• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai’s ställning på marknaden framåt?

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inget emot innovation - tvärt om. Men det här är ju inte innovation. Det är bara att ge alla - allt.
Lab-grejerna diggar jag. Subbarna - likaså. Upplevelse-grejerna - klockrent. Men att med Panerai's historia släppa klockor som inte tål vatten är tamigfan bedrövligt.

Vidare så är 789 releaser med 49 olika färger i alla storlekar known to man något som stör mig. Det är sånt H&M bör satsa på - inte ett bolag som siktar på att vara premium.
Rolex gör väl exakt så? Tudor likaså? Alla färger i 33, 36, 39, 41? Om Panerai gjorde så hade jag varit lycklig. Massor med små 42mm modeller jag vill ha i 44 eller 47 tack.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Rolex gör väl exakt så? Tudor likaså? Alla färger i 33, 36, 39, 41? Om Panerai gjorde så hade jag varit lycklig. Massor med små 42mm modeller jag vill ha i 44 eller 47 tack.

För vissa modeller endast. Och hur står sig de modellerna? Inte så värst bra va?

Såhär: OP släppte nya modeller förut också, hela tiden. Men i begränsad upplaga och alla följde (ish) DNA. Gott så, det var Panerais ”sätt”.

Sen adderade man serie på serie men fortsatte med ovanstående. Rolex har inte adderat produktserier i alls samma utsträckning.

Jag kan ha fel men från mitt perspektiv gick det inflation i OPs släpp. Sen gick det inflation i inflationen och där någonstans hade varumärket fallit som en sten.

Jag är övertygad om att om man fortsatt med att släppa färre släpp så hade varumärket stått sig bättre och andrahandsvärdet fortsatt varit skyhögt. Men som sagt, jag kan ha fel.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
För vissa modeller endast. Och hur står sig de modellerna? Inte så värst bra va?

Såhär: OP släppte nya modeller förut också, hela tiden. Men i begränsad upplaga och alla följde (ish) DNA. Gott så, det var Panerais ”sätt”.

Sen adderade man serie på serie men fortsatte med ovanstående. Rolex har inte adderat produktserier i alls samma utsträckning.

Jag kan ha fel men från mitt perspektiv gick det inflation i OPs släpp. Sen gick det inflation i inflationen och där någonstans hade varumärket fallit som en sten.

Jag är övertygad om att om man fortsatt med att släppa färre släpp så hade varumärket stått sig bättre och andrahandsvärdet fortsatt varit skyhögt. Men som sagt, jag kan ha fel.
Andrahandsvärdet Har verkligen inte går ned. De som företag tycks gå bättre med diversifiering. Och jag är väldigt glad över många av de nya modellerna. Kort sagt, jag tycker inte att du har rätt alls :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är ett högt andrahandsvärde automatiskt detsamma som framgång och starkt varumärke? Det går ju inte att ifrågasätta Rolex på detta område men det är ju inte klockintresset som skapat detta, snarare spekulation.

Jag är personligen urless på Rolex och den spekulation som kommer med dem och överskuggar iaf det jag tycker är kul med klockor.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Andrahandsvärdet Har verkligen inte går ned. De som företag tycks gå bättre med diversifiering. Och jag är väldigt glad över många av de nya modellerna. Kort sagt, jag tycker inte att du har rätt alls :)

Jag vet inte hur länge du varit med i Panerai-träsket men ett tag var Panerais andrahandsvärde värre än vad Rolex är nu. Sett till det har de absolut sjunkit.

Men mitt i allt detta så älskar jag fortfarande Panerai, vi har setts på GTG tex. Jag skulle bara hellre sett ett mer varsamt agerande med ett så fint varumärke.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är måhända inte så inbiten, och jag kanske bara har projicerat mitt eget tänk på andra här, men jag har föreställt mig att folk har köpt Panerai:er mest för att de gillar utseende och känsla. Sekundärt har det varit att man skulle ha köpt något limiterat, eller något man är ensam om, etc. Visst, det svider i @metamorfos när 995 gick att få tag på utanför boutiques, men det är inte så att han lackar ur och slår sönder sina pannor för det.

Det mesta av vad jag hört från utanför detta lilla träsk är vad jag skulle klassa som fanatism (vilket jag iofs då också blivit anklagad för av icke-paneristis, men det föreställer jag mig är en projicering från deras sida på mig), och det som är intressant är väl att höra hur det egentligen går med försäljningssiffror etc. Om det går dåligt för Panerai så gör de ju något fel. Om det går bra, och det verkar hålla i sig över längre tid (vilket jag tycker klagomålen mot 1312-varianterna och Venti och kovändningarna därefter tyder på), så är det väl inget problem? Då är det väl bara de högljudda som får ont i håret och blir plattfötter?

Jag tycker det är tråkigt att det backade på boutique edition, men nu verkar de göra det överlag som bolag så jag förstår det även om jag är irriterad. Men, livet fortgår.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte hur länge du varit med i Panerai-träsket men ett tag var Panerais andrahandsvärde värre än vad Rolex är nu. Sett till det har de absolut sjunkit.

Men mitt i allt detta så älskar jag fortfarande Panerai, vi har setts på GTG tex. Jag skulle bara hellre sett ett mer varsamt agerande med ett så fint varumärke.
Aha. Vi har setts. Du kallades något annat då, måhända?

Låt säga att Panerai hade hanterat varumärket mer åt det hållet du önskat ... hade de funnits kvar då? Richemont kanske hade tyckt att det här var ju inte lönsamt. Här säljer vi ju bara klockor till nördar. Bäst vi höjer priserna 17 gånger mer än klockorna kostar nu så vi får in något per endaste såld klocka.

Jag kom in i en era av Panerai när 359 och marina boutique editions dök upp, dvs. dirty dials, ecru-style. Och nu har de uppenbarligen lyssnat alldeles för mycket på puristpacket, för nu görs det typ bara grönfärgad lysmassa igen. Det är jobbigt för mig att de ska envisas med att gå tillbaka till en era med mest omatchande färgkombinationer (typ blått och grönt i kombo - 082 vs. 1085) för jag råkar ha bra färgseende :D

Skojar lite, jag vill egentligen bara göra en poäng att de uppenbarligen försöker handskas varsamt med varumärket, dvs. göra klockor som de gjorde dem mellan 2000-2010, en era där jag inte gillar många modeller, tycker det mesta ser hemskt ut. Smaken är som baken och det är kanske bara det som är problemet?

Isåfall ... jag håller med om att de klantat sig med varumärket emellanåt, exempelvis när de repostar repliker, men jag tycker definitivt att de tar hand om nördarna (enligt ovan + year of the radiomir etc. (med ecru som tur är :) )) OCH öppnar för nya marknader. De behöver ju tjäna pengar, och jag har sett avsevärt mer korkade manövrar hos företag när det kommer till sånt.

Så .. win-win? Om inte så börjar jag tro att det som egentligen lockar är att känna att man tjänar pengar på klockorna, och om så är fallet så vill jag förtydliga att jag är med i den här leken för att jag gillar känslan av att kunna äga klockor med en design jag gillar. Ett exempel är att Panerai ännu inte lyckats göra en modern submersible med samma goa känsla och stil som min billiga Magrette med apkasst andrahandsvärde. :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Btw, jag vet inte om det är en indikator riktigt, men jag tror inte den här avdelningen någonsin haft så många "nya" som dykt upp och frågat om allsköns olika modeller. Folk i Sverige verkar nyligen ha fått upp ögonen för Panerai, så den marknaden tycks ha växt. :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Aha. Vi har setts. Du kallades något annat då, måhända?

Låt säga att Panerai hade hanterat varumärket mer åt det hållet du önskat ... hade de funnits kvar då? Richemont kanske hade tyckt att det här var ju inte lönsamt. Här säljer vi ju bara klockor till nördar. Bäst vi höjer priserna 17 gånger mer än klockorna kostar nu så vi får in något per endaste såld klocka.

Jag kom in i en era av Panerai när 359 och marina boutique editions dök upp, dvs. dirty dials, ecru-style. Och nu har de uppenbarligen lyssnat alldeles för mycket på puristpacket, för nu görs det typ bara grönfärgad lysmassa igen. Det är jobbigt för mig att de ska envisas med att gå tillbaka till en era med mest omatchande färgkombinationer (typ blått och grönt i kombo - 082 vs. 1085) för jag råkar ha bra färgseende :D

Skojar lite, jag vill egentligen bara göra en poäng att de uppenbarligen försöker handskas varsamt med varumärket, dvs. göra klockor som de gjorde dem mellan 2000-2010, en era där jag inte gillar många modeller, tycker det mesta ser hemskt ut. Smaken är som baken och det är kanske bara det som är problemet?

Isåfall ... jag håller med om att de klantat sig med varumärket emellanåt, exempelvis när de repostar repliker, men jag tycker definitivt att de tar hand om nördarna (enligt ovan + year of the radiomir etc. (med ecru som tur är :) )) OCH öppnar för nya marknader. De behöver ju tjäna pengar, och jag har sett avsevärt mer korkade manövrar hos företag när det kommer till sånt.

Så .. win-win? Om inte så börjar jag tro att det som egentligen lockar är att känna att man tjänar pengar på klockorna, och om så är fallet så vill jag förtydliga att jag är med i den här leken för att jag gillar känslan av att kunna äga klockor med en design jag gillar. Ett exempel är att Panerai ännu inte lyckats göra en modern submersible med samma goa känsla och stil som min billiga Magrette med apkasst andrahandsvärde. :D

(Det fetade) stämmer.
Om Panerai hade hanterat varumärket som jag ville så hade man absolut funnits. Precis som Rolex inte gick under när "alla" skulle ha offshores och big bangs. För mig handlar inte varumärkesstrategi om att hoppa på varenda trend utan att stå upp för det genuina du har i din historia, ditt arv och utveckla det i enlighet med det.

Panerai's storhetstid var innan det du nämner. Jag tycker att man där och då blev besatt med tillväxt och släppte sin varumärkesstrategi (limiterat antal, limiterat antal produktserier). Att addera produktserier och färgkombinationer är rimligt - men inte i den mängd som Panerai gjorde.

Och det handlar alltså inte om att jag inte vill att Panerai tjänar pengar. Det handlar om att jag vill att de tittar på bottom line, inte top.

Jag har inte köpt en enda klocka för att tjäna pengar på dem. Kommer aldrig göra det heller. Finns betydligt bättre sätt att investera sina pengar än klockor (IMO).
Med allt detta sagt så tycker jag mig se en viss ljusning i hur man hanterat varumärket sista 1-2 åren. Och jag ser med tillförsikt fram emot utvecklingen.

Jag är verkligen inte en ur-purist. Jag tycker till exempel denna var asball:

Panerai-Luminor-Marina-Carbotech-PAM01118-Limited-Edition-2.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
(Det fetade) stämmer.
Om Panerai hade hanterat varumärket som jag ville så hade man absolut funnits. Precis som Rolex inte gick under när "alla" skulle ha offshores och big bangs. För mig handlar inte varumärkesstrategi om att hoppa på varenda trend utan att stå upp för det genuina du har i din historia, ditt arv och utveckla det i enlighet med det.

Panerai's storhetstid var innan det du nämner. Jag tycker att man där och då blev besatt med tillväxt och släppte sin varumärkesstrategi (limiterat antal, limiterat antal produktserier). Att addera produktserier och färgkombinationer är rimligt - men inte i den mängd som Panerai gjorde.

Och det handlar alltså inte om att jag inte vill att Panerai tjänar pengar. Det handlar om att jag vill att de tittar på bottom line, inte top.

Jag har inte köpt en enda klocka för att tjäna pengar på dem. Kommer aldrig göra det heller. Finns betydligt bättre sätt att investera sina pengar än klockor (IMO).
Med allt detta sagt så tycker jag mig se en viss ljusning i hur man hanterat varumärket sista 1-2 åren. Och jag ser med tillförsikt fram emot utvecklingen.

Jag är verkligen inte en ur-purist. Jag tycker till exempel denna var asball:

Panerai-Luminor-Marina-Carbotech-PAM01118-Limited-Edition-2.jpg
Tack för svaret. Jag förstår dig lite mer. Fast det är en sak som skaver ännu ...

"Panerai's storhetstid var innan det du nämner." ... jag tror jag nämnde hela Vendome/Richemont-eran ungefär, dvs. från 98 och framåt, fast jag skrev nog från 2000. Men vad jag försöker säga är att som du säkert vet så höll ju Panerai på att gå i konkurs från typ början av 80-talet fram till att de mer eller mindre faktiskt gjorde det och Richemont köpte upp dem. Så, det flög inte så värst bra för dem. Jag håller med om att modellerna de hade före 98 är de finaste, men det var inte deras storhetstid. De hankade sig fram och det kan vi inte begära att företag gör bara för att göra köparna överlyckliga. Det måste finnas en balans där. Den balansen tycker jag att dagens Panerai lyckas med. Win-win som jag sa.

När Richemont satte igång så byggde de alla möjliga konstiga modeller. Kolla bara på alla referenser från 0 till 200 typ, som i alla fall i våra kretsar här inte är speciellt populära undantaget några få som 111 och 005 typ. Det är seriöst inte många modeller där som folk vill ta i med tång. Man får inte fantastiskt mycket pengar för en 048 på andrahandsmarknaden exempelvis. Det var när 127 och 232 m.fl. dök upp som det började bli lite hype, och de är ju plankningar av vintage Panerai, något som Panerai har fortsatt med i exempelvis 372 och 720/721, som kom nyligen.

Men ... jag föreställer mig att vi egentligen pratar lite om samma saker, men ser på dem på bara lite annorlunda sätt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret. Jag förstår dig lite mer. Fast det är en sak som skaver ännu ...

"Panerai's storhetstid var innan det du nämner." ... jag tror jag nämnde hela Vendome/Richemont-eran ungefär, dvs. från 98 och framåt, fast jag skrev nog från 2000. Men vad jag försöker säga är att som du säkert vet så höll ju Panerai på att gå i konkurs från typ början av 80-talet fram till att de mer eller mindre faktiskt gjorde det och Richemont köpte upp dem. Så, det flög inte så värst bra för dem. Jag håller med om att modellerna de hade före 98 är de finaste, men det var inte deras storhetstid. De hankade sig fram och det kan vi inte begära att företag gör bara för att göra köparna överlyckliga. Det måste finnas en balans där. Den balansen tycker jag att dagens Panerai lyckas med. Win-win som jag sa.

När Richemont satte igång så byggde de alla möjliga konstiga modeller. Kolla bara på alla referenser från 0 till 200 typ, som i alla fall i våra kretsar här inte är speciellt populära undantaget några få som 111 och 005 typ. Det är seriöst inte många modeller där som folk vill ta i med tång. Man får inte fantastiskt mycket pengar för en 048 på andrahandsmarknaden exempelvis. Det var när 127 och 232 m.fl. dök upp som det började bli lite hype, och de är ju plankningar av vintage Panerai, något som Panerai har fortsatt med i exempelvis 372 och 720/721, som kom nyligen.

Men ... jag föreställer mig att vi egentligen pratar lite om samma saker, men ser på dem på bara lite annorlunda sätt.

Jag tror du har rätt. 😊
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Vad tycks om detta


Känns ju inte trogivande när dom verkar mörka vad det är för verk i klockan
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycks om detta


Känns ju inte trogivande när dom verkar mörka vad det är för verk i klockan
Vi har pratat om det här i den allmänna tråden. Det är trist men tyvärr inget som gör att de flesta av oss klafsar ur Paneraiträsket.
 
  • Like
Reactions: D.B

azcii

Patek
2-Faktor
Vad tycks om detta


Känns ju inte trogivande när dom verkar mörka vad det är för verk i klockan
Redan diskuterats i allmänna tråden:

Kort sagt kan man säga att Panerais marknadsavdelning (främst de ansvariga för deras sociala medier) gjorde bort sig igen.

För mig personligen är det dock inte någon jättestor deal... Aldrig köpt Panerai pga urverken.. Har nästan föredragit ETA-verken framför in-house verken.

Förstår inte varför just denna nyhet blev så stor som den blev. Tycker det finns viktigare saker som borde uppmärksammats mer.. T.ex. att de reverta 995 från att vara en limited edition som endast säljs i boutiquer till en vanlig serie som går att köpa hos valfri AD.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad tycks om detta


Känns ju inte trogivande när dom verkar mörka vad det är för verk i klockan
Fast saken är väl inte att de mörkar. Det framgår ju på urverket vad det faktiskt är. Vad som hände var ju att en medarbetare på sociala medier oförsiktigt hasplade ur sig att det var inhouse.

Sedan väger utspel som detta inte speciellt tungt:

According to a reliable brand insider, the Panerai boutiques were instructed from the very beginning to refer to the P.9200 as in-house movement. This directive came from the very top. There are several confirmed cases in which the boutiques told buyers of the new chronographs the P.9200 is a “manufacture” or “in-house” movement.”
 
  • Like
Reactions: D.B

D.B

Cartier
2-Faktor
Jag fattade det lite som att panerai hävdat att det va ett inhouse verk från början men ändrat efter att denna infon kommit ut.
Men nog tycker man panerai kan ha ett finare verk i en 200k + klocka
 
Det är väl bara att inse att vi klocknördar som gillar märket för dess historia och kan (iallafall kunde) rabbla referenser numera står för en väldigt liten del av Panerai's totala försäljning...det är inte som förut när Panerai var en rolig uddaklocka som dom allra flesta tyckte var för stor och dom flesta inte ens kände till märket -hela den grejjen dog väl med Expandables...nu är väl Panerai en naturlig del av klockvärlden och ett märke i mängden....personligen så gillar jag inte dom nya (otippat eller hur) men förstår hur dom tänker, dom är inget litet företag som skapar klockor åt klocknördar, dom vill sälja så mycket som möjligt och det gör man genom att tillgodose så många behöv som möjligt....om det är bra eller dåligt i långa loppet är såklart svårt att veta men dom vill nu pressa ut så mycket som möjligt medan hypen är där....

Jag ser Bell & Ross som ett roligt/prisvärt alternativ/komplement till Panerai, lite samma stuk med en unik design....och ett märke/design som man antingen älskar eller hatar, som Panerai var förut....
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Redan diskuterats i allmänna tråden:

Kort sagt kan man säga att Panerais marknadsavdelning (främst de ansvariga för deras sociala medier) gjorde bort sig igen.

För mig personligen är det dock inte någon jättestor deal... Aldrig köpt Panerai pga urverken.. Har nästan föredragit ETA-verken framför in-house verken.

Förstår inte varför just denna nyhet blev så stor som den blev. Tycker det finns viktigare saker som borde uppmärksammats mer.. T.ex. att de reverta 995 från att vara en limited edition som endast säljs i boutiquer till en vanlig serie som går att köpa hos valfri AD.

Blir ju alltid en stor grej när bolag blåljuger och blir påkomna. Mig retar det nåt gudlöst. Måste sitta ignoranta idioter på Panerai. Vet inte ens vem deras CMO är, än mindre head of R&D men bägge borde få sparken omedelbart.

Men i sak håller jag med dig. Hade inte haft några t emot om de kört eta. Allra helst hade jag sett en outsourcing till Rolex och Angelus men det lär inte hända. 😁
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag bryr mig nog bara, som jag sagt tidigare, om priset på det hela. När det nu är ett ETA-verk så kanske de hade kunnat tänka sig att sälja fanskapet lite billigare, men nä...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Läst på flera forum att Panerai är på utförsglid och att populäriteten dalar... Men den har väl alltid gått upp och ner för Panerai? Tror ni att det finns risk för märket och att det inte kommer finnas kvar? Vore ju fantastiskt tråkigt också nu när jag köpt en...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Läst på flera forum att Panerai är på utförsglid och att populäriteten dalar... Men den har väl alltid gått upp och ner för Panerai? Tror ni att det finns risk för märket och att det inte kommer finnas kvar? Vore ju fantastiskt tråkigt också nu när jag köpt en...

Vad för forum?
Vill påstå att det varit rätt konstant likadant de sista 15 åren typ?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vad för forum?
Vill påstå att det varit rätt konstant likadant de sista 15 åren typ?
Folk dyker upp med jämna mellanrum på paneristi.com, på facebook paneristi, på andra klockforum, och bashar det senaste med Panerai. Det är standard som du säger. :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag vill hävda att 2021 varit ett grymt år för Panerai. Jag tycker att det är uppenbart att de tar kliv i rätt riktning.

Smolket i bägaren är väl i vanlig ordning urverken.
Jag har inte några problem med ETA. Jag älskar dem och det känns fullt logiskt att ha dem i en toolwatch av många anledningar.
Det går dock inte att ducka för sitsen de satt sig i där de dels vill vara high end-tillverkare och borsta bort lite av historiken av att vara mer verktyg än finklocka.
Då var exempelvis 9010 ett ypperligt sätt att göra det på men att nu (återigen - jag fattar varför) släppa det till förmån för ett nytt tredjeparttillverkat ger onödig badwill. Lite tokig timing helt enkelt.

Sedan kan man ge dem skit för Brabus-samarbetet, tycka att ett koncept med en datortillverkare eller att knäppa på en klättrare en dykarklocka är hål i huvudet. Men det går inte att ducka för det faktum att det är ju de modellerna som får medialt utrymme. Och det är ju syftet.

Vad jag hade velat se mer av är att de lyfter fram sina ”meet & potatos-klockor” mer när tiden är kommen.
Högre tryck på de klassiska luminor och en 44mm sub och så tror jag att allt är gott.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag vill hävda att 2021 varit ett grymt år för Panerai. Jag tycker att det är uppenbart att de tar kliv i rätt riktning.

Smolket i bägaren är väl i vanlig ordning urverken.
Jag har inte några problem med ETA. Jag älskar dem och det känns fullt logiskt att ha dem i en toolwatch av många anledningar.
Det går dock inte att ducka för sitsen de satt sig i där de dels vill vara high end-tillverkare och borsta bort lite av historiken av att vara mer verktyg än finklocka.
Då var exempelvis 9010 ett ypperligt sätt att göra det på men att nu (återigen - jag fattar varför) släppa det till förmån för ett nytt tredjeparttillverkat ger onödig badwill. Lite tokig timing helt enkelt.

Sedan kan man ge dem skit för Brabus-samarbetet, tycka att ett koncept med en datortillverkare eller att knäppa på en klättrare en dykarklocka är hål i huvudet. Men det går inte att ducka för det faktum att det är ju de modellerna som får medialt utrymme. Och det är ju syftet.

Vad jag hade velat se mer av är att de lyfter fram sina ”meet & potatos-klockor” mer när tiden är kommen.
Högre tryck på de klassiska luminor och en 44mm sub och så tror jag att allt är gott.
Bra inspel! Vad är det för tredjepartsurverk du menar? Lite nybörjare här…
 
Topp