• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai - En lång resa

Kim

Panerai
Suget och Begäret efter en Panerai har funnits i många år.
Även om inte budgeten funnits där, har passionen alltid funnits där.
Det är något speciellt med Panerai.....:)
BILD1.jpg


När tiden var kommen att köpa finare, riktiga klockor låg prio på helt andra dinkor än Panerai.
Dock köpte jag en XL PO för att känna om jag var mogen för ”Panerai” storlek.

Årets semester innebar en resa till Italien, det kanske var dags att köpa en Panerai på deras hemmaplan?!
Innan avfärd googlade jag upp de städer som skulle besökas, vart kunde jag besöka auktoriserade Panerai handlare och vanliga handlare. Resan kunde börja....

Tåget från Ventimiglia mot San Remo
BILD2.jpg


Omega Planet Ocean XL ref. 2208.50.00


Första stoppet för Panerai var Auxilia Gioielli i Alassio, Dock var det stängt när jag var där, fast det skulle vara öppet!:mad:
BILD3.jpg



Cartier Santos 100 XL ref.W20073X8


Så resan fortsatte….Underbara Noli bjöd på magnifikt utsikt och turkost badvatten.
BILD4.jpg



Seiko Velatura Direct Drive ref. SRH006P1


Nästa Panerai stopp var i Portofino där det finns en riktig Boutique. Dock vart Santa Margherita för trollbindande (det var även alkohol inblandat) så vi missade båten till Portofino….o_O
BILD5.jpg


Resan fortsatte....nästa stopp var Pisa, inte mycket att se.
BILD6.jpg



Rolex Date Just ref.16013

Slutdestination Fireze!
Efter att provat Panerai hos diverse handlare var det dags för "huvudkontoret"
Provade diverse instegmodeller, dock skilde priset inte nämvärt mot Sverige så ett köp kändes inte lika akut.

Hemma igen i Moder Svea, började jakten igen. Jag var i kontakt med handlare utomlands och dessutom några forummedlemmar här på KS. Inget resulterade i ett köp...

Det jag visste var att klockan skulle ha en Sandwich dial, var länge inne på Luminor111 och 510 och dessutom Radiomir 183.
Efter att ha läst på ytterligare så hittade jag 512:an som ingår i nya Radiomir 1940-serien.
Smått förtvivlad åkte jag ner till Nymans UR för att en sista gång prova mig fram till rätt modell.
Eftersom jag var helt inne på en instegmodellerna hade 512:an fallit lite mellan stolarna.
Dessutom var den inte i Panerai ”storlek” ;)
Men väl på handleden så kändes allt rätt, designen,luminor luggarna, storleken, allt var rätt!
Dessutom Överraskande snygg!
Så det hela slutade med ett köp! :)
Tack Nymans UR

En Härlig känsla att öppna lådan för första gången!
BILD7.jpg
BILD8.jpg
Dinkan ger en väldigt elegant intryck, den sitter som ett smäck på handleden med den platta baksidan.
Baksidan erbjuder Safirglas "Open Case Back"
P999 är det minsta och tunnaste verket tillverkat av Panerai i deras fabrik i Neuchâtel, Schweiz.
BILD9.jpg


BILD10.jpg


The Panerai Radiomir 1940 PAM00512

Tillverkningsår: 2013-
Movement: P999/1 Introducerades 2009.
Manuell-Uppvridning, en diameter på 27.4 mm och en tjocklek på 3 mm,
med 19 juveler, 21,600 alternations/timmen och en power reserve på 60 timmar.
P999/1 innehåller totalt 144 komponenter.
Vattentät: 100 m
Boett: Polerat Stål AISI 316L
Tavla: Svart Sandwich
Glas: Safirglas, 1.6 mm tjock Anti-reflective
Diameter: 42 mm
Luggar: 22 mm

Klockan kommer med det svarta Alligator bandet med vita sömmar.
Jag köpte också ett Brunt Alligator band från Panerai passande 1940-serien.
BILD11.jpg

BILD12.jpg


Lite Radiomir Historia

1936 - En prototyp gjordes till dykarna i den Italienska flottan. Den var i 47mm med handdraget urverk. Wire lugs svetsade till boetten. Prototypen gjordes i 10 ex.

1940 - Flottan kom med högre krav på klockan eftersom det skulle vara under vattnet under långa perioder. Så luggarna gjordes solida och starkare, vilket innebar att luggarna gjordes från samma stycke stål som boetten.

1949 - Det var först nu Luminor modellen introducerades

2012 - 1940-Serien introduceras igen.

Lite kuriosa: En av de första företagen som använde Sandwich tavla. För att få "Glow in the dark" effekten användes radioaktiva ämnen/material. Därav namnet Radiomir.

BILD13.jpg


Avslutar med ett Wristshot, Patinan är magisk och ger en värme till tavlan.
BILD14.jpg


Trevlig Helg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ja jävlar va fin den var! Speciellt på brunt läder.
Tack för att du delade med dig.

Förresten, vad listar en sådan på?
 
  • Like
Reactions: Kim

V

Cartier
Antar att det besvara min fråga :)

image.jpg


Stort grattis. Tycker att 42mm är alldeles perfekt och att klockan kommer ännu mer till sin rätt i den storleken, en absolut skönhet.

Jag undrar bara över den sista meningen du skrev att " patinan ger värme till tavlan". Jag har inte uppfattat att Panerai har fakepatina på samma sätt som tex på nya Omega 300 eller Tudor Black Bay m.m. utan att det var mer för att matcha sandwich-tavlans lumefärg? Vet du hur de har tänkt där?

Hur som helst...stort grattis igen och tack för ett toppinlägg, 10 italienska attackdykare av 10 i betyg.
 
  • Like
Reactions: Kim

Kim

Panerai
Jag undrar bara över den sista meningen du skrev att " patinan ger värme till tavlan". Jag har inte uppfattat att Panerai har fakepatina på samma sätt som tex på nya Omega 300 eller Tudor Black Bay m.m. utan att det var mer för att matcha sandwich-tavlans lumefärg? Vet du hur de har tänkt där?
Det känns som Lumefärgen på tavlan ska vara "fake" patina. Men jag kan ha fattat fel.
 
Topp