• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppningstrådar - förändringar på KS!

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi gillar paketöppningar!

Paketöppningar är kul och att kunna dela glädjen i ett nyinköp med sina fellow klockkompisar är en stor del av vad den här galenskapen handlar om. Paketöppningar är också ett lite av ett signum för KS, där en bra paketöppningstråd både förtjänar och får applåder.

Men, som påpekats både i separata trådar på forumet och i en del PM, så går det från tid till annan inflation i mängden paketöppningstrådar. Detta trycker då bort andra trådar på forumet, vilket är synd.

Vi vill direkt understryka att varje enskild paketööpningstråd är pure joy både för forumet och för trådskaparen. Det vi vill peka på är mängden trådar, inte paketöppningarna i sig. Särskilt inte då många paketöppningstrådar är ambitiösa och bidrar med mycket info och kunskap till forumet.

Vi har konfererat i Valhall och med start idag så gör vi så här...låt oss kalla det en tvåstegsraket med syftet att höja kvaliteten på forumet men utan att förta glädjen i att snabbt kunna visa upp ett nyinköp...:

Vi sätter ett kvalitativt krav på paketöppningstrådarna som innebär att en fristående paketöppningstråd ska innehålla följande:
  • Trådrubriken ska visa ett modell- eller tillverkarnamn (för överskådlighetens skull)
  • Paketöppningen ska innehålla en specifikation av klockan (storlek, urverk etc)
  • Paketöppningen ska innehålla en löpande text med exempelvis lite bakgrundsinfo om modellen, varför man köpte den etc. Andemeningen i en fristående paketöppningstråd ska vara folkbildande.

men, eftersom man ibland bara snabbt vill visa sin senaste klocka, så gör vi en grej till...

Vi skapar en klistrad paketöppningstråd motsvarande dagens klocka-tråden. I denna tråd kan alla medlemmar snabbposta sina senaste klockinköp utan några krav på hur dessa visas upp. Här är det bara att fire away med sitt senaste förvärv.

På detta sätt hoppas vi både kunna stimulera till ännu fler kul och intressanta inlägg med nyinköp samtidigt som vi skapar en gräddfil med en helt egen tråd för de som snabbt och enkelt vill visa sitt senaste klockförvärv.

Med hopp om livet! :)

/Denke, daviden, jakob.dala, hans och Spencer66
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ser detta som en riktigt positiv förändring! Good job och kul att ni har lyssnat och gjort en förändring.
Tycker paketöppningstrådarna med innehåll mer än bilder är riktigt grymma så king att det finns två val att göra kring en paketöppning. Nu blir yonsson glad ;)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
An exellent solution for a non existing problem...

Bara kolla den poll som gjordes i den där "gnälltråden" om paketöppningar. Det är en minoritet som tycker det är jobbigt med öppningarna.
Nog för att vi ska värna om våra minoriteter, men va faan!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Se upp så forumet inte verkar för komplicerat, regelstyrt och hierarkiskt för nyregistrerade

Det är alltid en balansgång. Men med utgångspunkt i de PM med reflektioner och synpunkter jag fått från nyregistrerade så verkar fler nyregistrerade och lurkers skrämmas av att forumet de facto inte är särskilt regelstyrt och komplicerat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara kolla den poll som gjordes i den där "gnälltråden" om paketöppningar. Det är en minoritet som tycker det är jobbigt med öppningarna.
Du får nog läsa på lite om statistisk analys, för det var inte det som var frågan var i min poll. Dessutom var/är det i dagsläget 1/3 som röstat ja på min fråga. En minoritet visserligen, men en stor minoritet.

Om det nu hade varit 1/3 som faktiskt hade tyckt att det var ett problem (vilket inte är statistiskt bevisat) så anser jag det skulle vara en ganska stor andel.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Bra lösning tycker jag!
Kommer den klistrade paketöppningstråden då ersätta dagens klocktråd för alla storflippare? :pirate:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror för övrigt att det blir en bra lösning förutsatt att folk faktiskt börjar anstränga sig lite. KS hör bön som vanligt, vilket är en stor del i att KS är så bra som det är och kontinuerligt utvecklas.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får nog läsa på lite om statistisk analys, för det var inte det som var frågan var i min poll. Dessutom var/är det i dagsläget 1/3 som röstat ja på min fråga. En minoritet visserligen, men en stor minoritet.
Om det nu hade varit 1/3 som faktiskt hade tyckt att det var ett problem (vilket inte är statistiskt bevisat) så anser jag det skulle vara en ganska stor andel.

Jag lovar att läsa på om du lovar att inte gnälla så mycket. Låter det OK?
 

Icaras

Rolex
Fan! Nu blir yonsson nöjd tillslut! Men jag är inte bitter, gillar verkligen upplägget! Har sedan en tid tillbaka blivit lite vresig av alla paketöppning som saknar matnyttig information :)
 

Thorn

Friends of KS
Känns alltid bra med mer kvalitativa inlägg. Man lär sig mer om uren men kanske framförallt om andra medlemmar, vad som drivit i köpet med mera.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag gillar informativa paketöppningstrådar. Och jag uppskattar mycket när folk anstränger sig för att skriva informativa inlägg.

Vore kanske en separat forumdel/underdel en annan lösning på 'paketöppnkningsproblemet'? En tråd liknande 'Dagens klocka' kommer förmodligen rätt snabbt bli oöverskådlig om man tex. söker information/öppningar/foton av en viss modell.

En risk är ju att recensionsdelen blir lidande/redundant om det kravställs för mycket på öppningarna. Vore trist tycker jag då jag uppskattar den forumdelen mycket.
 
  • Like
Reactions: m_s
Topp