• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning XL

HasseW

Panerai
2-Faktor
Denna paketöppning började egentligen 13:e maj med ett mail från Christie's som förklarade att jag hade fått träff på varor jag bevakar på en auktion. Auktionen skulle hållas 30:e maj i Hongkong.
De flesta gånger detta händer är det inget speciellt utan det går att avfärda rätt snabbt efter en titt i auktionskatalogen, men denna gång var det fullträff!

Efter ett par dagars funderande, fanns det inget annat att göra än att börja maila Christie's i Hongkong för att registrera sig som online bidder. Det var en inte helt okomplicerad process eftersom jag inte bjudit på Christie's auktioner tidigare. Estimatet låg på 1/5 - 1/3 av nypriset, men sedan gäller det att komma ihåg att det tillkommer 25% slagavgift ovanpå budet. Dessutom fanns varken box eller papper vilket är både bra och dåligt. Det bra är att buden håller sig på en rimligare nivå, det dåliga att jag gillar att ha box och papper, och så är det ju bra för andrahandsvärdet (trejdehandesvärdet).

"Mitt" objekt skulle komma som nummer 42 eller något liknande men man vill ju inte missa så det var ändå till att sätta klockan på 3:30 på morgonen, dom är ju lite före i Hongkong...

Till slut var det mitt objekts tur och det kom ett bud en bra bit under undre estimatet. Jag kastade in ett bud via hemsidan, väntade ett par sekunder bara för att bli överbjuden, nu började vi närma oss undre nivån. Ett bud till fick det bli, efter lite avvaktan, det vart trots allt 10.000 HKD för varje bud (1HKD är ungefär 1:10) på den nivå vi befann oss på...

Nervösa sekunder, kommer det flera bud?

Nej, inga flera bud, såld till budgivare xxxxxx, det var ju jag!

Efter att ha sett tusenlappar flimra framför ögonen några sekunder var det bara att gå och lägga sig igen en stund!

Spänd väntan på att få kommunikation från auktionsfirman men efter ett par dagar var det betalt och klart, transporten ordnad, vilken följdes med spänd förväntan på FedEx hemsida. Och till slut dök ett paket upp här.

Till saken hör att jag först stötte på denna modell om än i ett en smula mindre format 2001 på ett besök på fabriken utanför Genève. Därefter har jag lyckats se den två gånger till i butik i Genève och varit lika sugen varje gång, men varje gång har listpriset gjort att jag suckat och gått vidare. Nu när detta exemplar dök upp, och till ett något mera rimligt pris kunde jag inte stå emot längre.

Och nu lite bilder:
image.jpeg

Paket levererat
image.jpeg

Börjar öppna lite
image.jpeg

En kartong till
image.jpeg

Och så in även i denna
image.jpeg

Och så till slut en liten ask
image.jpeg

Åhå en ask från Franck Muller!
image.jpeg

En titt direkt i asken är inte så imponerande eftersom man levererar utan band med tanke på export/importrestriktioner gällande reptilskinn. Man sparar dock banden i Hongkong i 6 månader, så man kan åka dit och hämta det om man har lust... Nu blir det inte så utan det fick inhandlas ett Hirschband på Krons ur på Hamngatan
image.jpeg

Och med bandet på ser det ut så här
image.jpeg

Ett Wristshot kommer det också men inte just nu!

Vad är då detta för ur:
Franck Muller 7850 CC QPB i 18k gult guld
Alltså en tunnformad klocka i Cintré Curvex serien med kronograf och evighetskalender med två visare som hoppar tillbaka till 1/måndag (retrograde).
Den är numrerad under 20 men det är inte en limiterad upplaga, även om det inte görs så många per år i alla fall. När jag klämde på en ny i höstas hade den nummer kring 85...
Jag är dock inte säker på om man numrerar varje metall för sig eller alla i en obruten följd.

Jag har inte hittat någon information om kaliber tyvärr men jag ska lägga in lite mått och sådant också vid tillfälle

Nu njuter jag!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hoppas folk förstår vilken sanslös klocka du just har införskaffat, fantastiskt kul att se!!
Stort jäkla grattis, underbart!
 

RBJSWE

Cartier
Det här måste vara en av de mer exklusiva klockorna som en KS-användare någonsin haft och skrivit om i detta forum (jag är relativt färsk härinne i värmen, så ren gissning men ändå).
All respekt, skithäftig klocka!
 

MånsT

Rolex
Jävlar vilken ball klocka! Såg jag ovan att nypris var ca 640'? :eek: Wow, det är bara att säga stort grattis till ett superintressant objekt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Daaayum! grymt val och snygg klocka :) Franck Muller växer mer och mer i mina ögon, vissa klockor de tillverkar är extremt fina
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Grattis!

Ett tips om bandet är att be om någon KSare som ofta är i HK eller är bosatt där kan hämta bandet åt dig om det är ok att ombud gör det. Var ju nyligen någon HK-klockbutiks tråd och verkade vara många som hade koll där borta :)
 
Topp