• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hur ger man sig då på detta? De flesta lär väl vara bekanta med Omega Speedmaster och kan säkert mer om det tekniska än jag. Vinkeln här blir snarare lite varför jag valde den efter att ha varit igenom MÅNGA andra klockor. Jag vill ha klockor med en historik. Min DJ2 går långt tillbaka i tiden med små förändringar – kända brukare som Martin Luther King, Eisenhover, Churchill, Dali Lama och Harrison Ford kan noteras. Historiken finns alltså där tycker jag. Historiken kring Speedmaster behöver man knappt gå in på. Som jag ser det blir den historiken aldrig sliten trots alla limiterade upplagor och alla marknadsföringsjippon. Historiken kring Speedmastern är ändå odödlig, och jag kan inte låta bli att imponeras av hur man utan så mycket datakraft kunde lösa en landning på månen och dessutom med en efterföljande återfärd…

Ovan gör det för mig självklart att jag vill komma så nära originalet som möjligt. Visst – jag skulle egentligen ha haft en 321. Dock är 1861-verket mycket likt och närbesläktat, dessutom har även 1861 varit i rymden så helt fel är den inte. Jag är heller inte så förtjust i coaxial-varianterna. Visst, fina verk men det är inte Månklockan helt enkelt. Samma sak med de limiterade – de funkar inte för mig. En rak och vanlig Månklocka med plastglas ska det vara. Och nej – ingen glasbaksida heller tack.

När jag var färdig i min beslutsprocess lyckades jag finna en helt ny från svensk AD som inte ens var uppackad av butiken. Låda som var stor som en läskback från 80-talet med en massa trevliga tillbehör. Nytt referensnummer från Omega – armbandet har uppdaterats. Borta är stiften, nu är det skruvar som gäller. Enligt utsago är det också tjockare, kan inte bekräfta detta med det känns väldigt solitt.
IMG_0607.JPG

Jag är väldigt, väldigt nöjd med denna klocka. Den må vara vanlig, men vilken klassiker. Jag älskar det faktum att Omega knappt förändrar denna alls likt Breitling gjort (hårt) med modeller som Navitimer, tyvärr som jag ser det också som Rolex gjort med GMT2-c. Båda fina klockor, men inte samma klockor längre som de ursprungligen såg ut. Inget fel i detta, men jag värderar verkligen tidlösheten i Speedmastern högt.
Som sagt – ingen vidare recension inser jag. Mer en bakgrund till varför någon efter många klockor väljer en Speedmaster. Alltid inspirerar det någon…
Omega Speedmaster Moonwatch Professional 311.30.42.30.01.005
Kaliber: Omega 1861
Urverk: Mekanisk
Glas: Hesaliteglas
Mått: 42 mm
”Vattentät” till: 5 ATM (50 meter)
 

Bilagor

  • IMG_0609.JPG
    IMG_0609.JPG
    160.2 KB · Visningar: 94

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Grattis! Bra att du valde den klassiska månklockan. Man blir lite trött på alla limiterade modeller, även om vissa är fina av dom också.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har också snöat in mig på denna klocka, tjejen gav dessutom tummen upp. Nu är det bara att vänta på en fin begagnad till rätt pris :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Gratulerar! Hade min månklocka på mig idag och det slog mig att det förmodligen är den snyggaste i min samling. Så tidlös och så klassiskt elegant.
 
Topp