• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai’s ställning på marknaden framåt?

Alarik

Audemars
2-Faktor
Detta har väl stötts och blötts länge men det hade varit lattjo att samla tankarna.

Funderade lite igår på Panerai och deras ställning på marknaden och för mig känns det som vi är mitt uppe i en spännande återfödelse i nyare tappning och kanske i en annan riktning.

Å ena sidan har de ett ben kvar i sin historik med Radomir och sina Luminor med en hyffsat överkomlig prisbild å andra sidan trycker de hårt på nya Subs med nya material med en mindre överkomlig nivå sett till vad de kostar.
Den ”hype” och community i.o.m Paneristi som fanns sent 90-tal fram till 2010 är ju i mångt och mycket död men samtidigt har det ju börjat utkristalliseras mycket annat roligt som inte nödvändigtvis är klassisk Panerai.

Kikar man på alla dessa förståsigpåare online uttrycks mycket negativt men vad jag förstod efter att ha läst en inofficiellt kommentar från Richemont så var Panerai det märke med näst högst försäljningsutveckling under 2020.

Vart är de på väg egentligen och vad tror ni om deras ställning på marknaden för exklusiva ur kommande åren?
Kommer de vinna tillbaka de som tappade intresset eller är de på väg att genom nya modeller få ett uppsving hos en ny kundgrupp?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vi får se :) det är ingen slump att de gjorde 27 olika versioner av 1312 i fjol för det är deras bäst säljande klocka. Och den klocka som sälj bäst är inte nödvändigtvis mest poppis hos puristerna.

Mig gör det inget att det sprider sina klockor till gemene man, det är bara en bra sak.

Om JMPs ledarskap har påvisat något kommer klockorna bara bli dyrare, använda fräsigare material, och gå all in på återvunnet material. Om något stör prishöjningarna mig där.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har folk tappat intresset? Det jag tycker mig höra bland puristerna är en massa gnäll, men sen köper de ändå en del av de nya modellerna när de vant sig. Jag antar att det är för att de fortfarande har det som man vill ha med märket.

De som är extrema purister är väl inte kvar dock, de borde ha lämnat när Richemont köpte bolaget.

Och jag tycker definitivt det låter på JMP som att de breddar till nya marknader (ex. via Due, via konstiga material och via galna upplevelser) och att de stöttar oss halvpurister (ex. via year of the radiomir nästa år, och då explicit genom att säga att radiomir is our historic range typ). Jag tycker det är högst rimligt.

Jag antar att andra områden har liknande doomsday-nötter på nätet, typ folk som ogillar Lamborghinis nya modell eller så, men säkert egentligen inte har så mycket emot det hela när det kommer till kritan.

Vad gäller priserna så har jag verkligen inte koll, då jag nästan enbart hänger i Paneraiträsket, men när jag kollade in några Omegor i våras så blev jag förvånad över att de numera tycks kosta 80-90-100K de med. När jag kollade Planet Ocean före min Paneraitid så var den avsevärt billigare. Så, är det verkligen unikt för Panerai att priserna ökar?
 

ClownenJac

Panerai
Som intresserad av Panerai men relativt oinsatt känner jag att de verkar göra mycket rätt, samtidigt som jag tror att märker skulle må bra av en liten förenkling av utbudet om man vill nå ut bredare. För de som är fast i "Paneraiträsket" redan är det så klart kul med alla små skillnader mellan olika reffar men man bygger samtidigt in en slags gatekeeping runt märket - det blir svårt för de som inte redan är frälsta att riktigt greppa märket.

Som jämförelse kan jag väl säga att en stor anledning till att jag inte är intresserad av en till Omega förutom min Speedmaster, trots att jag gillar deras formspråk, är att jag tycker att deras utbud är för rörigt och svårgreppbart. Det är lite så jag känner med allt som inte är basmodellerna på Panerai.

Men vem vet, om ett par år kanske jag sitter här och kan rabbla referenser på löpande band ;)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Som intresserad av Panerai men relativt oinsatt känner jag att de verkar göra mycket rätt, samtidigt som jag tror att märker skulle må bra av en liten förenkling av utbudet om man vill nå ut bredare. För de som är fast i "Paneraiträsket" redan är det så klart kul med alla små skillnader mellan olika reffar men man bygger samtidigt in en slags gatekeeping runt märket - det blir svårt för de som inte redan är frälsta att riktigt greppa märket.

Som jämförelse kan jag väl säga att en stor anledning till att jag inte är intresserad av en till Omega förutom min Speedmaster, trots att jag gillar deras formspråk, är att jag tycker att deras utbud är för rörigt och svårgreppbart. Det är lite så jag känner med allt som inte är basmodellerna på Panerai.

Men vem vet, om ett par år kanske jag sitter här och kan rabbla referenser på löpande band ;)
Jag vill inte gå åt samma håll som Rolex gått i alla fall. Där ser alla klockor exakt likadana ut.

Jämför Panerais modellsidor med Rolex modellsidor på watchbase exempelvis :D
 

ClownenJac

Panerai
Jag vill inte gå åt samma håll som Rolex gått i alla fall. Där ser alla klockor exakt likadana ut.

Jämför Panerais modellsidor med Rolex modellsidor på watchbase exempelvis :D

Hehe, Rolex kanske går lite för långt åt andra hållet (DJ undantaget). Men borde finnas en gyllene medelväg!

Edit: Jag tycker öht att Panerai borde ha grymma möjligheter m t p att de har några väldigt distinkta baser med Radiomir, Luninor etc att bygga på, men att man kanske ska slimma ned det något bland alla variationerna på det och göra det mer lättöverskådligt. Jmf med Rolex så har de ju typ bara Oyster-caset...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hehe, Rolex kanske går lite för långt åt andra hållet (DJ undantaget). Men borde finnas en gyllene medelväg!

Edit: Jag tycker öht att Panerai borde ha grymma möjligheter m t p att de har några väldigt distinkta baser med Radiomir, Luninor etc att bygga på, men att man kanske ska slimma ned det något bland alla variationerna på det och göra det mer lättöverskådligt. Jmf med Rolex så har de ju typ bara Oyster-caset...
De har slimmat, på sätt och vis. De kallar det Luminor och Radiomir nu. Inte Luminor 1950 + Luminor bettarini + Radiomir 1940 + Radiomir 1936 ...

Men jag skulle verkligen uppskatta om de inte tog bort de case de nyttjar idag. Jag gillar de där fyra varianterna. Skulle bli på riktigt ledsen om de tar bort bettarini eller 1950, exempelvis. Det känns sjukt korkat.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vi får se :) det är ingen slump att de gjorde 27 olika versioner av 1312 i fjol för det är deras bäst säljande klocka. Och den klocka som sälj bäst är inte nödvändigtvis mest poppis hos puristerna.

Mig gör det inget att det sprider sina klockor till gemene man, det är bara en bra sak.

Om JMPs ledarskap har påvisat något kommer klockorna bara bli dyrare, använda fräsigare material, och gå all in på återvunnet material. Om något stör prishöjningarna mig där.
Kan bara hålla med!


Har folk tappat intresset? Det jag tycker mig höra bland puristerna är en massa gnäll, men sen köper de ändå en del av de nya modellerna när de vant sig. Jag antar att det är för att de fortfarande har det som man vill ha med märket.

De som är extrema purister är väl inte kvar dock, de borde ha lämnat när Richemont köpte bolaget.

Och jag tycker definitivt det låter på JMP som att de breddar till nya marknader (ex. via Due, via konstiga material och via galna upplevelser) och att de stöttar oss halvpurister (ex. via year of the radiomir nästa år, och då explicit genom att säga att radiomir is our historic range typ). Jag tycker det är högst rimligt.

Jag antar att andra områden har liknande doomsday-nötter på nätet, typ folk som ogillar Lamborghinis nya modell eller så, men säkert egentligen inte har så mycket emot det hela när det kommer till kritan.

Vad gäller priserna så har jag verkligen inte koll, då jag nästan enbart hänger i Paneraiträsket, men när jag kollade in några Omegor i våras så blev jag förvånad över att de numera tycks kosta 80-90-100K de med. När jag kollade Planet Ocean före min Paneraitid så var den avsevärt billigare. Så, är det verkligen unikt för Panerai att priserna ökar?

Det är lite det jag funderar på - är det puristerna som nu ondgör sig över utvecklingen som kommer köpa eller Panerai faktiskt lyckats bredda sin köpkrets?
Om det är det senare är det ju ett briljant drag som gått hem.
Priserna på mer klassiska modeller har ju inte skjutit i höjden jämfört med mycket annat. Men visst ligger många av de nya subarna på rätt matiga nivåer. Men det kan ju vara så att det ändå inte är samma köpare som väljer dessa som också lägger kosing på en ”vanlig” Luminor eller Radomir

Som intresserad av Panerai men relativt oinsatt känner jag att de verkar göra mycket rätt, samtidigt som jag tror att märker skulle må bra av en liten förenkling av utbudet om man vill nå ut bredare. För de som är fast i "Paneraiträsket" redan är det så klart kul med alla små skillnader mellan olika reffar men man bygger samtidigt in en slags gatekeeping runt märket - det blir svårt för de som inte redan är frälsta att riktigt greppa märket.

Som jämförelse kan jag väl säga att en stor anledning till att jag inte är intresserad av en till Omega förutom min Speedmaster, trots att jag gillar deras formspråk, är att jag tycker att deras utbud är för rörigt och svårgreppbart. Det är lite så jag känner med allt som inte är basmodellerna på Panerai.

Men vem vet, om ett par år kanske jag sitter här och kan rabbla referenser på löpande band ;)

Jag blir också mer och mer övertygad om att de faktiskt gjort precis allt rätt sista åren och att den nattsvarta bild många målat upp är direkt tokig.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kan bara hålla med!




Det är lite det jag funderar på - är det puristerna som nu ondgör sig över utvecklingen som kommer köpa eller Panerai faktiskt lyckats bredda sin köpkrets?
Om det är det senare är det ju ett briljant drag som gått hem.
Priserna på mer klassiska modeller har ju inte skjutit i höjden jämfört med mycket annat. Men visst ligger många av de nya subarna på rätt matiga nivåer. Men det kan ju vara så att det ändå inte är samma köpare som väljer dessa som också lägger kosing på en ”vanlig” Luminor eller Radomir



Jag blir också mer och mer övertygad om att de faktiskt gjort precis allt rätt sista åren och att den nattsvarta bild många målat upp är direkt tokig.
Vem målar nattsvart bild? Jag har hört någon tok på Youtube för något år sedan vet jag. I övrigt hör jag mest hyggligt neutralt förutom några som gnäller på olika specifika modeller.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vem målar nattsvart bild? Jag har hört någon tok på Youtube för något år sedan vet jag. I övrigt hör jag mest hyggligt neutralt förutom några som gnäller på olika specifika modeller.
Skulle säga att merparten av de klockrelaterade YT-kanaler jag följer under flertalet år mer eller mindre knuffat Panerai över ättestupan.
Sedan införlivas jakten på likes givetvis enklare ju mer dramatisk man är men jag det kanske bara är jag som har en felaktig uppfattning kring omvärldens klocknördars inställning.
 

Caravelle33

Vacheron
Skulle säga att merparten av de klockrelaterade YT-kanaler jag följer under flertalet år mer eller mindre knuffat Panerai över ättestupan.
Sedan införlivas jakten på likes givetvis enklare ju mer dramatisk man är men jag det kanske bara är jag som har en felaktig uppfattning kring omvärldens klocknördars inställning.
Vad är YT-kanaler?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Skulle säga att merparten av de klockrelaterade YT-kanaler jag följer under flertalet år mer eller mindre knuffat Panerai över ättestupan.
Sedan införlivas jakten på likes givetvis enklare ju mer dramatisk man är men jag det kanske bara är jag som har en felaktig uppfattning kring omvärldens klocknördars inställning.
Jag bor i en filterbubbla. :) Ingen mening med att utsätta sig för folk som dissar saker.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Troligen hittar Panerai nya fans med sina nya modeller. Samtidigt tror jag att gruppen tritiumlovers kommer att bli allt starkare.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Det här ventilerades i en FB grupp idag "Drinking coffee and talking watches"
DA704B5D-99BF-41D3-963E-C1B7698D4A22.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Då jag är relativt nyfrälst panerista ”hoppas” jag nästan att nivån ska ligga här, alternativt tappa ytterligare lite status. Blir så mycket roligare för en annan ”knegare” när man ändå har möjlighet att testa runt lite olika modeller, eller t.o.m kunna äga flera pannor samtidigt. Då min, som de flestas, ekonomi är begränsad är det tacksamt när inte varenda intressant ref ligger norr om 100k
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Då jag är relativt nyfrälst panerista ”hoppas” jag nästan att nivån ska ligga här, alternativt tappa ytterligare lite status. Blir så mycket roligare för en annan ”knegare” när man ändå har möjlighet att testa runt lite olika modeller, eller t.o.m kunna äga flera pannor samtidigt. Då min, som de flestas, ekonomi är begränsad är det tacksamt när inte varenda intressant ref ligger norr om 100k
Jag sitter här och är ledsen över att jag inte hade intresset/pengarna när klockorna inte kostade så jäkla mycket. :)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag sitter här och är ledsen över att jag inte hade intresset/pengarna när klockorna inte kostade så jäkla mycket. :)
Man ska inte gråta över spilld mjölk. Men absolut, förstår din poäng. Klart det skulle vara roligare om allt man var sugen på kostade typ 1/3 av vad det ligger på idag. Men samtidigt får man ju ”kämpa” lite för att köpa det man vill. Och då tror iaf jag att man också uppskattar klockorna lite mer😊
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Man ska inte gråta över spilld mjölk. Men absolut, förstår din poäng. Klart det skulle vara roligare om allt man var sugen på kostade typ 1/3 av vad det ligger på idag. Men samtidigt får man ju ”kämpa” lite för att köpa det man vill. Och då tror iaf jag att man också uppskattar klockorna lite mer😊
2/3 skulle vara okej för mig. Jag hade liksom just vant mig vid tanken att saker får kosta 50-60k. Men när de kilar upp mot 100k så hamnar jag helt klart i det där vem-fan-skulle-känna-sig-bekväm-med-en-så-dyr-klocka-till-vardags typ.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Hade varit kul att se vad responsen blir.
Det var säkert 100 kommentarer varav hälften positiva och resterande tyckte att dom var stora över prisade och bara tappade i värde. Den negativa gruppen var Rolex fantaster som tydligen tyckte överpris var ok så länge priserna gick uppåt. Mer intresserade av ngt att flasha med än vad dom var av klockor kan man också tänka sig. Dom flesta var dock eniga om att inget av dom stora märkena går att motivera priset utifrån kvalité och funktion men så funkar det ju med dom flesta stora varumärken i lyx segmentet oavsett produkt. Då inget nytt egentligen... Inte så många som köper en äldre 911 pga tekniska höjder och komfort utöver det vanliga.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det var säkert 100 kommentarer varav hälften positiva och resterande tyckte att dom var stora över prisade och bara tappade i värde. Den negativa gruppen var Rolex fantaster som tydligen tyckte överpris var ok så länge priserna gick uppåt. Mer intresserade av ngt att flasha med än vad dom var av klockor kan man också tänka sig. Dom flesta var dock eniga om att inget av dom stora märkena går att motivera priset utifrån kvalité och funktion men så funkar det ju med dom flesta stora varumärken i lyx segmentet oavsett produkt. Då inget nytt egentligen... Inte så många som köper en äldre 911 pga tekniska höjder och komfort utöver det vanliga.

Såg någon handlare göra liknelsen mellan Panerai och Corum. Hett ett tag och när dippen kommer prånglas det ut limiterade klockor med anknytning till segling med ett högt återförsäljarpris och som störtdyker på andrahandsmarknaden.

Oavsett ska det bli kul att se hur JMP förvaltar märkets legacy och hanterar dess fanbase ihop med att bredda sin marknad.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Såg någon handlare göra liknelsen mellan Panerai och Corum. Hett ett tag och när dippen kommer prånglas det ut limiterade klockor med anknytning till segling med ett högt återförsäljarpris och som störtdyker på andrahandsmarknaden.

Oavsett ska det bli kul att se hur JMP förvaltar märkets legacy och hanterar dess fanbase ihop med att bredda sin marknad.
Om priserna har störtdykt på andrahandsmarknaden vill jag VÄLDIGT gärna veta vilken andrahandsmarknad, tack. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
”Störtdyker på andrahandsmarknaden” Ljuv musik i en hoarders öron:)

Skämt åsido så tror jag det finns rum för både purister och posörer. Det är nog till och med så att båda kanske behövs. Än så länge tycker jag det balanseras ganska väl från Panerais sida.

Är väl snarare så att hela klockindustrin (som lyx- och statussymbol) förr eller senare närmar sig kanten för när det blir andra statussymboler som gäller.

De stora hajarna klarar sig nog ändå, eller i alla fall längre. Panerai ligger lite på gränsen där tror jag.

Jag räknar iskallt med att täcka ev förlust med min gamla frimärkssamling
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har deltagit i den här diskussionen otaliga ggr i diverse Facebook-grupper. Kanske mest i Panerai connection (Eric Ashers grupp).
Min absoluta inställning är att Panerai drivits av Richemont på ett sätt som långsiktigt skadar varumärket. Man har försökt accelerera tillväxt genom att tillfredställa varenda jäkla målgrupp som kan tänkas vara intresserade av klockor och på så sätt glömt bort sin historia och ursprung. Jämför med Rolex, Patek och AP som även om de släpper nytt inte gör det på bekostnad av sin egen historia. Panerai säljer vad som helst - till vem som helst. Vill du ha en mindre klocka? Absolut, varsågod. Vill du ha ett dress-ur? Inga problem. Vill du ha en till bronzo? Vi sa ju iofs att vi inte skulle göra fler men vafan, kan vi tjäna pengar så gör vi en till!

Man anställer puckon på marknadssidan som blir alldeles för tongivande i allt från r&d till sälj. Det optimala beviset på haveriet var deras egna social-konto som absolut skulle hoppa på trenden med UGC (user generated content) men inte kunde ett skit om klockor. Därför re-postade man massa fejkade Panerai. När användare uppmärksammade det så blockade man dem och tog bort kommentarerna.
För min del hade det varit betydligt bättre med en långsammare tillväxt och ett större fokus på att hålla sin kurs.

Det som räddat Panerai (tror jag) är dess popularitet i vissa marknader, däribland Hong Kong.

Med allt detta sagt så kan inte Panerai bli nästa Patek, Rolex eller AP. Om man däremot tittar på vad VC gjort (som också är Richemont-ägda) så kan man iaf ta sig tillbaka till ett läge där man inte devalverar sitt varumärke och i nästa steg stärka det.

Så, slut på rant.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har deltagit i den här diskussionen otaliga ggr i diverse Facebook-grupper. Kanske mest i Panerai connection (Eric Ashers grupp).
Min absoluta inställning är att Panerai drivits av Richemont på ett sätt som långsiktigt skadar varumärket. Man har försökt accelerera tillväxt genom att tillfredställa varenda jäkla målgrupp som kan tänkas vara intresserade av klockor och på så sätt glömt bort sin historia och ursprung. Jämför med Rolex, Patek och AP som även om de släpper nytt inte gör det på bekostnad av sin egen historia. Panerai säljer vad som helst - till vem som helst. Vill du ha en mindre klocka? Absolut, varsågod. Vill du ha ett dress-ur? Inga problem. Vill du ha en till bronzo? Vi sa ju iofs att vi inte skulle göra fler men vafan, kan vi tjäna pengar så gör vi en till!

Man anställer puckon på marknadssidan som blir alldeles för tongivande i allt från r&d till sälj. Det optimala beviset på haveriet var deras egna social-konto som absolut skulle hoppa på trenden med UGC (user generated content) men inte kunde ett skit om klockor. Därför re-postade man massa fejkade Panerai. När användare uppmärksammade det så blockade man dem och tog bort kommentarerna.
För min del hade det varit betydligt bättre med en långsammare tillväxt och ett större fokus på att hålla sin kurs.

Det som räddat Panerai (tror jag) är dess popularitet i vissa marknader, däribland Hong Kong.

Med allt detta sagt så kan inte Panerai bli nästa Patek, Rolex eller AP. Om man däremot tittar på vad VC gjort (som också är Richemont-ägda) så kan man iaf ta sig tillbaka till ett läge där man inte devalverar sitt varumärke och i nästa steg stärka det.

Så, slut på rant.

Fast det är här som det blir en rätt intressant diskussion.
För den inbitne svider det ju när det blir reproduktion av något som tidigare varit uttalat som begränsat men ur ett företagsperspektiv är det ju givet att de kränger efter bästa förmåga och i förlängningen säkrar sin egna överlevnad.

Å ena sidan köper jag att de ska vara trogna sin historia men å andra sidan har vi ju fått en grymt rolig utveckling på exempelvis Sub-sidan som hade kunnat ske utan bekostnad på de mer traditionella klockorna. Kanske hade ett mer sunt sätt varit att låta en produktlinje få vara lite mer ”labb” och sedan varit återhållsamma på andra delar av utbudet.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Fast det är här som det blir en rätt intressant diskussion.
För den inbitne svider det ju när det blir reproduktion av något som tidigare varit uttalat som begränsat men ur ett företagsperspektiv är det ju givet att de kränger efter bästa förmåga och i förlängningen säkrar sin egna överlevnad.

Å ena sidan köper jag att de ska vara trogna sin historia men å andra sidan har vi ju fått en grymt rolig utveckling på exempelvis Sub-sidan som hade kunnat ske utan bekostnad på de mer traditionella klockorna. Kanske hade ett mer sunt sätt varit att låta en produktlinje få vara lite mer ”labb” och sedan varit återhållsamma på andra delar av utbudet.
Jag är måhända inte så inbiten, och jag kanske bara har projicerat mitt eget tänk på andra här, men jag har föreställt mig att folk har köpt Panerai:er mest för att de gillar utseende och känsla. Sekundärt har det varit att man skulle ha köpt något limiterat, eller något man är ensam om, etc. Visst, det svider i @metamorfos när 995 gick att få tag på utanför boutiques, men det är inte så att han lackar ur och slår sönder sina pannor för det.

Det mesta av vad jag hört från utanför detta lilla träsk är vad jag skulle klassa som fanatism (vilket jag iofs då också blivit anklagad för av icke-paneristis, men det föreställer jag mig är en projicering från deras sida på mig), och det som är intressant är väl att höra hur det egentligen går med försäljningssiffror etc. Om det går dåligt för Panerai så gör de ju något fel. Om det går bra, och det verkar hålla i sig över längre tid (vilket jag tycker klagomålen mot 1312-varianterna och Venti och kovändningarna därefter tyder på), så är det väl inget problem? Då är det väl bara de högljudda som får ont i håret och blir plattfötter?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fast det är här som det blir en rätt intressant diskussion.
För den inbitne svider det ju när det blir reproduktion av något som tidigare varit uttalat som begränsat men ur ett företagsperspektiv är det ju givet att de kränger efter bästa förmåga och i förlängningen säkrar sin egna överlevnad.

Å ena sidan köper jag att de ska vara trogna sin historia men å andra sidan har vi ju fått en grymt rolig utveckling på exempelvis Sub-sidan som hade kunnat ske utan bekostnad på de mer traditionella klockorna. Kanske hade ett mer sunt sätt varit att låta en produktlinje få vara lite mer ”labb” och sedan varit återhållsamma på andra delar av utbudet.

Jag har inget emot innovation - tvärt om. Men det här är ju inte innovation. Det är bara att ge alla - allt.
Lab-grejerna diggar jag. Subbarna - likaså. Upplevelse-grejerna - klockrent. Men att med Panerai's historia släppa klockor som inte tål vatten är tamigfan bedrövligt.

Vidare så är 789 releaser med 49 olika färger i alla storlekar known to man något som stör mig. Det är sånt H&M bör satsa på - inte ett bolag som siktar på att vara premium.
 
Topp