• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai PAM000 eller PAM112?

Skolläraren

Panerai
God dag, kära forum!
Jag går i klockköpstankar till senare under året, om alla planer går som de ska, och min tanke är då att äntligen sätta tänderna i en Panerai. Jag har velat fram och tillbaka ett tag, tittat på modeller och en ändlös uppsjö av wristshots men till slut har jag (troligtvis) kommit fram till de sista två. Nu kommer min fråga.

Jag vet att PAM 112 har sandwich-dial, genomskinlig baksida på boetten och saknar OP-logon på urtavlan, men är det något annat som jag inte har förstått som rättfärdigar prisskillnaden på 10.000:- mellan de två modellerna? Priserna är de jag sett på t.ex. Nymans Ur och Uret, eftersom jag tänker köpa klockan ny då begagnat verkligen inte är min grej.

Ni som sitter på Pannor, eller bara har erfaranhet och åsikter, vad säger ni? Självfallet ska jag titta på dem så snart jag tar mig till huvudstaden nästa gång, men jag vill ändå veta i förväg för det handlar om en ordentlig prisskillnad.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Både jag och Masterkiller har en 112. Många, men inte alla tycker bättre om sandwichtavlan, mig inkluderat. Om du dessutom någon gång vill sälja den är min bedömning att sandwich blir enklare. I övrigt vet jag inte skillnaden.

Spana på PAM 176 och 177 också!
 
Hej,

Det är även små skillnader i verket b.la så är PAM112s verk dekorerat medans PAM000 inte är det men om det är värt 10 lax vet jag inte :D , men framför allt så är det skillnaderna som du nämnde, jag personligen gillar PAM112 bättre pga sandwichtavlan och den renare looken men det är ju en smaksak, MEN sandwich tavlan ger ett djup i tavlan som man inte kanske ser på bilder...

Problemet med att prova och köpa dessa via AD är att dom endast görs mellan 1000 och 2500 per år och det finns 500 AD samt att Sverige är ingen stor marknad så summa summarum är att dom i princip aldrig finns att klämma på och oftast så är det leveranstid på dessa om du vill beställa dom, men jag har ju en PAM112 om du klämma på en om du tar dig till Sthlm...

Sedan så verkar det som att PAM000 är rätt mycket vanligare begagnade än PAM112 om det beror på prisskillnaden vet jag inte?
 

Skolläraren

Panerai
Tack för era svar!

Jag var först väldigt negativt inställd till OP-logon, men den känslan har minskat under senaste tiden. Det kanske inte är den finaste logon i världen, men den är då inte 10.000:- ful! Till en början hade jag funderat på PAM111, men med logon är tavlan alldeles för gryllig för min smak. Försäljning är ingenting jag funderar på särskilt mycket, så andrahandsvärdet spelar ingen större roll.

MK: Tack för erbjudandet! Jag ska absolut ta tillvara på det nästa gång jag tar mig neråt landet!
 

Dawsss

Omega
Jag har precis köpt en 005a. Tycker den är ett bra alternativ! Jag kan inte med tool-klockor med glasbaksida ! Tramsigt! :cool:
 

Dawsss

Omega
Jag sitter och väntar på fedex :) förhoppningsvis får jag den innan helgen. Då kan jag köra en paketöppningstråd så du får se. Jag har bara sett en 005 en gång.. Som masterkiller säger så är det ju inte bara att dansa in hos en AD o kolla. Men då upplevde jag inte alls att tavlan kändes plottrig , utan balanserad. Som sagt, återkommer med bilder så fort jag fått den!
 

naggge

Panerai
Jag tycker du har siktat in dig på helt rätt modeller.
Gillar inte alls sekundvisaren på 005 och 111, tycker ärligt talat den ser lite billig ut.

Gällande valet mellan 000 och 112 så kan jag nog inte hjälpa dig. Vet bara att jag var väldigt nöjd med min 000 jag hade tidigare :) Loggan var från början ingen favorit hos mig heller men den växer på något sätt. Har aldrig klämt på en 112 live så jag har inget direkt att jämföra med.

Grym klocka var 000:an i vilket fall.
DSC_0722.jpg
 
Frågan som jag tycker du ska ställa dig är inte om du gillar loggan eller inte, du verkar ju kunna leva med den och utan den, den stora skillnaden är ju sandwich tavla eller målad tavla....sedan får du fråga dig själv om sandwichtavlan är värd 10lax eller inte....

Pros 112 i min bok
-Sandwichtavla
-Renare tavla
-Gillar glasbaksidan
-Ovanligare

Cons
-Dyrare

Men sedan finns det självklart dom som tycker tvärtom...

Och eftersom ny endast vill köpa nytt från ADså som jag skrev är det inte alltid bara att knata in och köpa dessa hos AD, du kanske kan få en 112a direkt eller en månads väntetid medans 000an är det 1 års väntetid på, eller tvärtom, du borde nog ringa Nymans och kolla vad dom har inne och vad dom har på order så du vet...och ev väntetider...då kanske valet blir givet...
 

David

Bödeln
Sandwich-tavla är helt klart ett måste! I övrigt tycker jag inte att skillnaderna spelar någon större roll, även om jag inte är överförtjust i OP-loggan.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte lika bra fotograf som mk men här kommer några bilder på min 005:a
47914b6395b539ddb20cb77ef07b652f.jpg

0bc667775e15ddc8fac072e1bcf08c43.jpg

3dee04b439155cde7ba53fa288cb9bf5.jpg

IMG-20120504-00078.jpg

576419c1.jpg

025d3a88.jpg


Jag gillar både logon och den lilla subsekunden, tycker just den lilla sekundvisaren är hela grejen med Panerai, eller ere bara jag.. :cool:
Men jag tycker även att sandwichtavlan hör till, det har tyvärr inte min.. Men jag gillarn ändå!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Panerai PAM000 eller PAM112?

Och min 114 på Simona...
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1357647498515.jpg
    uploadfromtaptalk1357647498515.jpg
    41.2 KB · Visningar: 615

Skolläraren

Panerai
Oj, vilket gensvar tråden fick! Tack än en gång till alla och särskilt tack till alla er som lagt in bilder!
Såklart känner jag att om 000 har en lång väntetid på sig så kan jag lika gärna spara ihop lite extra och köpa en 112:a, men jag känner då att jag helst vill se sandwich-tavlan innan jag lägger ut de där extra pengarna.

Titan är ju också ett alternativ, men jag skulle nog helst vilja ha en klocka med mer glänsande finish idag, då min Sinn U1:a redan är grå och hård. Samma sak där, jag tänker absolut inte välja bort något innan jag har tittat och klämt på det, så alternativen finns självklart kvar! Antar att 176:an har sandwich och genomskinlig baksida?

Sedan vet jag att det är en förlustaffär att köpa en klocka sprillans ny, men jag lider av lite tvångstankar och kan därför inte tänka mig att ha begagnade klockor, bilar eller kläder. Inte en egenhet som gör det lättare ekonomiskt, men det kan jag inte göra något åt.
 

Snårtas

Rolex
Beroende på hur besatt du är - kolla upp vilka "flagship stores" som finns. Dessa säljer endast Panerai! Finns en förteckning på Panerais hemsida. Utan att ha några belägg så har de fler klockor i lager än en "vanlig" AD. Det finns ett antal i Europa, även om tyngdpunkten ligger på Asien och USA.
Du kan ju alltid ringa och kolla innan du bokar en resa på vinst och förlust.

Bifogar en bild på min PAM177 som köptes på Panerai i Hong Kong. Såldes dock för ett par veckor sedan.

Sandwichtavla är en no brainer IMHO.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    316.6 KB · Visningar: 585

Skolläraren

Panerai
Vinst och förlust är det aldrig, då jag befinner mig i Stockholm minst en gång per år för Stockholm Ink Bash med sambon och hennes familj. Självklart ska jag slå en signal innan jag far dit om det blir något annat tillfälle under året.
 

Snårtas

Rolex
Jag var nog otydlig inser jag. Det finns inget Officine Panerai i Sthlm, endast Nymans Ur som är AD. Och jag tror Nymans inte har mycket inne vad det gäller instegsmodellerna. När jag letade PAM000 så var det 2 års väntetid på den på Nymans i Sthlm. Eller så såg jag inte likvid ut och fick ett oriktigt besked, vilket har behandlats av forumet i en annan tråd (hissa eller dissa din AD, eller nåt liknande)

Närmaste OP-boutique är Paris...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Snårtas skrev:
Beroende på hur besatt du är - kolla upp vilka "flagship stores" som finns. Dessa säljer endast Panerai! Finns en förteckning på Panerais hemsida. Utan att ha några belägg så har de fler klockor i lager än en "vanlig" AD. Det finns ett antal i Europa, även om tyngdpunkten ligger på Asien och USA.
Du kan ju alltid ringa och kolla innan du bokar en resa på vinst och förlust.

Bifogar en bild på min PAM177 som köptes på Panerai i Hong Kong. Såldes dock för ett par veckor sedan.

Sandwichtavla är en no brainer IMHO.
Hur är priserna hos Panerai i HK?
Anledningen till min fråga är att brorsan ska till HK för att bla köpa en klocka. Han vet dock inte vad han ska ha än.
 

Skolläraren

Panerai
Det skulle ju kunna vara ett alternativ i värsta fall, jag tror säkert sambon skulle bli glad över en weekend till Paris om de har den inne. Tack för tipset och klargörandet!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Någon som har varit eller till och med handlat på Panerai San Giovanni i Florens? Det ska ju vara "ur"butiken. Hade jag varit i köpartagen så hade en resa dit lätt varit aktuell.
 
Zed skrev:
Någon som har varit eller till och med handlat på Panerai San Giovanni i Florens? Det ska ju vara "ur"butiken. Hade jag varit i köpartagen så hade en resa dit lätt varit aktuell.


Nej har inte varit där MEN har planer att åka till Florens och då är ett besök där givet...


Orologeria-Svizzera-Panerai.jpg


Nu
2001.jpg
 

Snårtas

Rolex
DW6900MS skrev:
Snårtas skrev:
Beroende på hur besatt du är - kolla upp vilka "flagship stores" som finns. Dessa säljer endast Panerai! Finns en förteckning på Panerais hemsida. Utan att ha några belägg så har de fler klockor i lager än en "vanlig" AD. Det finns ett antal i Europa, även om tyngdpunkten ligger på Asien och USA.
Du kan ju alltid ringa och kolla innan du bokar en resa på vinst och förlust.

Bifogar en bild på min PAM177 som köptes på Panerai i Hong Kong. Såldes dock för ett par veckor sedan.

Sandwichtavla är en no brainer IMHO.
Hur är priserna hos Panerai i HK?
Anledningen till min fråga är att brorsan ska till HK för att bla köpa en klocka. Han vet dock inte vad han ska ha än.
När jag var där 2007 så var listpriserna 10-15% lägre än i Sverige. Det är nog rätt stor rörlighet beroende på förhållandet USD/EUR/HKD, har ingen aning om hur det ser ut idag. Spontant skulle jag säga att priserna i HK har närmat sig Europa eftersom Kina numer är Panerais största marknad. Men om det är frågan om att överhuvudtaget få tag på en instegsmodell så spelar det kanske ingen roll om priset är det samma som i Sverige.
Det finns säkert andra som vet bättre, om inte här så på forumet för Paneristi.
 
Topp