• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paneraifråga - Den där armen har ett hjul på vissa varianter men inte på andra

DrDre

Patek
Jag satt och tittade på några Parerai och noterade att det verker finnas två olika varianter av den där armen man flippar upp som låser kronan. På vissa har en den ett litet hjul längst ut medan på andra saknas detta. Är det ngn som vet varför? Här är två bilder som visar skilladen. (Lånade bilder)

Utan "hjulet"

$_57.JPG


Med "hjulet"
82414707-67AA-4A59-A5DF-CF3CA1BDB418_zpsgny1js0y.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du den lilla "pricken" precis vid kanten på kronskyddet?
Den finns på båda och är väl axeln som låsspaken roterar runt.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Inne på själva lås armen där denne möter kronan på så sitter det på undre bilden en liten rulle eller vad man ska kalla det som då trycker mer försiktigt på kronan (imho) än vad det gör på övre bilden.
Bra fråga varför det finns på vissa och inte andra.
 

DrDre

Patek
Inne på själva lås armen där denne möter kronan på så sitter det på undre bilden en liten rulle eller vad man ska kalla det som då trycker mer försiktigt på kronan (imho) än vad det gör på övre bilden.
Bra fråga varför det finns på vissa och inte andra.

Precis. Det är förekomsten av den där rullen (hjulet som jag kallar det) längt ut på armen som verkar skilja sig mellan olika varianter. Jag gissar att om man har en lite rulle/hjul som trycker in kronan, så borde det minsta friktionen jämfört med om det bara är en solid topp som inte glider lika lätt over kronan när man låser den.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inne på själva lås armen där denne möter kronan på så sitter det på undre bilden en liten rulle eller vad man ska kalla det som då trycker mer försiktigt på kronan (imho) än vad det gör på övre bilden.
Bra fråga varför det finns på vissa och inte andra.
Aha!! Det stämmer ju! Inte tänkt på tidigare.
För att skona kronan kan jag tänka mig. Mindre "skrap" med ett hjul som rullar. Kan det ha med vilken prisnivå klockan ligger i? Eller boett modell?
Så här ser det ut på 312:an
image.jpeg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Äldre varianter på luminor saknar hjulet. Inte svårare än så. Förefaller ha införts under milleniets tidiga år, efter flytten till vendome.
 

DrDre

Patek
Aha!! Det stämmer ju! Inte tänkt på tidigare.
För att skona kronan kan jag tänka mig. Mindre "skrap" med ett hjul som rullar. Kan det ha med vilken prisnivå klockan ligger i? Eller boett modell?
Så här ser det ut på 312:an
image.jpeg

Kan det kanske varit så att man efter några år har upptäckt att skrapet/friktionen nöter på kronan och toppen på armen och att man därför vill försöka reducera detta? En vanlig skruvkrona tex använder man ju så sällan, men på dessa Parerais drar man man upp och grejar med mekanismen varje dag och sker detta ett par tusen ggr kanske man sliter ut delarna?
 

DrDre

Patek
Har haft min i ca. 15 år och bruksat den ordentligt utan att något ovanligt slitage uppstått på den delen.

Tackar för svar. Alltid bra med info från folk med egen erfarenhet.

Det är kanske för någon sorts kvalitetskänsla som ligger bakom bytet? Dvs att det kanske känns lite bättre/mjukare om den har en rulle och glider lite lättare. Något skäl måste det ju trots allt finnas till att man ändrade (när det nu skedde).
 
Snurrar det där "hjulet" eller är det bara ett sätt att kunna byta toppen på armen?

Bra fråga, har för mig att det snurrar (kom ihåg att jag uppmärksammade hjulet i samband med att jag köpte klockan men det var ju ett tag sedan), just nu ligger den i bankfacket så kan inte kolla. Någon annan som på forumet som har sin på handleden får gärna chippa in :)

För vad det är värt tror jag att konstruktionen har lång livslängd så länge klockan inte vanvårdas.
 
Topp