omega Flightmaster c.911 (ST145.036)

Det sköna med klockan är att den har 7st visare, 5st knappar/kronor och 3st subdials, det händer mycket med andra ord.
Urverken i de båda originalen är modifierade manuella cal. 861 och skillnaden mellan dem ser ni vid klockan 9 där 910an har en AM/PM indikator och 911an är mer Speedmaster lik med en sekundvisare. Båda klockorna har en 12 timmars GMT visare (blå) och denna justeras med kronan klockan 10 som också den är märkt med en blå färg. Klockan åtta sitter en krona märkt med svart och med denna justerar man vridringen som sitter under glaset. Knapparna klockan 2 och 4 är märkta Gul/Orange och startar/stoppar samt nollställer kronografen. Omega körde med denna color-code på några av sina klockor genom åren och jag antar att det var för att man skulle fatta att blå knapp går till blå visare osv. Knapparna vid 2 och 4 har två färger då Flightmastern gick att få med både Orangea och Gula visare. Det är ganska ovanligt med Flightmasters som idag har dessa färgade knappar för genom åren har färgen skavts bort och då har man ersatt dessa med nya släta, lyckligtvis har mitt exemplar dessa färgade knappar :D
flightmaster_leftside.jpg
----------------
flightmaster_rightside.jpg


Flightmastern har också den varit i rymden precis som Speedmastern men då på armen hos USAs kombattant Ryssland och astronauten Aleksey A. Leonov. år 1975 under American-Soviet Apollo-Soyuz mission.​
Alexei_Leonev.jpg
leonev_w_coin.jpg


Och så lite bilder på denna skönhet. Patinerade sub-dials "tropic", knivskarp boett, bytta visare sedan service men original finns kvar och ska återmonteras. Hur som helst, ploppen har dessutom fått sig en fin fin polare så denna duo är i min värld rätt svårslagen. Förhoppningsvis kan det bli en perfekt trippel med en Railmaster så småningom, dumt nog så sålde jag den där jävla Railmastern :/
FTlj7qB.jpg

wido6gd.jpg

zkxfu48.jpg
lcaxhgi.jpg
nRaEArr.jpg
HtxpB09.jpg
NMr1P5H.jpg
uDOqiBI.jpg
ucu9plU.jpg
f9BItkl.jpg
tUL5Cmp.jpg
qF1K8vs.jpg
r0JndU8.jpg
Uxiqmrl.jpg
NJnnAjk.jpg
3QEEncG.jpg
2Odts2S.jpg
XuHtzvx.jpg
HDAe8j7.jpg
VrlWYuO.jpg
RfNgleF.jpg
dnfNPdX.jpg
xgE74db.jpg

emQWq7l.jpg
6xs6Z74.jpg
sAJ48ck.jpg
mqKg5wy.jpg
VdkjbFz.jpg

TC2K72J.jpg

K8aRiaj.jpg
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Klockan i sig kanske inte är min smak, men kvalitén på bilderna däremot, där har vi fina grejer.

Grattis!
 

Simpatico

Rolex
Stort grattis och snyggt jobbat att bärga hem den.
Så 70-tals ubercool.
Tack för att du delar med dig och tack för dom sköna bilderna.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Men du helskotta va fräsch den är! Grattis!!
Imponerad av makrobilderna också, de lyfter paketöppningen till liknande höjder Flightmastern var menad för:nailbiting:
 

Blackmore

Panerai
Satan! Riktigt cool pjäs. Ruskigt bra bilder.

Jag önskar att jag kunde bära en dylik. Dessvärre ser jag löjlig ut med den typen av klockor. Med de är inte mindre fina och fräna för det.
 

Icaras

Rolex
Får rysningar så läcker Flightmastern är... Den och ploppen är verkligen två höjdare :)

Grattis! Nu ska du bara hitta guldvarianten... den fläskigaste av dem alla :D
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Fränt! Grattis @Donkii
Trevlig duo!
Tycker ändå Omega är lite på väg att hitta tillbaka något i den gamla designen/ retro looken med Globemaster kollektionen som dyker upp i slutet av året början av 2016.
 

fc2

Rolex
Den coolaste klockan någonsin om du frågar mig. Stort grattis!

Lite tiläggsinformation: klockan kom med fyra olika referenser - 145.013, 145.026, 145.036 samt den i 18K. Skillnaden mellan 145.026 och 145.036 är att den senare klarar högre tryck och på så sätt minskar risken för att glaset "poppar" av i kabinen. Den kom med visare i gul eller orange där de gula enbart såldes till piloter då det skulle vara lättare att urskilja mot den ofta röda visarna inne i planet.

Den allra första klockorna hade dessutom de så kallade single color pushers, dvs kronografknappar med enbart en färg. Dessa knappar är dock ovanliga idag då de genom åren bytts ut. De allra första tavlorna hade heller inga prickar klockan 12 utan enbart ett streck. Intressant nog valde Omega att använda denna tavla på bilderna på alla boxar, även när modellen bytt tavla senare.

18K-varianten kom i 200 exemplar där de 20 första även kom med bracelet. Den första såldes till Jordaniens kung och många har genom åren smälts ner

Jag har sett reklamaffischer från -77 där flightmastern är med.
 
Topp