• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning

ybey

Omega
Då var det äntligen dax, som jag har längtat efter min första paketöppning!
Har figurerat i ett par av klocksnacks små skrymslen sedan något år tillbaka men har varit medlem betydligt kortare än så. Det var mycket tack vare klocksnack som jag fick upp ögonen för en viss tysk tillverkare och nu, två år senare har jag den äntligen på min handled.

Tillverkaren i fråga är verksam i byn Glashütte och tillhör inte någon av tungviktarna, än.
Det räcker nog för att ni ska lista ut att det är Nomos Glashütte jag syftar på.

Bakgrund
Nomos är en relativ färsking och grundades kort efter att Öst- och Västtyskland återförenades, av en intressant herre vid namn Roland Schwertner. Roland kunde egentligen inte så mycket om hur man tillverkade klockor men desto mer om hur man gör bra affärer. Han hade för vana att köpa upp rättigheterna till namn på klockföretag som hade varit kända en gång i tiden för att sedan låta en affärskompanjon agera förmedlare med kontraktstillverkare i Schweiz.

Nomos hade gjort sig ett namn under tidigt 1900-tal och var det namn som Roland fastnade för. Till en början tillverkades klockorna med delar inköpta från just Schweiz, vilket ledde till att övriga tillverkare i Glashütte gick samman i ett misslyckat försök att förbjuda Nomos att skriva ut Glasütte på tavlorna.

Historia
Tidigt i företagets historia fattades ett strategiskt mycket viktigt beslut - man skulle tillverka så mycket som möjligt själva.
Det innebar att man år 2005, som ett första steg frångick de tidigare utsmyckade ETA- eller Peseuxverken och ersatte dessa med egentillverkade urverk.
De tidiga Nomos urverken (bl.a. Alpha som sitter i min modell) var handjagade och byggde till mycket stor del på Peseux 7001. Förutom balance & hairspring så tillverkas i stort sett samtliga komponenter nu i Glashütte.
Nästa stora steg togs 2014 när Nomos lanserade sitt egentillverkade "swing system" - nu tillverkar man även balance & hairsprings själva. I och med de åtstramningar som Swatch group infört gentemot utomstående tillverkare ligger Nomos helt rätt i tiden.
2015 presenterade Nomos sitt egenutvecklade automatiska urverk DUW 3001 - Förmodligen världens tunnaste massproducerade urverk endast 3.2mm tjockt!

Det som är så fascinerande med Nomos är att man på relativt kort tid, har gått ifrån att köpa in i stort sett varenda liten komponent till att tillverka upp till 95% av en klockas värde för egen hand i Glashütte! Under resans gång har man även hunnit med att ta fram Tysklands första 'chronometer-certified' tourbillion i samarbete med Wempe.
Wempe_Chrono_Tourbillon_LG.jpg


Paketöppning
Så var det då dax för paketöppningen! Imorse trillade så mitt första "riktiga" klockpaket in
IMG_3378.JPG

Tyglade mig inför blivande hustrun och öppnade kartongen lugnt och prydligt för att dölja min barnsliga förväntan

IMG_3380.JPG

Bubbelplast, likt ett barn avbryter jag paketöppningen för att "poppa" bubblor för en stund, men snart är jag tillbaka till att metodiskt och målinriktat avlägsna tejp och bubbelplast för att få slut på ett år av väntan och svår ångest.

DSCF0274.jpg

Nu närmar vi oss, Nomos - Lillebrorsan från Glashütte. Som avhandlats i tidigare trådar så är väl inte själva lådan så mycket att hurra över men den gör det den ska och känns åtminstone gedigen.

DSCF0283.jpg
DSCF0290.jpg

Trillad in på märket tack vare klocksnack och förälskade mig direkt i den tidlöst minimalistiska modellen Orion. Tack vare guldiga index och blånerade visare kommer tavlan till liv samtidigt klockan förblir diskret. I vissa ljus/vinklar ser indexen silvriga ut, andra skimrar de vackert i guld. De blånerade visarna skiftar även de mellan blått och svart.

Detaljer
Case: stainless steel, tripartite; diameter 35 mm; stainless steel back, height 7.25 mm
Dial: galvanized, white silver-plated; stamped indexes, diamond-polished, gold
Hands: steel, tempered blue
Water resistance: to 3 atm (splash-proof)
Lug width: 18 mm

Väl mött!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
En riktigt bra och trevlig paketöppning. Gillar klockan också!
Den ser bra ut på handleden trots sina modesta 35 mm. Kanske är det för de långa bandhornen?
Grattis till en fin klocka och en grym paketöppning!
 

ybey

Omega
Mycket fin den där! Gillar Nomos, har varit väldigt sugen på deras Club modell.

Ja, hade det inte varit för att klockan skall bäras på vigsel inom kort, så hade jag nog trillat dit på en club dunkel först och väntat med Orionen tills det att den uppdaterats med deras swing system. Men hade inte tid att vänta mer än ett år på det så får nog bli omvänd ordning :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Föredömlig paketöppning. Och välskrivet!!!
Till sist, stort grattis. Passar dig bra!
 
Topp