• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerad idag

Hej!

Har haft ett gång Panerai under åren. Den jag trivdes bäst med vet en 422:a.

Släppte Panerai då jag upplevde att modet senaste åren har tenderat mot lite mindre klockor.

Är det någon som har en uppfattning för hur det går för Panerai och om hur andrahandsvärdet ser ut?
 

TheSpeedyShutter

Silver
2-Faktor
Jag tycker personligen att Panerai gjort en enorm återhämtning i anseende sista åren och att folk "utanför" har mjuknat rätt mycket för konceptet som helhet.

Andrahandvärdet är ju stabilt, men riktigt kasst i förhållande till listpriserna. Köpa och sälja begagnat kan man dock göra friskt utan att göra några större förluster.

Köper du en NY panna hos AD så tappar du dock minst 40% i värde sekunden du lämnar butiken. Synd men sant, så listpriserna spårat HELT.
 

kmg

Diamant
2-Faktor
Jag tycker personligen att Panerai gjort en enorm återhämtning i anseende sista åren och att folk "utanför" har mjuknat rätt mycket för konceptet som helhet.

Andrahandvärdet är ju stabilt, men riktigt kasst i förhållande till listpriserna. Köpa och sälja begagnat kan man dock göra friskt utan att göra några större förluster.

Köper du en NY panna hos AD så tappar du dock minst 40% i värde sekunden du lämnar butiken. Synd men sant, så listpriserna spårat HELT.
Skulle säga att andrahandsmarknaden på KS inte riktigt funkar som den ska. Inte unikt för panerai kanske, men iom att klockorna/pannorna flippas så frekvent och servas oregelbundet kan man hamna sittandes på svarte petter. Alltför liten prisskillnad på servad och oservad klocka. Köper man en panna som snurrat runt några varv på KS bör man alla dagar i veckan räkna in en service i priset.
 

TheSpeedyShutter

Silver
2-Faktor
Skulle säga att andrahandsmarknaden på KS inte riktigt funkar som den ska. Inte unikt för panerai kanske, men iom att klockorna/pannorna flippas så frekvent och servas oregelbundet kan man hamna sittandes på svarte petter. Alltför liten prisskillnad på servad och oservad klocka. Köper man en panna som snurrat runt några varv på KS bör man alla dagar i veckan räkna in en service i priset.
Klart att du har en poäng, men som du själv säger, inte unikt för Panerai. Gäller allt från G-shocks till Vacheron om du frågar mig. Är väl en del Rolex-reffar som är untantaget..
 

Hans B 1955

Guld
2-Faktor
Skulle säga att andrahandsmarknaden på KS inte riktigt funkar som den ska. Inte unikt för panerai kanske, men iom att klockorna/pannorna flippas så frekvent och servas oregelbundet kan man hamna sittandes på svarte petter. Alltför liten prisskillnad på servad och oservad klocka. Köper man en panna som snurrat runt några varv på KS bör man alla dagar i veckan räkna in en service i priset.
- Jag tillhör dem som av budgetskäl spanar efter en begagnad Panerai, men vill att den skall gå bra och vara tät. Gillar inte heller när det ser ut som att man darrhänt bytt band med en muttermaskin. Då känns ”tickar på bra” som beskrivning av en tio år gammal klocka inte lockande. Alternativet är att köpa en ny av instegsmodell (1086?), men betala närmare sjuttio och få tillbaka kanske 45 när man vill byta gör alltför ont i plånboken.
 
Senast ändrad:

mårt

Pandion
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
- Jag tillhör dem som av budgetskäl spanar efter en begagnad Panerai, men vill att den skall gå bra och vara tät. Då känns ”tickar på bra” som beskrivning av en tio år gammal klocka inte lockande. Alternativet är att köpa en ny av instegsmodell (1086?), men betala närmare sjuttio och få tillbaka kanske 45 när man vill byta gör alltför ont i plånboken.
Jag försvarar ingen just nu, men klockorna går ju att serva efter köp. När jag hittat en modell jag vill ha så är det klart jag helst vill ha den redo för användning, men beroende på pris och tillgänglighet så har jag köpt och sen servat. KS-priser på Panerai är i min erfarenhet minst en servicekostnad billigare än begagnatmarknaden utanför KS, dessutom.

Ni åsyftar säkert någon specifik annons som jag inte har sett, jag uttalar mig bara generellt ur mitt perspektiv.

Och jag reagerade mest på Hans kommentar ovan alternativet är att köpa nytt. Där håller jag inte med, c24 fungerar bra exempelvis. Där har jag gjort några fynd. Dyrare än KS ja, men det är som sagt hela världen och man hittar säkert servade.
 

kmg

Diamant
2-Faktor
Jag försvarar ingen just nu, men klockorna går ju att serva efter köp. När jag hittat en modell jag vill ha så är det klart jag helst vill ha den redo för användning, men beroende på pris och tillgänglighet så har jag köpt och sen servat. KS-priser på Panerai är i min erfarenhet minst en servicekostnad billigare än begagnatmarknaden utanför KS, dessutom.

Ni åsyftar säkert någon specifik annons som jag inte har sett, jag uttalar mig bara generellt ur mitt perspektiv.

Och jag reagerade mest på Hans kommentar ovan alternativet är att köpa nytt. Där håller jag inte med, c24 fungerar bra exempelvis. Där har jag gjort några fynd. Dyrare än KS ja, men det är som sagt hela världen och man hittar säkert servade.
Jag pratar rent allmänt. Jämförelsen med C24 ska göras utifrån att det på C24 (oftast) är företag som säljer, och deras priser avviker ju såklart mot privatpriser.
 

mårt

Pandion
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag pratar rent allmänt. Jämförelsen med C24 ska göras utifrån att det på C24 (oftast) är företag som säljer, och deras priser avviker ju såklart mot privatpriser.
Check.

Men om vi ska prata specifikt, så tycker jag att privatpriserna på c24 alltid är högre än privatpriserna på KS. :) Anyhow...
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Generellt har Panerai gått ner ca 9% på andrahandsmarknaden men sen har ju de flesta varumärken gått ner. Tror Vacheron gick ner ca 14% så i förhållande till andra märken så gör inte Panerai sämre än de flesta utan ganska stabilt i mitten som de alltid varit.
 
Topp