• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PAM 356 fejk vs äkta

Smulan

Rolex
Här några jämförande fotografier mellan en äkta PAM 356 och en, som jag uppfattat det, lite mer välgjord kopia. I kopian sitter det någon variant av ett 7750-verk, vet inte om det är äkta eller också kopierat men det håller tiden väl. Sekundvisaren flyter och minutvisaren stegar hela minutsteg i tidtagningsläge.

Originalet till vänster. Glaset i kopia är förmodligen inte antireflexbehandlat speciellt väl. Som någon här skrev tidigare ser kronskyddet tjockare ut på originalet.



Ytbehandlingen och formen ser rätt lika ut dock ser man här att sprinten i bandhornen skiljer sig. Original överst.



Låsspaken på kronskyddet är tunnare och längre på kopian. Original överst.
 

Bilagor

  • 1p.jpg
    1p.jpg
    153.3 KB · Visningar: 549
  • 2p.jpg
    2p.jpg
    186.6 KB · Visningar: 549
  • 3p.jpg
    3p.jpg
    153 KB · Visningar: 549

Jockinho

Patek
2-Faktor
Man kan ju se direkt vilken som är äkta, och jag har inte mkt kunskap om Panerai men den högra skriker ju fake (allt ser liksom oproportionerligt ut).
 

Smulan

Rolex
Det är ju inga studiofoton så vissa skillnader beror också på skärpedjup, distortion, ljus etc. Glömde skriva att lumen inte heller är bra på kopian.
 

vonhall

Rolex
Tycker att sådana här trådar är mycket intressanta. Speciellt om man skall köpa en klocka som man inte haft möjlighet att klämma på innan!
 

Smulan

Rolex
Andrew skrev:
Smulan skrev:
Crowolf skrev:
Intressant att se.
Blir det en slakt-tråd? :)

Hade inte verket gått så förbaskat bra så....men kanske vad lider ;)

Inga ursäkter om "bra" urverk duger. Det kommer att vara svårt att se dig som seriös om du inte krossar eländet här och nu.

Om det är ett äkta verk så är planen att ha det till någon annan klocka alternativt sälja det. Sen skrotar jag gärna skalet.
 
Topp