• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppningsdags - Daytona, min drömklocka!

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Grattis! :cigar:
En klocka jag skulle kunna tänka mig addera till samlingen. Tänk om den kunde komma med keramisk bezel
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fin klocka, grattis till den!
Dock så undrar jag varför det är okej att skaffa en Rolex och öppna den i en egen tråd utan att uppfylla kraven för paketöppningar. Tråden svarar alldeles utmärkt på VARFÖR. Det är det ena kravet. VAD är ett tydligt andra krav. Vilket verk är det? Varför anses det vara världens bästa kronografverk? Vilken gångreserv har det? Finns massor att upplysa om...
Min känsla är att det inte är okej när det inte är en Rolex. Märkligt, eller? Någon? Mest kanske @Spencer66
 

Kakob

Cartier
Riktigt stort grattis! Är så galet nöjd med min egen som har fått hänga med i vått och torrt ett tag nu! :happyhappy:

photo1(1).jpg


(Fantastisk kvalitet på min fototeknik och mobilkamera, jag vet)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fin klocka, grattis till den!
Dock så undrar jag varför det är okej att skaffa en Rolex och öppna den i en egen tråd utan att uppfylla kraven för paketöppningar. Tråden svarar alldeles utmärkt på VARFÖR. Det är det ena kravet. VAD är ett tydligt andra krav. Vilket verk är det? Varför anses det vara världens bästa kronografverk? Vilken gångreserv har det? Finns massor att upplysa om...
Min känsla är att det inte är okej när det inte är en Rolex. Märkligt, eller? Någon? Mest kanske @Spencer66
Att det är en Rolex innebär att kraven är högre då det är en dussinklocka givet att det inte är en ny eller ovanlig modell. I detta fall är det en vanlig modell med ett ovanligt sätt att köpa med personlig reflektion. Att rapa techspecs just på en så vanlig klocka är därför inte lika viktigt. För övrigt är jag den som främst moderera just sådana trådar.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har noterat att du är den som styr dessa trådar. Därav den riktade frågan. Det var bra med klargörande. Då blir det lite tydligare när det ska öppnas paket. Klockor som vi alla känner till mer eller mindre väl innebär fokus på VARFÖR medan andra kräver mer av VAD. I praktiken innebär det väl därmed att de flesta trådarna ska fokuseras på just VARFÖR.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis!

Daytona-verket 4130 är av många ansett som det mest robusta och underhållbara kronografverk som har konstruerats. Inte dåligt!

Du måste för övrigt ha missat tiden, då väntetiden mättes i fem, sex, sju år. Men det var kanske främst förra referensen...

För övrigt väldigt förföriska linjer på Daytona-serien.
Den nuvarande modellen har inte modifierat Zenithurverk och väntetiden var aldrig så lång.
Edit: Väntetiden var på den gamla referensen eftersom Zenith tillhandahöll urverken.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Den nuvarande modellen har inte modifierat Zenithurverk och väntetiden var aldrig så lång.
Edit: Väntetiden var på den gamla referensen eftersom Zenith tillhandahöll urverken.
Jodå, det var duktigt med väntetid på 116520 inledningsvis. Men 16520 var värre. Minns att jag frågade om båda. Tror jag fick svaret "fem år" när 116520 var ganska ny.

Kaliber 4030 är helt riktigt av Rolex ett modifierat Zenith-verk. 4130 är den egna konstruktionen. Enligt de urmakare jag pratat med, så kräver 4030 mer tid vid service, än 4130, som i större grad är designat för såväl enklare service som större robusthet.

Men för dagligt bruk är det nog knappast någon annan skillnad än det yttre. Plus att det är lite svårare att få fatt på en 16520. Men inte "omöjligt" som förr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jodå, det var duktigt med väntetid på 116520 inledningsvis. Men 16520 var värre. Minns att jag frågade om båda. Tror jag fick svaret "fem år" när 116520 var ganska ny.

Kaliber 4030 är helt riktigt av Rolex ett modifierat Zenith-verk. 4130 är den egna konstruktionen. Enligt de urmakare jag pratat med, så kräver 4030 mer tid vid service, än 4130, som i större grad är designat för såväl enklare service som större robusthet.

Men för dagligt bruk är det nog knappast någon annan skillnad än det yttre. Plus att det är lite svårare att få fatt på en 16520. Men inte "omöjligt" som förr.
Med tanke på att de jag pratat med som köpte Daytona ny fick sin med nästa shipment så tror jag inte ett skvatt på att det är långa leveranstider på den nya modellen. Det är snarare en myt som upprätthålls för att skapa en myt om att modellen är svår att fåtal på. Den hjälper även till med att hålla nere rabatterna på en dyr klocka.

Rolex Daytonaurverk har ju väldigt få delar för att vara ett kronografurverk vilket jag förstått är anledningen till att det går "fort" att serva.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Med tanke på att de jag pratat med som köpte Daytona ny fick sin med nästa shipment så tror jag inte ett skvatt på att det är långa leveranstider på den nya modellen. Det är snarare en myt som upprätthålls för att skapa en myt om att modellen är svår att fåtal på. Den hjälper även till med att hålla nere rabatterna på en dyr klocka.

Rolex Daytonaurverk har ju väldigt få delar för att vara ett kronografurverk vilket jag förstått är anledningen till att det går "fort" att serva.
Inte nu... Men modellen kom ju för femton år sedan... Det var annat då. Så att det var köer på de båda är ingen myt. Däremot håller jag med om att det inte längre är några köer. Saker förändras.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jodå, det var duktigt med väntetid på 116520 inledningsvis. Men 16520 var värre. Minns att jag frågade om båda. Tror jag fick svaret "fem år" när 116520 var ganska ny.

Kaliber 4030 är helt riktigt av Rolex ett modifierat Zenith-verk. 4130 är den egna konstruktionen. Enligt de urmakare jag pratat med, så kräver 4030 mer tid vid service, än 4130, som i större grad är designat för såväl enklare service som större robusthet.

Men för dagligt bruk är det nog knappast någon annan skillnad än det yttre. Plus att det är lite svårare att få fatt på en 16520. Men inte "omöjligt" som förr.
Det stämmer att det var väntetid även på 116520. Jag frågade hos flera AD år 2000 - 2001 och väntetiden låg då på minst 3 år.
När jag köpte min 116520 år 2006 var dock väntetiden "bara" 1 år. Sedan ca 2008 är det ingen större väntetid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte nu... Men modellen kom ju för femton år sedan... Det var annat då. Så att det var köer på de båda är ingen myt. Däremot håller jag med om att det inte längre är några köer. Saker förändras.
Rätt sjukt ändå att modellen funnits och hållit i typ 15 år. Bra jobbat av Rolex. Någon sm vet vilken modell som funnits oförändrad längst? Borde vara denna? Dags för en ny med keramisk ring 2016?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Rätt sjukt ändå att modellen funnits och hållit i typ 15 år. Bra jobbat av Rolex. Någon sm vet vilken modell som funnits oförändrad längst? Borde vara denna? Dags för en ny med keramisk ring 2016?
Av dagens modeller måste väl 116520 ha hängt med längst. Dom enda förändringarna var fetare visare runt 2002, gravering på innerringen och nytt lås 2007.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Med tanke på att de jag pratat med som köpte Daytona ny fick sin med nästa shipment så tror jag inte ett skvatt på att det är långa leveranstider på den nya modellen. Det är snarare en myt som upprätthålls för att skapa en myt om att modellen är svår att fåtal på. Den hjälper även till med att hålla nere rabatterna på en dyr klocka.

Rolex Daytonaurverk har ju väldigt få delar för att vara ett kronografurverk vilket jag förstått är anledningen till att det går "fort" att serva.

Är säkert kortare väntetid nu men än dock så är det väntetid (i princip överallt). Är väldigt sällsynt att bara kunna gå in och köpa en på studs. De Daytona som handlarna får är ju ofta sålda innan de kommer hem. Bergströms berättade att de hade beställt 5 st denna gång men att de bara fick två. En svart (min) & en vit. Nu när jag har den så tycker jag att det är lite extra charmigt att det är (lite)väntetid :D
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Är säkert kortare väntetid nu men än dock så är det väntetid (i princip överallt). Är väldigt sällsynt att bara kunna gå in och köpa en på studs. De Daytona som handlarna får är ju ofta sålda innan de kommer hem. Bergströms berättade att de hade beställt 5 st denna gång men att de bara fick två. En svart (min) & en vit. Nu när jag har den så tycker jag att det är lite extra charmigt att det är (lite)väntetid :D
Visst är det väl lite väntetid fortfarande, men det gäller ju även vissa andra modeller tex 116710 BLNR. Och visst är det charmigt med lite väntetid :)
 
Topp