• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Köp genom Chrono24 / Pluswatch

timel3ss

Breitling
God kväll!

Här kommer mitt första inlägg på KS. I vanliga fall är jag så trökig att jag bara lurkar i forumet, men jag har läst ett ordentligt gäng spaltmeter i forumet under åren – i perioder flera gånger dagligen. Den senaste tiden har jag haft ögonen på en ny klocka igen, det var ett par år sedan sist, och när jag för någon vecka sedan äntligen fick tummen ur att beställa och jag här om dagen fick leverans, så tänkte jag att det kunde det vara kul att dela med mig av ett par bilder och med min upplevelse kring ett köp via Chrono24.

Letandet efter en ny klocka tog avstamp i ett sug efter att skaffa något med en annan stil än de klockor med dykarkaraktär som jag har haft sedan tidigare. Jag har tittat på bland annat Omega Aqua Terra, som jag tycker är en riktigt läcker klocka, men det blev något annat till slut.

Jag köpte klockan via Chrono24 av återförsäljaren Pluswatch från Italien. Jag tänkte efter både en och två gånger innan jag gjorde banköverföringen, men vad som gjorde att jag vågade var; referenser på klocksnack, referenser på internationella forum och chrono24s tjänst ”trusted checkout”. Klockan är ungefär ett år gammal, men oanvänd med all plast på och komplett med alla tillbehör.

image.jpeg image[1].jpeg image[2].jpeg
image[3].jpeg image[4].jpeg

En Datejust 116200 alltså och jag gillar den skarpt. Har tittat på olika urtavlor, men tycker bullseye-tavlan i kombination med roulette-datum är bland de bättre varianterna. Jag har tittat på äldre datejust också och gillar dem, men tycker att Rolex faktiskt har lyckats göra varje generation lite bättre, vilket är imponerande med tanke på hur snygg redan 1601 var. Jag sneglade när jag letade efter ny Datejust även mot 116234 då jag gillar vitguldsringen, men hittade ingen till rätt pris.

Jämfört med min Submariner 14060M, som jag har haft sedan 2011, och som jag kommer behålla, så är det tydligt hur mycket bättre både länken och låset är på denna. Urtavlan känns också mer påkostad, inte minst genom sin Rolex-krona som är perfekt inpassad. vid kl 12.

Diametern på 36 mm tycker jag ger klockan fina proportioner och för mig som har rätt klena handleder så sitter den efter ett besök hos Bergströms som en sportsmäck på armen.

Köpet av Pluswatch innebar inga problem. De skriver inte på perfekt engelska, men förmår ändå vara rätt tydliga och klockan med tillbehör motsvarar beskrivningen i annonsen.

Jakten på nästa klocka har kanske delvis redan börjat, men jag känner att Datejusten kommer att få stanna kvar en lång tid framöver om jag har möjlighet, det är en härlig klocka.

Specifikationer

Rolex Datejust 116200
Oyster, 36 mm, stål
Diameter
36 mm
Material
904L Stål
Glas
Repfritt safirglass
Vattentålighet
Vattentät till 100 meter.

Urverk

Perpetual, mekaniskt, självuppdragande
Kaliber 3135, tillverkade Rolex

Armband

Oyster
904L Stål
Concealed folding Crownclasp

Urtavla

Silver, bullseye
 
Senast ändrad:

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grattis till en riktigt snygg DJ, en riktigt bra tavla och roulettedatum gör den riktigt vass:)
Håller med om att trusted checkout funkar riktigt bra.
Bara njuta av klockan nu!
 

timel3ss

Breitling
Stort grattis.
Medför trusted checkout kostnader och vad innebär det i korthet. ...
Tackar! :)

Trusted Checkout kostar 2.5% av klockans pris. Vad jag gillade med upplägget är att betalningen görs till Chrono24 som i sin tur betalar säljaren. Om det skulle bli några oklarheter så antar jag att det är enklare att returnera klockan och att få pengarna tillbaks med Chrono24 som motpart än en handlare som ev. inte är helt seriös, men det vet jag egentligen inte. Det finns några andra poänger också, bland annat ingår försäkring för frakten om jag förstår villkoren rätt. Pluswatches var nog inte helt uppdaterad på TC-upplägget och jag betalade försäkring separat också, men denna kostnad skulle man nog kunna kapas. Tjänsten känns kanske mest aktuell att använda om man har svårt att hitta vettiga referenser på en säljare och vill safa lite.

Mer info här: http://www.chrono24.com/en/info/checkout.htm
 

Randel

Cartier
Grattis! Jag köpte en sådan till min fru i höstas och smyg-använder den själv också ibland :D Det är en fantastisk klocka! Jag föredrar verkligen känslan i 116200 jämfört med äldre DJ-reffar; uppdateringen av länk och lås tycker jag adderar väldigt mycket. Får man fråga hur mycket du fick ge för den?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tackar! :)

Trusted Checkout kostar 2.5% av klockans pris. Vad jag gillade med upplägget är att betalningen görs till Chrono24 som i sin tur betalar säljaren. Om det skulle bli några oklarheter så antar jag att det är enklare att returnera klockan och att få pengarna tillbaks med Chrono24 som motpart än en handlare som ev. inte är helt seriös, men det vet jag egentligen inte. Det finns några andra poänger också, bland annat ingår försäkring för frakten om jag förstår villkoren rätt. Pluswatches var nog inte helt uppdaterad på TC-upplägget och jag betalade försäkring separat också, men denna kostnad skulle man nog kunna kapas. Tjänsten känns kanske mest aktuell att använda om man har svårt att hitta vettiga referenser på en säljare och vill safa lite.

Mer info här: http://www.chrono24.com/en/info/checkout.htm
Låter vettigt i mångt och mycket.
Chrono24 ägs av många av handlarna och om jag inte minns fel så är Alantion Sponta en av ägarna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Grattis! Jag köpte en sådan till min fru i höstas och smyg-använder den själv också ibland :D Det är en fantastisk klocka! Jag föredrar verkligen känslan i 116200 jämfört med äldre DJ-reffar; uppdateringen av länk och lås tycker jag adderar väldigt mycket. Får man fråga hur mycket du fick ge för den?
Och där blev det en tjejklocka;) hehehe
 

timel3ss

Breitling
Grattis! Jag köpte en sådan till min fru i höstas och smyg-använder den själv också ibland :D Det är en fantastisk klocka! Jag föredrar verkligen känslan i 116200 jämfört med äldre DJ-reffar; uppdateringen av länk och lås tycker jag adderar väldigt mycket. Får man fråga hur mycket du fick ge för den?

Tack! Jag håller med angående länk och lås. Tycker för övrigt att den bärs lite större än äldre generationer.

Och där blev det en tjejklocka;) hehehe
Hehe.. Faktum är att jag nästan fick slita den ur händerna på hustrun när hon fick syn på den, så du kan mycket väl ha rätt.
 
Senast ändrad:

Andersml

Audemars
2-Faktor
Grattis till en fin klocka! Och välkommen till detta forum.

Och på tal om tjejklocka så undrar jag vad det är? Min fru har min gamla Rolex Explorer II och den kommer jag INTE få tillbaka....skitsnyggt på kvinnor med sportklocka tycker jag!
 
Topp