• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai Urverk...

...Efter en liten diskussion igår så tänkte jag posta en liten beskrivning om dom olika urverken som Panerai använder/har använt om någon är intresserade, som ni kan se så har Panerai numera egna sk 'in-House' movements heter PXXXX men använder även tredjeparts verk OP XXXX fortfarande....

Länk till olika 'in house verk'

http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=37

Som ni kan se så har Panerai en hel del egna avancerade verk så som 8 dagars manuella samt 10 dagars automatiska samt tourbillon verk numera....

Hittade även detta om någon är intresserade

Här med klickbara länkar

http://paneristi.com/reference/vendome/mvmt/index.html

Officine Panerai have never made a secret of using third-party movements for their watches. Rather they emphasise the fact that they take proven, reliable stock movements, and then transform, or "Panerise" them with additional mechanical and cosmetic features. However, starting in 2006, Panerai created their own line of in-house movements, including an 8-day manual, a 10-day automatic, an 8-day monopusher chrono, and a 6-day tourbillon.


Movement Description
OP I Manual wind with hours and minutes
OP II Manual wind with hour, minutes and small seconds
OP III Automatic movement with hours, minutes, small seconds and date.
OP IV Automatic chronograph
OP V Automatic chronograph
OP VI Automatic chronograph with flyback function
OP VII Automatic movement with hours, minutes, small seconds and date
OP VIII Automatic movement with hours, minutes, small seconds, date and GMT
OP IX Automatic movement with hours, minutes, small seconds, date and power reserve
OP X Manual wind with hours and minutes
OP XI Manual wind with hours, minutes and small seconds
OP XII Automatic chronograph, with date.
OP XIII GMT movement
OP XIV Manual wind eight day

OP XVI

OP XVIII Automatic chronograph with rattrapante
OP XIX Autoamatic chronograph with flyback


P2002
Days GMT: manual winding, 8 days. Power reserve, second reset, balance spring stop, 4 Hz, GMT home time, 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, 245 components.

P2003
10 Days GMT: automatic, 10 days linear power reserve, second reset, balance spring stop, 4 Hz, GMT home time, 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, 281 components.

P2004
8 Days GMT Chrono Monopulsante: manual winding, 8 days linear power reserve, 4 Hz, second reset, balance spring stop, GMT home time 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, chronograph function on single push button at 8 o’clock, column wheels, 333 components.

P2005
6 Days GMT Tourbillon: manual winding, 6 days power reserve, 4 Hz, 3 barrels, power reserve indicator positioned on the reverse side, tourbillon cage rotating perpendicular to the balance spring axis: 1 turn every 30 seconds GMT, clé de raquette, tourbillon indicator at 9 o’clock.

Jag är ingen expert så detta är information hittad på Paneristi samt Panerai egna hemsida coh vad jag kan hitta så är deras egna kalibrar helt gjorda av Panerai iallafall men kan ha fel...

Lite kul kanske och veta då Panerai har 'dåligt' rykte för att endast använda tredjeparts verk, men det stämmer ej längre, det är många andra tillverkare som inte har lika avancerade verk tror jag

Dom har helt klart oxå på senare tiden gjort några 'grodor' som att sätta HELT ofinisherade verk i nån/vissa LE modeller med täckta boettlock -Shame on you Panerai...
 

Ricrob

Patek
Snyggt Master! Tror du jag kan få loss en Panna med P2005 verket för det min PO inbringar vid sälj..? ;)

Bollen är i rull än en gång, inga utstrypningar den här gången!
 

Josef B

Bestraffaren
Ricrob skrev:
Snyggt Master! Tror du jag kan få loss en Panna med P2005 verket för det min PO inbringar vid sälj..? ;)

Bollen är i rull än en gång, inga utstrypningar den här gången!

En Panna skulle passa dig så jävla bra! Fast hubben bättre ;)
 
Eller så kan ni sluta märka ord och skriva lite egna poster.... tror nog en lång post med något stavfel är uppskattat trots det, -somna om......
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Andrew skrev:
Aurum skrev:
masterkiller skrev:

Kan vi inte införa ett förbud mot ox-å? Bland de fulaste ord som inte finns i det svenska språket. Och ja, jag vaknade på fel sida idag...


När vi nu berör ämnet inför vi ett förbud mot att skriva endå också. Vissa verkar tro att det stavas så. ;)

Haha, men endå ser så mycket bättre ut än ändå? Ändå ligger ju för nära ända, men visst, jag kan offra endå om oxå följer med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
masterkiller skrev:
Eller så kan ni sluta märka ord och skriva lite egna poster.... tror nog en lång post med något stavfel är uppskattat trots det, -somna om......

Stavfel uppskattas men barnspråk, eller vad man vill kalla det, gör ont i själen. Du skrivet så klart precis som du vill, men det har stört mig och drar ner innehållet i dina poster. En åsikt som kanske inte hör hemma här dock hade jag gärna hört kritik om tex användandet av endå i mina poster.

Man skall inte sitta inne med för mycket ilska innombords, då kanske det exploderar en dag och man köper en... Panerai?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Borttagen...

Äh men vafan grabbar.. Fan alla människor gör ju fel ibland. Stavfel och särskrivningar förekommer ju.

Snälla, jag tycker att vi försöker skapa en schysst och gemytlig stämning! Det ska vara KUL att komma in på KS och när man skriver en post (oavsett om den är såhär intressant och djupgående som den här var och som tar ett x antal timmar av Masterkillers tid eller om det bara är en fråga om bandstift eller liknande som tar mindre än minuten att klura ut och skriva)

Även om jag inte är ett fan av Panerai så tycker jag om att folk som verkligen tycker om en tillverkare och hyllar denne i ur och skur. Masterkiller, fortsätt med trådarna! Det är intressant.

Det som skiljer KS och TTT åt är att här på KS tycker jag att vi försöker se till kvaliteten i inläggen och att sprida kunskap och dela intressen istället för att fokusera på felformuleringar, stavfel och särskrivningar och klaga på varandra!

Fan komigen nu grabbar! Många nya medlemmar har kommit till KS för att de tycker att TTT har för hård "stil"
 

bambam27

Breitling
Re: Borttagen...

Wow, två besserwissrar från Knäckebröhult (som själva inte når upp till godkänd kvalitet på språket i sina inlägg) lägger skitkommentarer om ordval istället för att bidra med något kul.

Sure, Panerai må vara världens mest överskattade skitmärke näst efter Glycine (suck on that Forumpatron) och mästerslaktaren må vara en fanboy som drar i prinskorven framför paneristi men han postar i alla fall inlägg om nåt han gillar...även om han fegar ur och tar bort inläggen...

Men för all del, fortsätt banka på varandra med handväskorna.....
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Borttagen...

JakobZ skrev:
Äh men vafan grabbar.. Fan alla människor gör ju fel ibland. Stavfel och särskrivningar förekommer ju.

Snälla, jag tycker att vi försöker skapa en schysst och gemytlig stämning! Det ska vara KUL att komma in på KS och när man skriver en post (oavsett om den är såhär intressant och djupgående som den här var och som tar ett x antal timmar av Masterkillers tid eller om det bara är en fråga om bandstift eller liknande som tar mindre än minuten att klura ut och skriva)

Även om jag inte är ett fan av Panerai så tycker jag om att folk som verkligen tycker om en tillverkare och hyllar denne i ur och skur. Masterkiller, fortsätt med trådarna! Det är intressant.

Det som skiljer KS och TTT åt är att här på KS tycker jag att vi försöker se till kvaliteten i inläggen och att sprida kunskap och dela intressen istället för att fokusera på felformuleringar, stavfel och särskrivningar och klaga på varandra!

Fan komigen nu grabbar! Många nya medlemmar har kommit till KS för att de tycker att TTT har för hård "stil"

Väl rutet. Ibland gör man bäst i att inte kommentera saker man stör sig på, speciellt om det inte har något att göra med ämnet, i detta fall klockor. Jag upplever KS som mindre elitistiskt och mer för alla. Tillrättavisningar och annat groll kan väl tas via PM om det är viktigt?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Borttagen...

bambam27 skrev:
Wow, två besserwissrar från Knäckebröhult (som själva inte når upp till godkänd kvalitet på språket i sina inlägg) lägger skitkommentarer om ordval istället för att bidra med något kul.

Sure, Panerai må vara världens mest överskattade skitmärke näst efter Glycine (suck on that Forumpatron) och mästerslaktaren må vara en fanboy som drar i prinskorven framför paneristi men han postar i alla fall inlägg om nåt han gillar...även om han fegar ur och tar bort inläggen...

Men för all del, fortsätt banka på varandra med handväskorna.....


Haha! Starkt ställningstagande i första kommentaren! :mrgreen: Här var det ord och inga visor! :mrgreen: :mrgreen:
 
Var trött i morse och när man ändå lägger lite tid och kraft på att skriva något man tror flera har nytta av så är det enda någon kommenterar är 'oxå' då blir man lite trött.

'Dramakiller'
 

Ricrob

Patek
Re: Borttagen...

JakobZ skrev:
bambam27 skrev:
Wow, två besserwissrar från Knäckebröhult (som själva inte når upp till godkänd kvalitet på språket i sina inlägg) lägger skitkommentarer om ordval istället för att bidra med något kul.

Sure, Panerai må vara världens mest överskattade skitmärke näst efter Glycine (suck on that Forumpatron) och mästerslaktaren må vara en fanboy som drar i prinskorven framför paneristi men han postar i alla fall inlägg om nåt han gillar...även om han fegar ur och tar bort inläggen...

Men för all del, fortsätt banka på varandra med handväskorna.....


Haha! Starkt ställningstagande i första kommentaren! :mrgreen: Här var det ord och inga visor! :mrgreen: :mrgreen:
Föga troligt att bambam27 är ngn nykomling... Mer troligt att det är ngn som inte har stake att posta under "eget" nick. Tryck till lite, så kanske bollarna trillar ner igen.

Vad det gäller tråden i helhet, så tycker jag att det är skamligt!

Jag förstår Masterkillers ilska över snöpliga påhopp om språket, när han faktiskt är en av de som bidrar mest på forumet gällande inlägg av "kvalitet" och fakta, oavsett om man gillar Panerai eller inte. Däremot tycker jag att det var att både ta i i överkant att ta bort inlägget och framför allt väldigt tråkigt att det tog sådan skruv med ett par småsinta kommentarer, men det kanske är fler som vaknat på fel sida..?

Vad det gäller Aurum, så borde du tänka efter lite! Vad heter forumet? Svenskasnack? Grammatiksnack? Nej, Klocksnack! Vem bryr sig om några stavfel, ordval eller om ngn väljer att använda sig av nysvenska? Läs Världens dåligaste språk och ta en funderare. Och i stället för att släta över och ev be om ursäkt, som Andrew var man nog att göra, så vässar du vidare, trots att du precis som Masterkiller sade, inte direkt bidrar med mer eller bättre saker själv, så vad är problemet!? Observera att jag inte tar Masterkillers parti för att vi träffats så sent som igår, utan bara för att jag anser att han har mest rätt i frågan och jag har absolut inget emot motparten/erna, i annat än att jag anser att han/de har fel i frågan, punkt.

Med det sagt, så hoppas jag att alla inblandade tar sig en stund att tänka efter på vad som egentligen är viktigt och sen gör vi som kungen, vi vänder blad och går vidare, för det här var lite utav ett bottenmärke för att vara KS...

Lägg upp texten igen nu Masterkiller!
 
Re: Borttagen...

Ricrob skrev:
JakobZ skrev:
bambam27 skrev:
Wow, två besserwissrar från Knäckebröhult (som själva inte når upp till godkänd kvalitet på språket i sina inlägg) lägger skitkommentarer om ordval istället för att bidra med något kul.

Sure, Panerai må vara världens mest överskattade skitmärke näst efter Glycine (suck on that Forumpatron) och mästerslaktaren må vara en fanboy som drar i prinskorven framför paneristi men han postar i alla fall inlägg om nåt han gillar...även om han fegar ur och tar bort inläggen...

Men för all del, fortsätt banka på varandra med handväskorna.....


Haha! Starkt ställningstagande i första kommentaren! :mrgreen: Här var det ord och inga visor! :mrgreen: :mrgreen:
Föga troligt att bambam27 är ngn nykomling... Mer troligt att det är ngn som inte har stake att posta under "eget" nick. Tryck till lite, så kanske bollarna trillar ner igen.

Vad det gäller tråden i helhet, så tycker jag att det är skamligt!

Jag förstår Masterkillers ilska över snöpliga påhopp om språket, när han faktiskt är en av de som bidrar mest på forumet gällande inlägg av "kvalitet" och fakta, oavsett om man gillar Panerai eller inte. Däremot tycker jag att det var att både ta i i överkant att ta bort inlägget och framför allt väldigt tråkigt att det tog sådan skruv med ett par småsinta kommentarer, men det kanske är fler som vaknat på fel sida..?

Vad det gäller Aurum, så borde du tänka efter lite! Vad heter forumet? Svenskasnack? Grammatiksnack? Nej, Klocksnack! Vem bryr sig om några stavfel, ordval eller om ngn väljer att använda sig av nysvenska? Läs Världens dåligaste språk och ta en funderare. Och i stället för att släta över och ev be om ursäkt, som Andrew var man nog att göra, så vässar du vidare, trots att du precis som Masterkiller sade, inte direkt bidrar med mer eller bättre saker själv, så vad är problemet!? Observera att jag inte tar Masterkillers parti för att vi träffats så sent som igår, utan bara för att jag anser att han har mest rätt i frågan och jag har absolut inget emot motparten/erna, i annat än att jag anser att han/de har fel i frågan, punkt.

Med det sagt, så hoppas jag att alla inblandade tar sig en stund att tänka efter på vad som egentligen är viktigt och sen gör vi som kungen, vi vänder blad och går vidare, för det här var lite utav ett bottenmärke för att vara KS...

Lägg upp texten igen nu Masterkiller!

Tack för supporten kompis, MEN posten var tillbaka redan när du skrev det :)
 

Andrew

Cartier
Men kära nån! Jag skrev en skämtsam kommentar med udden mot Aurum. Inget annat.

En fortsatt trevlig söndagskväll önskar jag er alla.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant respons! Nu var det en anmärkning på ETT ord jag gjorde. Förväntad respons hade varit i stil med Andrews svar, men jag förmodar att de uteblev iom att jag inte lade in en smiley? Dock var responsen och agerandet rätt intressant i sig då det visar vad som är okey och inte att yttra på forumet. Och roligast är nästan att någon reggar ett nytt konto för att ge mig och mästerdödarn? en ordentlig avhyvling.

Så tack Andrew! Förövrigt tycker jag det fortfarande är lite läskig frireligiös stämning här...
 

Ricrob

Patek
Med alla yxor nedgrävda så avslutar jag min mening i den här tråden med 1. Ngn frireligös stämning känner jag inte av, över huvudtaget och 2. Tönten som nyreggade sig för att anonymt kasta skit på folk över internet är inget att bry sig om, smått folk kommer alltid finnas och lurka på nätet tyvärr..

Ha nu en fortsatt bra söndagskväll allihop!
 
Topp