• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Paketöppning", presentation & livshistoria (ja, då jag upptäckte klockor dvs).

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jakten på DEN klockan – Novellen av Roffe. Hah..

En presentation om mig själv där jag samtidigt bjuder på paketöppning (jaja, vi kallar det så i alla fall, trots F2F) av min 5e klocka till samlingen. Dock den första klockan som jag stolt kan bära utan att skämmas när jag uttalar mig om mitt klockintresse till folk samtidigt som jag sitter med en Casio för fyrahundra SEK på armen. ;)

Man, 21 somrar där det huvudsakliga intresset är golf och givetvis klockor, trots att det är ett relativt nytt intresse. Knegar för tillfället, bygger hissar på ett sjukt "spaceat" företag med en automations- och el-utbildning på gymnasienivå i bakgrunden. Planen är framtida studier inom ingenjör-svängen. Nog om mig, det är verkligen inte lika intressant som klockorna, eller hur?

Klockintresset har jag med väldigt stor påverkan av min bror fått ganska nyligen som sagt. Med nyligen menar jag någonstans mellan 6-8 månader. Har suttit och kikat lite, eller nej, snarare mycket, här på KS och läst lite överallt om klockar när jag en dag beslutade mig för att göra ett konto här på KS. Ångrar inte det beslutet för fem öre vill jag lova er. Anledningen till att jag starta mitt konto var egentligen för att jag skulle ha tag på den där klockan, som jag sedan dag 1 i mitt nya intresse velat ha. Fast vänta nu, där ljög jag ju. Var inne på en Omega Seamaster aqua terra från början, men efter ett par samtal med bror så gick planerna åt ett annat håll! Planen först var att jag inte ville ha länk utan snarare ett läder, tavlan skulle vara "ren" om jag kan uttrycka mig så. Det ändrades ganska fort, var ju schysst med lite annat i tavlan och länk är ju det snyggaste man kan ha, i min åsikt dvs. Ni vet när man verkligen ska ha den, och allt annat är skräp? Hur många förslag jag än fick så var mitt svar "nej, jag ska ha den där klockan innan jag köper något annat." Jag var verkligen besatt i den.

Blev en gång medbjuden på middag, av misstag för att göra historien kort, hos en vän till mig vars morbrors fru stod för tillställningen. Väldigt långsökt och ja, en aning stelt till en början. Väl där hittade jag en bok, 1001 Armbandsur, som jag satt och läste i en stor del av kvällen. Tro nu inte att jag läste om klockor, utan jag läste om en klocka, den klockan, ni vet. Någonstans vid denna tidpunkt växte ha begäret något enormt. Innan kändes det mest som snack från min sida, att jag skulle kasta så mycket pengar på en klocka? Aldrig i livet. Men när jag fick läsa på lite om klockan var det ju hur coolt som helst. Efter mycket övervägande fram och tillbaka kom jag fram till att det ändå är värt med en vettig istället för 10 st casio/parfym. Bara sälja den om jag skulle ångra mig?
Jag kollade igenom varenda tråd här på KS om just detta ur, och till slut gick det så pass långt att jag trots att jag kollat allt med det ref.nr och det namnet kollade igenom ALLA trådar på köp/sälj, det vill säga 349 sidor och totalt 10 461 trådar. Kan väl erkänna att det då, inte bara handlade om den klockan, ville ju lära mig och se flera olika, intresset växte ju enormt.
Har ni orkat komma hit i eran läsning kanske ni förstått att jag verkligen skulle ha den klockan? Det som ej bör utelämnas är att jag samtidigt som detta kollade på Chrono24 och blocket också, osmakligt kanske, vad vet jag. Förstasidan på sälj uppdaterades minst 1 gång i timman och batteriet till min telefon var slut vid lunch.
Bakgrundsbilden på datorn, på mobilen i låst och olåst läge har ju knappast gjort suget mindre.. Jag hittade givetvis inte klockan jag ville ha, bara den med vit urtavla, och det skulle jag absolut inte ha för jag hade ju ställt in mig på en svart. Det fanns såklart lite exemplar till salu, men dem var för gamla, det var fel lås, eller klockan var i allmänt dåligt skick. Eftersom jag var ganska ny inom ämnet hade jag givetvis hjälp att bedöma både säljarna och klockorna i fråga. Hade funderingarna på att köpa en med vit tavla som jag skulle byta till svart det första jag gjorde, men ville ju ändå ha den svarta. Principfast är nog ordet.

Tog hjälp av min bror och en annan bekant i jakten på uret. Det bara gick inte, det var ingen som sålde en Rolex Explorer 16570 Black Dial, INGEN. Nu överdrev jag, igen. Det fanns visst sådana som var till salu, för 45 000+ alternativt ovan nämnda, "fel" lås osv. Min budget som jag var villig att lägga, var ju max 30 000. Det som bör tilläggas är att denna gräns, steg mer och mer desto längre tiden gick, för jag skulle ju ha den och jag kunde inte vänta 1 månad, jag skulle ha den nu.
Timmarna blev till dagar, dagarna blev till veckor och veckorna blev till månader, men någon klocka, nej det fick jag inte tag på.

Men vänta nu, varför skriver killen denna tråd? Jo, för att nu, efter ett antal månaders sökande, så har han fått hem denna fantastiska pryl hem till sig, och bjuder på ett par bilder. Om jag ska vara allvarlig så tror jag inte att det finns en enda person i hela världen som någonsin har haft ett sådant leende som jag nu springer omkring med, varje dag. Har ju läst något i stil med "när du väl är inne i träsket, så blir det bara värre och du kommer inte ur det." Tankarna som kom till mig då var ungefär "haha, dem är ju sjuka, jag är mer än nöjd med en.". Nu har det ju blivit så att under tiden som jag letade märkte jag att det finns massa andra klockor, som jag också vill ha. Har kommit över tröskeln så bli inte helt förvånade om ni får se någon annan paketöppning av mig vid ett senare skede! ;) Får väl hoppas för min hälsa och mitt välmående att det inte blir en lika "fantastisk" upplevelse som med denna.

Det pinsamma med "novellen" är ju att det trots allt blev en vittavlad. Blev så sugen på att ha klockan nu och planen var att byta tavla & visare på Rob helgen därpå men nu när jag stoltserar med den på handleden så är jag mer än nöjd och tycker vit är perfekt. Må hända att ett tavelbyte sker till nästa vinter, men har ju inte ens klämt på en svart än så tänkte göra det innan jag bestämmer mig!

Det som inte bör skjutas under stolen är den fantastiska hjälp som jag fått av Gavve här på forumet. Han är även mannen som har gjort det möjligt att jag får stoltsera med min 16570 runt handleden vilket har inneburit extremt mycket tjat från mig och ett evigt sökande (kan jag tänka mig) samt en köpestråd här på forumet. Tack ännu en gång!

Vill även antyda att mina kunskaper inom detta område ännu är väldigt begränsade och jag kan inte mäta mig med er öht. Men jag är på god väg, har nog avverkat en stor del av forumets alla trådar som uppkommit under min tid här på KS i alla fall, främst inom Köp/sälj och Diskussion. Intresset att lära och läsa finns det för mycket av också! :D Bli inte förvånade om jag ställer en mindre genomtänkt fråga, hjälp mig då istället, har ju sett att ni är väldigt duktiga på att hjälpa till! :)

Nog talat, nu till bilderna på min vita EXP II från -05! :D OBS - iPhonebilder..

Började med en resa på 40 mil t/r i en sjuk snöstorm på motorväg som var värre än en oplogad väg i Alaska efter 3 dagars konstant snöande, ofrivillig slalom och ett antal "nu dör jag" med en bakhjulsdriven bil, tacka vet jag antisladd. Tog betydligt längre än vad det skulle, men det var det värt!
1.jpg
2.jpg


Ett par obligatoriska wristshots så fort jag hoppat in i bilen igen!
3.jpg
4.jpg


Sedan ett par helt vanliga bilder på den, som jag tyckte var fräna! ;)
6.jpg
7.jpg
8.jpg


Ett par wristshots, inte lika slarviga som dem första!
10.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg


Några vanliga bilder bara, blivit ett par sådana nu dem första dagarna, heh.
22.jpg
23.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Jag var ungefär som dig vid mitt första klockköp, velade fram och tillbaka i ett par månader innan jag bestämde mig och visst blev det rätt klocka till slut. Vilket även verka gälla dig.

Stort grattis!:)
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Grattis och tack för bilder text etc. Har själv haft en svart exp11 som jag var grymt nöjd med men anser att den vita är lite fräckare....
Välkommen
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Bästa paketöppningen jag läst! Satt och skrollade fram rad för rad i telefonen för att inte spoila vilken modell innan jag hann dit!

Grattis!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Haha! Mastigt inlägg men man kan riktigt känna entusiasmen och glädjen, härligt! Grattis till en snygg klocka!
 
Topp