Aha. Vi har setts.
Du kallades något annat då, måhända?
Låt säga att Panerai hade hanterat varumärket mer åt det hållet du önskat ... hade de funnits kvar då? Richemont kanske hade tyckt att det här var ju inte lönsamt. Här säljer vi ju bara klockor till nördar. Bäst vi höjer priserna 17 gånger mer än klockorna kostar nu så vi får in något per endaste såld klocka.
Jag kom in i en era av Panerai när 359 och marina boutique editions dök upp, dvs. dirty dials, ecru-style. Och nu har de uppenbarligen lyssnat alldeles för mycket på puristpacket, för nu görs det typ bara grönfärgad lysmassa igen. Det är jobbigt för mig att de ska envisas med att gå tillbaka till en era med mest omatchande färgkombinationer (typ blått och grönt i kombo - 082 vs. 1085) för jag råkar ha bra färgseende
Skojar lite, jag vill egentligen bara göra en poäng att de uppenbarligen försöker handskas varsamt med varumärket, dvs. göra klockor som de gjorde dem mellan 2000-2010, en era där jag inte gillar många modeller, tycker det mesta ser hemskt ut. Smaken är som baken och det är kanske bara det som är problemet?
Isåfall ... jag håller med om att de klantat sig med varumärket emellanåt, exempelvis när de repostar repliker, men jag tycker definitivt att de tar hand om nördarna (enligt ovan + year of the radiomir etc. (med ecru som tur är
)) OCH öppnar för nya marknader. De behöver ju tjäna pengar, och jag har sett avsevärt mer korkade manövrar hos företag när det kommer till sånt.
Så .. win-win? Om inte så börjar jag tro att det som egentligen lockar är att känna att man tjänar pengar på klockorna, och om så är fallet så vill jag förtydliga att jag är med i den här leken för att jag gillar känslan av att kunna äga klockor med en design jag gillar. Ett exempel är att Panerai ännu inte lyckats göra en modern submersible med samma goa känsla och stil som min billiga Magrette med apkasst andrahandsvärde.