Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den där var ju mer än skojig! Spännande köp.
Vilken krona styr vad?
Och grattis så klart!
Cool!Tack!
Det är den ensamma kronan som fixar uppvridning och tidsinställning. Övre kronan av de två skiftar tidsinställningen till att ändra "jump hour" visningen.
Nedre kronan är quick-set på datum. Lite lustig - man drar ut och skjuter in kronan och datumet hoppar en dag. Har inte sett det innan...
![]()
Jag försöker ju sprida mitt klocksamlande över olika märken, modeller, material, färger, komplikationer och prisnivåer. Ibland slumpar det sig så att jag ser en annons, ett KS-inlägg eller en klocka på en GTG som skulle innebära ett ”x” i ett antal tomma celler mitt lilla excelark och då, tja, då kan det leda till en paketöppning - även om det ibland kan dröja ett tag…
Denna gång blev det hela fem nyheter för mig att anteckna i arket:
![]()
Universal Geneve grundades 1894 och denna klocka är en modell som togs fram i samband med 100-årsjubileumet 1994. Modellen grundar sig i de Cabriolet-modeller som UG tillverkade på 1930-talet, vilket alltså är ett tredje sätt att ”snurra” fram baksidan, jämfört med:
Jaeger LeCoultre Reverso - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Cartier Tank Basculante![]()
(Bilder lånade från internet)
Det är också snurrfunktionens ”två framsidor” som sannolikt inspirerat till modellnamnet. Janus är namnet på en antik romersk gud som ansågs styra över ”the beginning and the end” och avbildas oftast med två ansikten, ett som blickar in i framtiden och ett som ser tillbaka in i det förflutna.
![]()
Modellnamnet är också passande och symboliskt då man vid denna tidpunkt, mitten av 1990-talet, något år efter att varumärket köpts upp av Hong-Kongbaserade investmentbolaget Stelux (som även äger Cyma) nog hade som avsikt att ”relansera sig”, med avstamp i ett ädelt förflutet, nu blickande mot framtiden…
Mer om UG ni bla kan läsa om i den officiella Universal Geneve-tråden - https://klocksnack.se/threads/universal-geneve-den-officiella-tråden.47394/ - med massa fina bilder på Polerouter, Nina Rindt och Big Eye osv…
Nåväl lite bilder (ok ganska många bilder)...
Hittade den i bokhyllan...
![]()
![]()
Tavla 1:
![]()
![]()
Bäst att kolla bruksanvisningen...
![]()
Lite snurrbilder....
![]()
![]()
![]()
Tavla 2:
![]()
Har jag sagt att jag gillar blånerade visare?
![]()
Krona:
![]()
Antar att det är här man öppnar upp...
![]()
Spänne:
![]()
Lite tillbehör - är det en liten burk skokräm i mitten?
![]()
Nope, det var en liten tubkikar-lupp...
![]()
Också lite handledsbilder:
![]()
![]()
Lite mer fakta om själva klockan (från internet):
- Märke: Universal Genève Golden Janus
- Ref: 042.400
- Cal: baserat på UG 42. Manuell, datum, GMT, jump hour
- Tillverkningsår: 1994
- Case: platina/rödguld, 43 x 27 mm,
- Glas: safir
- Tavla 1: silver med guldfärgade index och visare och lite blankpolerad ”tågräls” i kanten
- Tavla 2: silver med blånerade visare, jump hour, datum, dag/natt-indikator
- Band: Brun alligator, SS viklås med rödguld UG-spänne
Första intrycket? Jag gillar den. Otrolig finnish i detaljerna, härlig tyngd och ett ljuvligt dressat intryck. Kan just nu inte bestämma mig för vilken sida jag gillar bäst – antar att ”time will tell”…
Vad tycker ni? Klassisk timme/minut-visarsidan eller art deco jump hour + datum?
Gjordes den bara i 10ex?![]()
Ja det borde man ju sett på bildernaJag har också läst om 10 tillverkade, tex på den engelska wikipediasidan: https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Genève ...
... men det måste vara fel. Min är ju nr 142/150:,![]()
![]()
Kanske är det så att det förutom de "vanliga" 150 med min färg/taveluppsättning (har sett 4-6 olika xxx/150 med den taveluppsättningen på internet) tillverkades 10 unika i andra konfigurationer. Det finns just nu en sådan på C24, ( https://www.chrono24.com/universalg...ace-in-platin-und-gold-0424008--id7676118.htm ) med vit/blå/ljusblå tavla och inskriptionen "Modèle unique" istället för xxx/150-numrering...
![]()
Denna har även ett annat referensnummer 042.400.8 medan min bara har 042.400
![]()
(ovan bilder från C24)