• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Budget-kronograf!

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hej vännerna på KS.

Kronograf då alltså, något jag egentligen aldrig gillat sådär jättemycket. Har alltid tyckt det sett "rörigt" ut. Provade en Seiko jag inte alls klickade med, och den fick gå väldigt snabbt. Tiden gick och man skrollade igenom KS som ni alla känner igen. Helt plötsligt snackades det Paul Newman och jag började få ett öga för kronografer. I denna veva köpte även en vän till mig en Breitling Chronomat som jag verkligen gillar.

Som ni säkert kan gissa på rubriken så har jag inte sålt lägenheten och köpt en Paul Newman utan något helt annat.
Denna klocka var het på KS för 2-3 år sedan och börjar dyka upp i diskussionsforumet mer och mer har jag sett.

Manuellt verk, plexiglas och 37.5mm för dryga 1800 spänn, är det ens möjligt?
IMG_2702.JPG

Nu kan många säkert gissa vad jag köpt, så vi kan likväl gå igenom specifikation och historia här nedan:
Gissade du Seagull 1963 så gissade du rätt!

Det är en kinesisk klocka och som nämnt ovan med manuellt verk och plexiglas. Verket drivs av 21 juveler och har en reserv på ca 40h, imponerande för en manuell klocka i denna prisnivå.

Spolar vi tillbaka bandet till år 1961-1962 fick Seagull Tianjin Watch Factory den stora äran att producera klockor åt det kinesiska luftvapnet. 1963 var klockan färdig och resultatet ser ni på bilderna nedan som är en hyllning till den klocka som gjordes för mer än 50 år sedan:

IMG_2700.JPG

IMG_2699.JPG

IMG_2698.JPG

IMG_2701.JPG

Obligatorisk wristshot:
IMG_2704.JPG


Är jag nöjd då?
När jag såg lådan som hade en billig finish så tänkte jag: "Vad har jag gjort?". Men så fort jag öppnade och möttes av klockans charmiga färg på tavla samt plexiglas kunde jag inte låta bli att le :)
 
Hej vännerna på KS.

Kronograf då alltså, något jag egentligen aldrig gillat sådär jättemycket. Har alltid tyckt det sett "rörigt" ut. Provade en Seiko jag inte alls klickade med, och den fick gå väldigt snabbt. Tiden gick och man skrollade igenom KS som ni alla känner igen. Helt plötsligt snackades det Paul Newman och jag började få ett öga för kronografer. I denna veva köpte även en vän till mig en Breitling Chronomat som jag verkligen gillar.

Som ni säkert kan gissa på rubriken så har jag inte sålt lägenheten och köpt en Paul Newman utan något helt annat.
Denna klocka var het på KS för 2-3 år sedan och börjar dyka upp i diskussionsforumet mer och mer har jag sett.

Manuellt verk, plexiglas och 37.5mm för dryga 1800 spänn, är det ens möjligt?
IMG_2702.JPG

Nu kan många säkert gissa vad jag köpt, så vi kan likväl gå igenom specifikation och historia här nedan:
Gissade du Seagull 1963 så gissade du rätt!

Det är en kinesisk klocka och som nämnt ovan med manuellt verk och plexiglas. Verket drivs av 21 juveler och har en reserv på ca 40h, imponerande för en manuell klocka i denna prisnivå.

Spolar vi tillbaka bandet till år 1961-1962 fick Seagull Tianjin Watch Factory den stora äran att producera klockor åt det kinesiska luftvapnet. 1963 var klockan färdig och resultatet ser ni på bilderna nedan som är en hyllning till den klocka som gjordes för mer än 50 år sedan:

IMG_2700.JPG

IMG_2699.JPG

IMG_2698.JPG

IMG_2701.JPG

Obligatorisk wristshot:
IMG_2704.JPG


Är jag nöjd då?
När jag såg lådan som hade en billig finish så tänkte jag: "Vad har jag gjort?". Men så fort jag öppnade och möttes av klockans charmiga färg på tavla samt plexiglas kunde jag inte låta bli att le :)


Är inte hundra på klockan som helhet men gillar verkligen utseendet på tavla och visare.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Riktigt snygg, måste jag säga. Hur är kvalitetskänslan på själva klockan? Uppdrag och knappar?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tycker den e mycket snygg.Grattis!!vart köper man en sådan?

Riktigt snygg, måste jag säga. Hur är kvalitetskänslan på själva klockan? Uppdrag och knappar?
Min köptes här på KS av @månljus - riktigt smidig affär får jag tillägga :)
AD i Europa är: http://www.watchunique.com/seagull-1963.html

Kvalitetskänslan är över förväntan, uppdraget är riktigt härligt och knapparna robusta. Det enda jag ogillar om jag ska vara ärlig är texten på glaset på baksidan. Hade varit mer clean utan.
 

Jooiie

Omega
Köpte mig en likadan i förra veckan och min upplevelse var lik din. Rolig klocka för väldigt lite pengar.
 

månljus

Panerai
Min köptes här på KS av @månljus - riktigt smidig affär får jag tillägga :)
AD i Europa är: http://www.watchunique.com/seagull-1963.html

Kvalitetskänslan är över förväntan, uppdraget är riktigt härligt och knapparna robusta. Det enda jag ogillar om jag ska vara ärlig är texten på glaset på baksidan. Hade varit mer clean utan.
Bra affär! Och kul att du är nöjd med klockan!:) Riktigt fina bilder också! Börjar redan sakna den...
 

Glusch

Cartier
Har velat mellan att plocka upp den här eller en Seiko SKX007/009 som nästa klocka. Din öppningstråd + tråden från @yonsson om CWs problem med Seikos tror jag nästan har fått mig att bestämma mig. Hade hoppats på att plocka upp en från någon forumit, men kanske blir att plocka upp en ny istället. Hur som, stort grattis!
 

Måberg

Panerai
Sneglat lite på dessa också, som du skriver är texten på glaset en av faktorerna att jag hållt mig. Men grattis till en kul klocka! :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Har kliat lite in avtryckarfingret när man är ute på shopping spree för det är en snygg chronograph.
 

andemannen

Breitling
Väldigt fint ur för dom pengarna! Är inte jätteförtjust i bandet och tycker att det drar ner helhetsintrycket av klockan. Är det någon som testat att sätta på något annat band?
 
Topp