• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai PAM50 - humlan som flyger.

niclashill

Cartier
Den har egentligen alla fel.

Den är för liten, har stållänk och ett gammalt ETA-verk som jämfört med en senare tids Rolexverk låter närmast som en skördetröska när man rör den. Och inga papper eller box fick jag heller.

Men när jag öppnade no name-lådan från tyska säljaren så tog det bara några tick från gamla ETA-verket för att börja inse att detta var något speciellt. Nu en sommar senare vet jag.

Kort sammanfattning. Storleken är perfekt. Jag är van vid 40 millimeters Rolex, och även om denna har samma storlek enligt faktabladen, känns den mer som en 42 millimeters - magin med en större urtavla, såklart. Jag har haft större klockor, men jag återkommer alltid till 40 (ibland t o m 38). Jag har gått och smyggillat Panerais utseende innan, nu fick jag den i rätt storlek.

Men det som överraskade mig var känslan.
Klockan är gedigen. Runt gamla Valjoux-verket har Panerai lyckats få till en klocka som närmaste kan beskrivas som en tank. Tung, stabil och förmodligen lika pigg nu som när den rullade ut från fabriken 2003. Och säga vad man vill om detta gamla urverk, men den är pålitlig. Och skulle den braka ihop finns reparationskunskaper kring den överallt.

Men. Detta är inget för puritaner. Den går emot i princip alla Panerai-lagar. Den är för liten, den har stållänk och saknar inhouseverk. Dessutom har den förstoringsglas över datumet. Men på min arm, just nu, är den perfekt. Kommer jag sälja min dweller? Nej. Kommer jag använda den mindre? Ja.

Man ska alltid avsluta med en liknelse, och varför inte? Panerai PAM 50 är humlan som flyger. Det borde inte vara möjligt. Men det är det.

20200915_145151-01-01.jpeg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kul att du hittat rätt!
Sen så ska sägas att just avsaknaden av inhouse-verk är väldigt Panerai. Tittar du på historiska klockor och moderna "vintage" så är detta snarare regeln än undantag.
 

niclashill

Cartier
Kul att du hittat rätt!
Sen så ska sägas att just avsaknaden av inhouse-verk är väldigt Panerai. Tittar du på historiska klockor och moderna "vintage" så är detta snarare regeln än undantag.
Ja, precis, men tänkte på Rolexlägret (som jag fortfarande tillhör). Sedan skulle ovan till recensionsavdelningen, men blev flyttat. Hoppas ni har överseende med det.
 

Caravelle33

Vacheron
Den har egentligen alla fel.

Den är för liten, har stållänk och ett gammalt ETA-verk som jämfört med en senare tids Rolexverk låter närmast som en skördetröska när man rör den. Och inga papper eller box fick jag heller.

Men när jag öppnade no name-lådan från tyska säljaren så tog det bara några tick från gamla ETA-verket för att börja inse att detta var något speciellt. Nu en sommar senare vet jag.

Kort sammanfattning. Storleken är perfekt. Jag är van vid 40 millimeters Rolex, och även om denna har samma storlek enligt faktabladen, känns den mer som en 42 millimeters - magin med en större urtavla, såklart. Jag har haft större klockor, men jag återkommer alltid till 40 (ibland t o m 38). Jag har gått och smyggillat Panerais utseende innan, nu fick jag den i rätt storlek.

Men det som överraskade mig var känslan.
Klockan är gedigen. Runt gamla Valjoux-verket har Panerai lyckats få till en klocka som närmaste kan beskrivas som en tank. Tung, stabil och förmodligen lika pigg nu som när den rullade ut från fabriken 2003. Och säga vad man vill om detta gamla urverk, men den är pålitlig. Och skulle den braka ihop finns reparationskunskaper kring den överallt.

Men. Detta är inget för puritaner. Den går emot i princip alla Panerai-lagar. Den är för liten, den har stållänk och saknar inhouseverk. Dessutom har den förstoringsglas över datumet. Men på min arm, just nu, är den perfekt. Kommer jag sälja min dweller? Nej. Kommer jag använda den mindre? Ja.

Man ska alltid avsluta med en liknelse, och varför inte? Panerai PAM 50 är humlan som flyger. Det borde inte vara möjligt. Men det är det.

20200915_145151-01-01.jpeg
Grattis till en klocka som du uppenbarligen gillar och är nöjd med, det är det viktigaste, strunta i vad andra tycker. Personligen har jag absolut inget emot att det sitter annat än inhouse verk i mina Panerai. Då kan dom oftast servas på plats i Sverige och slipper åka på långsemester till mer kontinentala spa.
 

niclashill

Cartier
Grattis till en klocka som du uppenbarligen gillar och är nöjd med, det är det viktigaste, strunta i vad andra tycker. Personligen har jag absolut inget emot att det sitter annat än inhouse verk i mina Panerai. Då kan dom oftast servas på plats i Sverige och slipper åka på långsemester till mer kontinentala spa.
Precis. Och struntat i vad alla säger har jag bevis för. På min handled. :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det finns alltså luminor 44mm med tjocklekar mellan 20mm och 13mm, med tjocka och tunna horn, mer topptunga vs inte alls.
20mm låter bulkigt. Inser att det finns många, men vilken ref tycker du har ”rätt” proportioner, alltså lagom tjock?
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
20mm låter bulkigt. Vilken ref tycker du har ”rätt” proportioner, alltså lagom tjock?
Jag uppskattar de bettarini med 8 dagarsverk (ex. 560) som är 13,5mm men jag har inget emot de andra 3 dagars (ex. 111) som är 14,5mm. Jag gillar också 1950 automatisk (ex. 1312) som är 15,5mm, fast de äldre (ex. 312) som är 18mm tycker jag är för tjocka (och topptunga). Så, mellan 13,5 och 15,5 känns rätt.

Bettarini (3 dagars eller 8 dagars utan större antal komplikationer och därmed lagom tunt verk) ligger plattare mot handleden, så för mig känns de mer rätt egentligen, men de nya 1950 automatiska med datum tycker jag ändå är helt okej, mycket för att känslan på handleden är liten (pga tunnare horn exempelvis).

Nu snackar jag 44mm dessutom. Kör man 42mm eller 40mm Luminor, med gamla verken (som då är mellan 16mm och 20mm) så blir ju proportionerna mer åt boll på snöre, och det ogillar jag starkt. Jag vet dock folk här som uppskattar exempelvis 392 som är 42x18.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag uppskattar de bettarini med 8 dagarsverk (ex. 560) som är 13,5mm men jag har inget emot de andra 3 dagars (ex. 111) som är 14,5mm. Jag gillar också 1950 automatisk (ex. 1312) som är 15,5mm, fast de äldre (ex. 312) som är 18mm tycker jag är för tjocka (och topptunga). Så, mellan 13,5 och 15,5 känns rätt.

Bettarini (3 dagars eller 8 dagars utan större antal komplikationer och därmed lagom tunt verk) ligger plattare mot handleden, så för mig känns de mer rätt egentligen, men de nya 1950 automatiska med datum tycker jag ändå är helt okej, mycket för att känslan på handleden är liten (pga tunnare horn exempelvis).

Nu snackar jag 44mm dessutom. Kör man 42mm eller 40mm Luminor, med gamla verken (som då är mellan 16mm och 20mm) så blir ju proportionerna mer åt boll på snöre, och det ogillar jag starkt. Jag vet dock folk här som uppskattar exempelvis 392 som är 42x18.
Fin input @mårt , tackar!
Ska sätta mig in i detta ikväll. Och grattis till fin klocka @niclashill :)
 
Topp