• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning X2 - Den ultimata dressaren

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Brutalaste dubbelöppningen?:wideyed:
Jäklar vad bra, både stålsport och dressare från PP!
Stort grattis!!
 
  • Like
Reactions: par

Whedda

Rolex
Fantatiskt bra val! 5167 är en sjukt kul klocka och 5196 är för mig "the essence of Patek". Hade den suttit bättre på mina handleder hade den varit högaktuell.

Stort grattis till de två nytillskotten och en riktigt fin trio.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Wow. Jag följde jakten på den ena och så blev de överraskande två. Lite "safe" kanske men fantastiska klockor. Grattis.
Tack!
Aquanauten är ju safe men 5196 skulle jag påstå är väldigt ovanligt att man ser. Sen är rose betydligt vanligare än gult guld enligt min uppfattning.

@yonsson tyckte som sagt inte jag skulle välja ett roséguld ala bloggtrend material;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ville inte kommentera innan jag läst allt, så nu får du ett tack för bra write up och grattis till fina klockor! :)

Behåll de där nu. ;)
 
  • Like
Reactions: par

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack!
Aquanauten är ju safe men 5196 skulle jag påstå är väldigt ovanligt att man ser. Sen är rose betydligt vanligare än gult guld enligt min uppfattning.

@yonsson tyckte som sagt inte jag skulle välja ett roséguld ala bloggtrend material;)
Jo, jag kände bara att när det verkar som att resurserna finns för att vraka och välja bland fantastiskt fina klockor som de flesta andra bara kan drömma om, och du slår till på inte bara en utan två Patek, varav den ena en "dussin klocka" ;) så verkade Calatravan "safe". Helt ok, jag hade nog också gått på den - om jag nu någonsin får tillåtelse av min fru att byta bilen mot en klocka... ;)

Grattis igen.
 
  • Like
Reactions: par
D

Deleted member 1265

Guest
Endel har säkert följt tråden https://klocksnack.se/threads/jakten-på-den-ultimata-kvalitets-dressaren-uppdateras-framåt-pp-als-vc.40146/
där jag jagat vilken dressare jag ska köpa. Nu har det kommit till att det är dags för att visa resultatet.
Det här får bli lite av en uppvärmning






IMG_4370.JPG



Okej, alla med lite koll på ref nr vet ju att det här inte är en dressare:)

IMG_4368.JPG



Men den får vara med i tråden ändå
Behövs jag knappt någon nämare presentation denna dussidinka på forumet:)

IMG_4366.JPG





IMG_4372.JPG
IMG_4374.JPG






Jag har länge sugit på "nöten" om jag ska ha en 5167 eller inte. Endel har ställt frågan på forumet: Vad är så bra med den?
Jo det kan jag berätta, av alla klockor jag ägt så kan det vara den häftigaste Allround klockan. Skulle jag bli OWG en dag så toppar den här klockan min lista tveklöst. I min värld fungerar den här till nästan allt, den bärs bekvämt och har låg vikt samtidigt som den sitter smäckert och sitter lågt på handleden. Samtidigt är den vattentät och kan följa med till stranden.

I klockan sitter det automatiska 324 verket. För ett tag sen så var frågan uppe på ett annat forum "Hur mycket tid och energi lägger PP på en 5167 som är en av deras billigaste modller och i stål?"
Så här svarade Patek själv via mail:

Please note that „the Geneva stripes „ on the watch model 5167A are semi-automatic, which means by machine with the assistance of an operator.

Here are some others «Hand finishing » that we can find on a watch Ref. 5167 :

· Circular graining on the base plate : by hand
· Smoothing down (decoration on the back of the bridges)
· Chamfering by hand
· Sinking of the holes
· Polishing of the teeth of the wheels
· Polishing the pivots end
· Circular satin finish





Eftersom det kommer en till öppning i den här tråden så specar jag verket så ni kan se skillnaderna
  • Diameter: 27 mm
  • Height: 3.3 mm
  • Jewels: 29
  • Bridges: 6
  • Parts: 213
  • Power reserve: Min. 35 hours - max. 45 hours
  • Balance: Gyromax®
  • Balance spring: Spiromax®
  • Vibrations/hour: 28 800 (4 Hz)
  • Hallmark: Patek Philippe Seal
patek-philippe-reference-5227-051.jpg






Men det absolut bästa med den är ändå tavlan, alla skiftningar i olika ljus som kommer fram. Detaljerna, livet och den fantastiska färgen. Den är tavlan måste upplevas i verkligheten för att uppskattas, svårt att fånga det på bild. Därför kommer en hel drös med bilder på klockan nu när jag använt den senaste dagarna:)




IMG_4499.JPG
IMG_4474.JPG
IMG_4466.JPG
IMG_4458.JPG
IMG_4453.JPG
IMG_4444.JPG
IMG_4443.JPG









Slut på uppvärmningen!
Nu till tråden huvdsyfte, resultatet av vad som blev "Den ultimata dressaren"

Jag har som många vet avhandlat ganska många klockor. Testat mig fram mellan ganska flera typer av dressare, större som mindre. Det hela sltade ändå lite där det började för en bra tid sen. När jag fick testa en fantastisk dressare som inspirerade mig till att göra den här resan.



Hmm, brun box här med. Men annorlunda storlek:)
IMG_4520.JPG




Framsidan ser ut såhär


IMG_4602.JPG






Och vad ligger i då?

IMG_4523.JPG



IMG_4524.JPG



En fantastisk 5196J där "J" står för gult guld
IMG_4525.JPG




Plast
IMG_4531.JPG




Hyfsat blank baksida utan plasten:)

IMG_4557.JPG




Tada!

IMG_4538.JPG




Men innan vi fortsätter kör vi lite kort bakgrund kring modellen
Modellen heter som sagt 5196 och innehåller som flera Calatrava siffrorna 96. Den klassiska Calatrava som introducerades 1932 med just ref nr 96.
Den var då 31mm bred och 9mm tjock.

patek-96-z.jpg



5196 introduserades på Basel år 2004 och är 37mm i dia. Det sitter fortfarande ett manuellt urverk i klockan men istället för 12-400 som satt tidigare i 96an så sitter det nu ett 215 PS verk(PS står för att den har sub sekund). Även 215 verket har dock hängt med ett tag och introduserades under 70-talet. Egentligen är det lite för litet för 5196 och det är antagligen en anledning till den solida baksidan. På vissa modeller ex. 5127 och man löst problematiken med en avsmalnande bakboett som mynnar ut i en glasbaksida istället. Personligen så tyckte jag inte solid baksida var ett problem. Nu har jag två klockor redan med glasbaksida och dessutom ger den klockan extra tyngd.

Se specen nedan:
  • Caliber 215 PS
  • Height: 2.55 mm
  • Jewels: 18
  • Bridges: 5
  • Balance: Gyromax®
  • Vibrations/hour: 28 800 (4 Hz)
  • Balance spring: Spiromax®
  • Hallmark: Patek Philippe Seal


movement-032.jpg




IMG_4534.JPG




Vad gjorde att jag fastnade för just den här modellen då, varför blev min ultimata dressare en 5196?

Dels så tycker jag storleken är ganska optimal, den är varken för stor eller för liten i min upplevelse.
Boetten har fantastiska borstade sidor som bryter av de alla polerade ytorna på klockan. Borstningen är något många dressare saknar och jag tycker lätt det kan bli för mycket "blankt".
Bäst av allt och största anledningen till 5196 var ändå tavlan. Den har lagom mycket detaljer utan att bli tråkig men ändå är den levande.
Det är svårt att fånga på bild men i många vinklar ser den helt vit, i andra vinklar ser man ur metallic effekt framträder i tavlan och den ser nästan silverfärgad ut.



Nu till bilder på klockan, ursäkta den halvtaskiga kvaliten.

IMG_4540.JPG
IMG_4542.JPG
IMG_4548.JPG
IMG_4608.JPG




Diskret men snyggt spänne
IMG_4674.JPG
IMG_4624.JPG






Gruppbild på öppningen



IMG_4558.JPG





Tack för mig och fortsatt trevlig semester!
Wow wow wow:) kanske fetaste paketöppning någonsin!!!!!
 
  • Like
Reactions: par
Känns ju helt patetiskt att ens ägna sig åt denna hobby numera. Efter att ha sett det här plus vetskapen om att ytterligare en PP finns i samlingen tappar man ju suget att pyssla vad som nu framstår som leksaksklockor man själv håller på med...

Grymt grattis till ett sjukt inköp och galen samling!
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Känns ju helt patetiskt att ens ägna sig åt denna hobby numera. Efter att ha sett det här plus vetskapen om att ytterligare en PP finns i samlingen tappar man ju suget att pyssla vad som nu framstår som leksaksklockor man själv håller på med...

Grymt grattis till ett sjukt inköp och galen samling!

Haha Tack!
Men så ska man inte tänka även om jag får tacka för komplimangen:) Jag tycker verkligen att en 1000kr klocka kan vara skitbra och väcka massor av känslor, priset måste inte vara högt.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Ännu en grym tråd och paketöppning. Bugar och bockar.
Jag får banne mig sluta följa par401, vette tusan om jag skulle palla en till liknande tråd rent mentalt eller finansiellt. Habegäret nådde en ny maxnivå precis nyss :watching:
Älskar när någon går "all in" och bara kör!! Respect!!
 
Senast ändrad:
Topp