• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PanAm GMT - homage till en klocka som inte finns?

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Fick precis info om denna, en vit GMT baserad på en Squale från 60-talet, men nu med GMT.
http://www.gnomonwatches.com/watches/squale-watches/30-atmos-pan-america-gmt-sel-bracelet
Squale30AtmosPanamGMT2L.jpg


Alla känner säkert igen den här som en Rolex GMT-homage (kopia? ymmv), närmare bestämt av den legendariska, men mig veterligen aldrig bekräftade vittavlade Rolex GMT som gavs till PanAm-ledningen (piloterna lär ha fått vanliga svarta).

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1302703484/Rare+Rolex+6542+in+American+Pan+AM+Museum
3.jpg


Jag har ännu inte sett något bekräftat exemplar (ni får jättegärna informera mig om ni känner till!)
Jag tycker det är lite kul att göra en homage till en klocka som inte finns, eller i alla fall inte går att få tag i. På så sätt blir det liksom en icke-fråga om det är en "äkta" eller inte. Lite som MKII Kingston, som iofs är av en betydligt vanligare modell.

IMG_3676.jpg


Samtidigt är det tveklöst stöld av ett antal olika designelement till en ny helhet. Och jag är inte helt överens med mig själv om var gränsen ska dras. Steinhart GMT vintage? Nej i min bok, men då är jag lite kör i originalet också.

file.php


Diskussionen har florerat tidigare, och jag vill inte dra den igen. Se det emr som info om en ny modell och en fråga om information om originalet. Vet någon huruvida det finns bekräftade existerande exemplar i original?
 

OBRKV

Cartier
Vittavlade Rolex GMT kan nog vara den absolut bästa klockan att bära under sommaren. Ja, om man nu kunde få tag på den. Därför kan jag personligen tycka att Squale-varianten är lite rolig. Dock så tycker jag att deras logga är, enkelt sagt, riktigt ful. Tycker även att inlägget i vridningen ser alldeles för billig ut och även texten "GMT 30ATM". Synd..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Här finns fler bilder på 6542:an från en samlare:
http://rolexblog.blogspot.se/2010/02/pan-am-vanilla-coke-gmt-master-from.html
I artikeln står, som du skriver, att albinon tilldelades ledningen. Men källan till informationen kan ju vara densamma som i tråden du länkade, varför fler legitima källor vore önskvärt...

Pan-Am-Vanilla-Coke-Rolex-GMT-Master.jpg


Angående Steinhart är deras klockor, i min mening, inget annat än plagiat.
Känns som den bilden avslöjar en fejkad tavla, eller?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Gillar Squale, även om jag stör mig på den osymetriska loggan. Dock tycker jag det är synd att de gör homager när de ju har en egen historia att bygga på.

Steinharten var för övrigt snyggast men har inga planer på att köpa den.
 
Topp